Grovt gräs, lågt protein?

Lill76

Trådstartare
Fick min analys för hösilaget för ett tag sen och blev väldigt överraskad. Vi brukar hugga i början av juni och har i 8 år fått in hösilage med smältbart råprotein mellan 80 och 100g/kg ts. Detta året hade vi en fin 2:a årsvall som höggs den 8 juni - det var ganska högt och grovt gräs, där jag får en analys som är 48 g smb.rp / kg ts. I kombination med ett energivärde på 11 MJ är det ju inte alls kul. Kan det verkligen stämma? :confused: Kan provet blivit fel, eller har jag gjort ett dåligt urval på fältet? Kan det ha att göra med att det var väldigt grovt gräs - mycket fibrer lite protein? Vad säger ni foderexperter?

Sv: Grovt gräs, lågt protein?

Ja, det finns definitivt ett samband mellan grövre gräs och lägre proteinhalt.

Så som vädret varit här nere i södra delarna av Sverige i år så om ni har huggit på samma tid som förra året har gräset hunnit växa mer än förra året.
Normalt brukar vi slå i början mitten av juni men vi kunde slå redan i slutet på maj i år. Det som är avgörende för innehållet i fodret är främst hur långt gräset kommit i sin tillväxt. Vill man ha mycket högt protein så slår man tidigt helst innan gräset går upp i ax. Proteinet sjunker sedan i takt med att gräset växer och om man väntar tills det har fröat så får man väldigt låga värden.
Hur höga och hur låga beror sedan på saker som väder vid slagningen, gödning och arter i vallen.

Det första som faller är ju proteinvärderna, energin står sig bättre. Sedan beror det ju lite på vilken gödsel och hur mycket, brukar ni markkartera?

Kicki :laugh:

Man tar jordprover på åkrarna och skickar för en analys. Man bör ta jord på ett plöjningsdjup och minst ett prov per hektar. Detta bör man göra vart sjätte till åttonde år. Att markkartera är inte så billigt, men för oss som är mjölkbönder så är det väl investerade pengar. Tror inte att det är lika förekommande bland de som endast säljer mindre partier grovfoder.

Angående Analys, skulle jag ha tagit det innan höet blev pressat?
Det är hö i rundbalar.
Första gången som jag ska ta analys på hö. Det är en andra skörd.

Jo, jag känner till det där, det är lite därför jag är så konfunderad. En del av gräset hade gått i ax vi skördetillfället, timotejn var på gränsen, lite hade kommit upp lite inte. Det var inte ens i närheten att av fröa. Vi tog hö en vecka senare från samma vall (tog hälften av stycket som hösilage och hälften som hö) så jag kommer att skicka analys på höet och se hur den ser ut.

Det bästa är att ta ur olika strängar direkt från åkern. Men det går att ta ur balarna åxå, men då blir det ju under en längre period iom. att man måste vänta tills balarna öppnas. Ta duttar ur olika balar och frys in duttarna eftersom tills du har den mängd du önskar.

Det bästa är att ta ur olika strängar direkt från åkern. Men det går att ta ur balarna åxå, men då blir det ju under en längre period iom. att man måste vänta tills balarna öppnas. Ta duttar ur olika balar och frys in duttarna eftersom tills du har den mängd du önskar.

Hej Kicki,

Tack för svar. Balarna är inte inplastade, utan det är vanligt torrt hö, fast i storbalar, så jag kan ju gräva in näven från toppen ur ett flertal balar. Eller vad menar du med att frysa in?
Jag vill gärna ha analysen innan jag börjar fodra med det så jag kan räkna ut en foderstat.
Hur lång tid tar det att få svar? Finns där olika ställen eller alla använder samma ställe för analys?

:)

Iom. att balarna inte är inplastade så är det ju bara att gräva en dutt i flera st. Är de plastade så får man frysa det man tar så att det håller sig fräscht tills man skickar iväg det.

Vi skickar hit, http://www.eurofins.se/. Och det tar i runda svängar 1 vecka lite beroende på hur omfattande man vill ha den t.ex.

Iom. att balarna inte är inplastade så är det ju bara att gräva en dutt i flera st. Är de plastade så får man frysa det man tar så att det håller sig fräscht tills man skickar iväg det.

Vi skickar hit, http://www.eurofins.se/. Och det tar i runda svängar 1 vecka lite beroende på hur omfattande man vill ha den t.ex.

Hej Kicki,

Jag har fått ett kuvert från Eurofins. På följesedeln kan man också kryssa i Mineraler- kalcium, fosfor, magnesium och kalium.
Är det vanligt att man även tar den analysen, eller räcker det med endast Protein och Energi?

Tack för hjälpen :)

Förhållandet mellan kalk och fosfor är viktigt att ha koll på aå att det inte blir fel. Det är ett av de värden man använder för att hitta rätt kraftfoder (om det behövs) även de andra värdena är viktiga för att man ska kunna se så att hästen får det den behöver och vilket mineralfoder som kan behövas för att få rätt på det.
Så bara energi och protein ger inte något svar på vad hästen kan behöva för tillskott utan bara vad det säger hur mycket protein och energi ett foder har.

Varsågod! :laugh: Är rätt bra att ta rubbet då man är i gång, då vet man ju vad man bör tillföra i övrigt åxå.

Varsågod! :laugh: Är rätt bra att ta rubbet då man är i gång, då vet man ju vad man bör tillföra i övrigt åxå.

Nu har jag fått analysen! :) :bump:
Men den säger ju mig noll och ett skvatt, då jag aldrig tagit ett sådant förut.
En massa siffror som jag inte vet om jag ska vara glad över eller inte ;)

Tips någon?

Skriv ut siffrorna så är det lättare för oss att svara.

Trodde inte att man fick göra det :confused:

Torrsubstans: 84%
Smälltbart råprotein: 45
Energi, foder: 9.5
Kalcium Ca: 3.5
Fosfor P: 2.1
Magnesium Mg: 1.4
Kalium K: 22.1
---------------------------
Råprotein: 90 g/kg Ts
Smältbart råprotein: 53 g/kg Ts
Energi: 11.3 MJ/kg Ts
Kalcium Ca: 4.2 g/kg Ts
Fosfor P: 2.4 g/kg Ts
Magnesium Mg: 1.7 g/kg Ts
Kalium K: 26.3 g/kg Ts

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka