Grovt gräs, lågt protein?

Sv: Grovt gräs, lågt protein?

Jodå siffrorna bör du få skriva men du får inte, enligt reglerna, fråga efter foderstat.
Ditt hö har tyvärr en brist på protein då kvoten bara är 4,74. För att få upp kvoten till 6, som är det man har forskat fram att de flesta hästar behöver, så saknas det 12 g protein/kg hö. Tänk på att ifall du tillför ett foder med högre proteinhalt så får du även med energi som också måste räknas med.
Kvoten mellan kalcium och fosfor är riktigt bra. Sedan får du givetvis utgå ifrån vad din häst har för behov för att se ifall du behöver tillsätta mer mineraler. Om du inte behöver ett mineralfoder tänk då på att svenska jordar är selenfattiga så att du i så fall kan behöva ge selentillskott (tex tokosel).

Jodå siffrorna bör du få skriva men du får inte, enligt reglerna, fråga efter foderstat.
Ditt hö har tyvärr en brist på protein då kvoten bara är 4,74. För att få upp kvoten till 6, som är det man har forskat fram att de flesta hästar behöver, så saknas det 12 g protein/kg hö. Tänk på att ifall du tillför ett foder med högre proteinhalt så får du även med energi som också måste räknas med.
Kvoten mellan kalcium och fosfor är riktigt bra. Sedan får du givetvis utgå ifrån vad din häst har för behov för att se ifall du behöver tillsätta mer mineraler. Om du inte behöver ett mineralfoder tänk då på att svenska jordar är selenfattiga så att du i så fall kan behöva ge selentillskott (tex tokosel).

Är det ett bra eller ett dåligt hö överlag?

Vad är ett bra tillskott i proteinväg då?

Jag är inte ute efter att någon ska sätta ut en foderstat. Jag vill bara lära mig att tyda alla dessa siffror. :laugh:

Det är inte direkt ett bra hö även om det inte är katastrof heller. Drömmen är ju alltid det perfekta grovfodret som gör att man inte behöver tillsätta något annat mer än kanske en näve mineraler eller bara en näve havre som krubbskrammel.
Proteintillskott är lucern som även det är ett grovfoder finns både som pellets och hackad strå. Krafft muskel som baseras på potatisprotein (ska du köpa detta så försök få tag i rent potatisprotein istället det blir nog billigare), soja (odals på regnskogsmark och importeras så det är inte direkt miljövänligt), linfrökaka (har för mig det ligger högt) finn säkert fler som jag inte känner till eller glömmer bort för ögonblicket.

Trodde inte att man fick göra det :confused:

Torrsubstans: 84%
Smälltbart råprotein: 45
Energi, foder: 9.5
Kalcium Ca: 3.5
Fosfor P: 2.1
Magnesium Mg: 1.4
Kalium K: 22.1
---------------------------
Råprotein: 90 g/kg Ts
Smältbart råprotein: 53 g/kg Ts
Energi: 11.3 MJ/kg Ts
Kalcium Ca: 4.2 g/kg Ts
Fosfor P: 2.4 g/kg Ts
Magnesium Mg: 1.7 g/kg Ts
Kalium K: 26.3 g/kg Ts

Ursäkta mina dumma frågor.
Jag har hittat ett foderstatsprogram.
Men vilken av ovanstående resultat ska jag använda?
Där är ju två av allt? :o

Du använder de första siffrorna. Dessa visar vad som finns i varje kg av fodret. Nästa kolumn med siffror visar vad som finns i fodret om man torkar bort allt vatten, altså vad som finns per kg torrsubstans (TS).
Tnäk på att behovet av grovfoder som visas i foderstatsprogram brukar vara 1 kg TS/100 kg kroppsvikt. Detta är ett minimivärde och bör överskridas. Min häst äter gärna 2 kg TS/100 kg kroppsvikt om hon får chansen.

Har försökt kladda in siffrorna på ovannämnda sida, men jag hittar inget MJ på min analys. Vad ska jag fylla i där? Är det något jag räknar ut själv och hur isåfall?
:laugh:

Det är energiinnehållet, dvs 9,5 i ditt fall.

*kl*

Jag sticker in en fråga:
Hur räknar jag om ts till kilo foder? Dvs, om jag vet att mitt hö innehåller 40 g smb rp/kg ts , hur räknar jag om det till kg foder :)?

*kl*
Hur räknar jag om ts till kilo foder? Dvs, om jag vet att mitt hö innehåller 40 g smb rp/kg ts , hur räknar jag om det till kg foder :)?

Du multiplicerar med torrsubstansen Ts. Om ditt hö t.ex. har Ts = 84% så får du:

SmRp = 40 x 0,84 = 34 g/kg foder.

Det här måste vara århundradets trådkapning...... Så många svar men nästan inga till mig!! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka