Grovfoder!?

T

toketossan

Någon som har lust att berätta lite om ensilage till häst, är så dålig på foderkunskapen där.
Går det att fodra med ensilage om man bara har en häst att mata eller hinner det bli dåligt?
Hur länge håller sig en ensilage bal efter det att den öppnats?
Hur ska det förvaras?
Antar att den blir snabbare dålig i detta varma väder..

Sen undrar jag också vad Ängssvingel hö är för något?¨

mvh

Sv: Grovfoder!?

Jag har det till mina hästar och även hon som är uppstallad hos mig. Vi är jätte nöjda med der.
VI köper hem 300 kg balar, men vi har 8 hästa som ska fodras och några av dem får runt 15-20 kg om dagen. Så det hinner aldig bli gammalt.

Har man en häst då är det bättre att köpa småbal. Hade det i förra stallet och det fungerade bra, men däremot så blev det fortare dåligt om det inte gick åt.

Vi har vårat ligger ute på stallplan och sen öppnar vi en kort sida på den. Täcker över med en presenning under tiden den är öppen.

Det bli sämre om det är varmt väder.

Ang om det går att fodra om man bara ha en häst, svarar jag ja.
I förra stallet så låg balarna på ca 40 kg st. Det var lite blötare och då sa de att en sån håller i ca 3 dagar. Har du då en häst så blir det ju lagom med 3 daga beoende på hu mycket den äter. De stora balarna vi har nu är lite torrare och håller i ca 10 dagar. Men det går åt så det är inga problem.

Sista frågan du har vet jag inte svare på.

Hoppas att det hjälpte litegrann.

Sv: Grovfoder!?

Ängssvingel hö är ett hö som innehåller grässorten ängssvingel. Det är mest troligt att det som avses är ängshö, som brukar har lite lägre värden än odlad och gödslad vall. Det är en gammal grässort och den odlas inte så ofta numera.

Ett litet citat som beskriver växten från en gammal text:
"Denna Svingel-art är ett af de bästa högräsen på naturliga ängar och förtjenar att allmännare odlas, emedan den är lika gifvande som välsmaklig för både hästar och hornboskap. På bättre jord, som t. ex. icke är tillräckligt fuktig till Ängskafle, lönar sig Ängssvingelns odling ganska bra, och den kan der slås två gånger om året. På mycket torra, magra ängar blir den deremot liten och klen. För gräsplaner passar Ängssvingeln väl tillsammans med Raygräs (Lolium perenne). - Fröen kunna samlas till vinterföda åt höns och gäss."

Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria II av C. F. Nyman (1868)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka