Grovfoderinköp - planera bättre

Sv: Grovfoderinköp - planera bättre

Alla vet ju att man ska lagga hobalarna pa ett lager halmbalar och sedan ha ett lager halmbalar ut mot vaggarna samt aven tacka hoet med halm. Da tar halmen ytterfukten och hoet blir inte lagringsskadat.

/KT

Förr gjorde jag alltid så, men mitt problem är att det inte går att få tag i halm i småbalar här. Definitivt inte nu när det är dags att ta hem höt.

Vi har våra fasta hösilagekunder från år till år, och de (och vi) vet ju ungefär hur mycket som kommer att gå åt till dem. Men visst ringer det alltid folk framåt vårvinter-kanten som räknat fel....

Men allt jämt handlar det ju inte om felräkning heller. Vi råkade ut för en mindre katastrof då det visade sig att hälften av det hösilage vi bokat förra året var obrukbart. Bonden hade inget mer att sälja oss och då står man där. Vi fick nödlösa det under ett par dagars tid med halm och lusern, innan vi fick tag i nytt hö.

Men allt jämt handlar det ju inte om felräkning heller. Vi råkade ut för en mindre katastrof då det visade sig att hälften av det hösilage vi bokat förra året var obrukbart. Bonden hade inget mer att sälja oss och då står man där. Vi fick nödlösa det under ett par dagars tid med halm och lusern, innan vi fick tag i nytt hö.

Javisst kan det vara så också. Vi hade väldigt bra kvalité på våra i vintras, av knappt tusen balar var det 5-10 som var dåliga. (Som vi vet i alla fall, såvida inte någon som köpt har kasserat utan att säga något till oss.) Ett par av dom hade kaniner eller möss tuggat sönder plasten på, och resten var dåligt pressade helt enkelt. Vet ni vad som hade hänt med det partiet som var dåligt?

Vi har ingen aning. Jag är inte alls insatt men tydligen fick höbonden ta tillbaka nästan allt han hade sålt. Måste ju gått snett någonstanns under behandligen... jag har som sagt ingen aning. Tråkigt var det dock, och man får hålla tummarna för att något liknande inte händer igen.

Vår leverantör skickar ut papper på senvintern/våren.

Måste beställa innan ett visst datum annars läggs 10 öre till kilopriset för varje månad fram till augusti, efter det tror jag det är försent att beställa.
Vi måste även ta hem ett visst antal säckar kraftfoder per pall hösilage.

Måste beställa för hela året så det gäller att man har räknat på vad man behöver. Men de kan leverera í omgångar, men tar man inte hem allt så måste man ändå betala för hela beställningen nästa vår.

Vi har i år beställt 10 ton till fyra hästar. Förhoppningen är att vi ska ha råd att ta hem allt på en gång för då kan vi få analys och garanteras att hela partiet kommer från samma vall.
Tar man hem i omgångar så kan det variera från vilken vall hösilaget kommer.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 361
Senast: Magiana
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama