Grovfoderinköp

A

Anders_sod86

Hej alla, jag vill veta vad man som hästägare grundar sina grovfoderinköp på?

Vad bör man mer ta hänsyn till mer än
Näringsvärde
Hygienisk kvalitet
pris?
något annat man bör tänka på??

Vilket energivärde Mj/kg foder bör man efterfråga??
sb råprotein???

vore jättebra om nogon kunde hjälpa mig i denna djungel :confused:

Tack på förhand :D

Sv: Grovfoderinköp

Det beror ju jättemycket på vad det är för häst man har.

Har man en häst som ska banta så är det väl egentligen så lite energi som möjligt men så mycket protein som möjligt man efterfrågar.

Annars är väl det normala att man söker en kvot på runt 6, i många fall får den gärna vara lite högre. (Smrp/MJ). Runt 10MJ + 60g smrp skulle jag säga är ett bra foder, men går mest på kvoten. Innehåller ett hö 5MJ och 30g smrp, och ett annat 10MJ+60smrp så ger man ju bara 2kg av det förstnämnda istället för 1kg av det senare.

hästägare grundar sina grovfoderinköp på?
:D

Jag tycker det är viktigt med en trevlig bonde/försäljare.
Honom jag anlitar i dagsläget är jag otroligt nöjd med. Han undrar hur balarna sett ut (hösilagebalar alltså), alltid trevlig och tillmötesgående, riktigt serviceminded!

Personligen försöker jag inte att snöa in på allt för mycket värden när det kommer till hö, litar på magkänslan som kommer när man öppnar en bal (ensilage/hösilage).
Som DarkInNight skrev också, en trevlig bonde/säljare underlättar också. De som är trevliga är också ofta måna om att sälja bra hö till dig och kanske varnar om de vet med sig att årets skörd kanske inte varit helt 100, eller om första skörden varit bättre än andra.
Höet ska helst inte vara för torrt och kännas stickigt, vill ha hö som är mjukt och fint med en bra lukt och kännas fylligt när man tar i det. Hö som känns som grannens gamla gräsklipp som legat i solen och torkat i två år går inte hem.

Hej!

En sak att ta in är ju om bonden kör hem det- ingår det i så fall i priset?
Finns det lagringsmöjlighet hos bonden om du inte har plats?
Kan man köpa för hela säsongen, eller kommer man behöva leta nytt hö plötsligt på våren??
Är priset per kg eller per kila ts? Kan ju göra en viss skillnad.

Sånt kan jag tycka spelar viss roll, även om kvalitet (näring och hygien) samt pris är viktiga aspekter. Och såklart att höet passar för hästarna som ska äta det.

Trevlig bonde som vet vad han gör är också bra, vår bonde är tom så snäll att han tar torrare silage för att våra hästar inte ska explodera nästa år också- bara beställa det torrare (nu ligger det på ca 54 % och jättebra näringsvärde!).

/Lavinia, som iom flytt till helkollektiv fått lära sej ännu mer om hästhållning.

Köpte i höstas av en bonde som skulle avveckla och hade "rea" ;)
1 kr/kg 10 kg balar torrhö. Nu var vi förra månaden och köpte mer för samma pris. Och på fredag så ska vi åka igen. Man kan åka långt för 1 kr/kg :D
Ingen analys på höet utan dom har avvecklat jordbruket men ska fortsätta slå hö och sälja. Så då ska jag ta en analys till hösten ist .

Du har fått många bra svar redan.
Lavinia har en del bra punkter.

Personligen tar jag helst med så låg MJ som möjligt och en kvot på min. 6. Eftersom min häst är lättfödd.

Dessutom tittar jag väldigt mycket på sockervärdet. Som jag föredrar att ha under 10%.

Detta vore mitt drömhö. Förstås skönt om det är bra värden på mineraler också, men det är ju lättare att göra något åt i efterhand.

(bra hygienisk kvalitet ser jag som en självklarhet)

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
605
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 568
Senast: AraSlei
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31