Molle__

Trådstartare
(vet inte vad denna ska ligga men tyckte här passade bäst)

Har en fjordhäst valack 22 år som vid midsommar snubblade till när min syster red. Haltade lite, Fick boxvila i ca 2 veckor (vi pratade med vet, som bad oss att ringa om hältan inte gick bort), efter dessa veckor så var han helt haltfri och vi tog en liten igångsättning. Släppte ut honom på bete, efter några dagar så haltade han kraftigt i hagen. Kunde knappt gå ut ur hagen. Dock så när vi kom ut ur hagen så haltade han ibland och ibland inte (både skritt och trav). Vet kom ut, trodde det antingen var en hovböld eller spricka i hovbenet. Fick remiss till klinik, vi åkte dan efter. Berättade samma historia som ovan. Hältutredning och röntgen. Hittade inget allvarligt fel (haltade endast vid böjt spår och då ganska lätt) vet sa:" Han har vrickat sig eller nåt i hovleden"(både jag och syster hörde honom säga vricka). Kortison i hovleden samt "Butta".

Nu har han haft boxvila i 2 veckor. Fick brev från A*ria, vi får ingen ersättning pga av att han har en hovledsinflammation!! :eek: Vi tänker att dom måste missuppfattat allt, men idag kom fakturan från kliniken och vad står det? Jo, Hovledsinflammation!!!!!!! :eek::eek::eek:

Så nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Inte under hela besöket så säger dom något om hovledsinflammation... Ska inte vet berätta för hästägare vad hästen lider av eller har dom tysnadsplikt?

(förlåt för konstigt skrivet, men jag är så sur nu)

Sv: Grrr...

tystnadsplikt har väl inget med detta att göra?
Dom får inte ge ut information till någon annan än hästägaren utan att hästägaren först gett sitt tillstånd till det. Dock så borde väl vet. och försäkringsbolag ha rätt att prata om det, eller?

men, konstigt om dom inte sa till er vad det var för fel då? Han kan inte ha menat att tillståndet kallas hovledsinflammation när den vrickat sig där då? Alltså en inflammation p.g.a. vrickningen? *flumflum*

hoppas de löser sig för er iaf..

Fast en vrickning ger automatiskt en inflammation och jag tror att benämningen på just den åkomman är hovledsinflammation rent veterinärt.

Vad är det som du tycker är så farligt med det??

Missade det med agria. Varför fick ni ingen ersättning för hovledsinflammation

vet sa:" Han har vrickat sig eller nåt i hovleden"(både jag och syster hörde honom säga vricka). Kortison i hovleden samt "Butta".

Hm.. sa han verkligen "...eller nåt i hovleden"? Ni som ägare till hästen borde väl höra er för om vad som är felet också? Om man inte hör riktigt vad vet säger så kan man väl fråga vad han sa?!

Vilken vet samt klinik hade ni? PMa gärna!

Lycka till!

Ballerina:
När jag är sur så använder jag lite fel ord... Kanske är det atomatiskt en inflammation, men då borde dom säga det? :confused:

olgaklara:
Det farliga är väl att (vad jag har hört) hovledsinflammationer kan vara svårare att behandla och att det kostar lite mer pga av försäkringen (begränsad-liv, egentligen inte så mycket man får ersättning för)

DeCloe: Pm skickat. Jag kommer inte ihåg exakt vad han sa men det han sa innehöll vrickning i hovleden eller liknande. Han var ju inte under uppsyn när han gjorde illa sig.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10