IdaaaSun

Trådstartare
Hej, jag sitter här och klurar på utfodringen över vintern, det blir första vintern vi har hästarna hemma så måste hitta lite lösningar:)
Och då blev jag ju lite nyfiken...

Vad har ni för inställning till grovfoder?
Hur prioterar ni grovfodret?

Jag strävar efter fri tillgång, så långt det går... Med tanke på att mammas häst inte klarar det så funderar jag på hönät i hagen med sånadär pyttesmå hål i så att dom får pilla lite...
Min häst blir GALEN om han inte får mat tillräckligt ofta. 4-5ggr/dag räcker inte... Han springer i hagen som en tok och blir faktikst något aggressiv.
Han vill ha tillgång till mat dygnet runt. Då mår han bra.
Så där är ju mitt problem- Min häst behöver äta mycket och ofta iaf ca (10-15kg, beroende på hö/hösilage och så)
Och mammas häst behöver ju även hon äta ofta, men enbart ca 6-7kg annars exploderar hennes mage;)

Sv: Grovfoder

Har ni möjlighet så köp foder med låga värden, men ändå med en bra kvot. Då kan båda hästarna gå på fri tillgång om dagen och du kan fodra upp med ex lusern till din.

Har ni möjlighet så köp foder med låga värden, men ändå med en bra kvot. Då kan båda hästarna gå på fri tillgång om dagen och du kan fodra upp med ex lusern till din.

Hm... ja det kanske skulle kunna funka:idea: Tacktack:)

Men är det INGEN som vill diskutera foder?
Hade inte tänkt tråden för enbart mitt "problem" utan lite mer allmänt era tankar runt utfodring...
Det varierar ju mycket, vissa utfodrar 3ggr/dag, andra 6ggr/dag och några har fri tillgång...
Kan inte någon berätta lite om just sin egen utfodring och VARFÖR du fodrar som du gör?:idea:
:bump:

I stallet som min häst står i får hästarna hö 3 gånger om dagen. Frukost vid 8, insläpp vid 18-19 och kväll vid 22. Däremellan har de fri tillgång till halm både i hagen och i boxen. Min häst är inget matvrak och äter inte mer halm än han "måste" så det funkar bra med fri tillgång på det.

Min häst äter endast grovfoder (hö, halm och lusern).

Okej :)
Det var en lite annorlunda, for mig iaf:) Fast har tankt tanken... Min normalfodda hast ater halm med god aptit... Och den lattfodda ater bara det absolut nodvandigaste:p

Upplever du att din hast undviker halmen sapass mkt att h*n ar hungrig nar h*n kommer in*fragetecken*

Ursakta nagra bokstaver och tecken ar puts veck *utropstecken*
Misstanker att katten har sovit pa tangentbordet igen:grin:

Puttar lite på min tråd som inte är så populär:eek:;)

Tror att det blir som Ingela_S har sin häst. Tror mina skulle funka på det:)
Men nu bråkar ajg och mamma om grovfodret.

Hon vill göra det så lätt för sig som möjligt och menar på att vi borde köpa hö av nämsta grannen.
Det är stora rundbalar (ca 300-350kg) typ ängshö- Lite dammigt och tror inte att det är speciellt näringsrikt. Finns ingen analys. Kostar 1,20kr/kg+gratis hemkörning=mamma tänker billigt nära å enkelt.

Jag däremot skulle vilja ha "småbalar" iaf runt 20kg. Lite "bättre" och analyserat.
Delvis för storbalar får inte plats ovanför stallet, och då måste höet vara ute:cool:. Sen så gillar ajg pressat hö som man kan ta en skiva av (:D) Och jag vill ha räkna ut en bra fodetstat till hästarna :mad:

Mamma menar på att det är onödigt och "man går väl efter hullet".
Medans jag vill veta säkert vad och hur mycket mina hästar får i sig.

Hur ska jag få henne att ändra sig?
Jag ser bara fördelar med höet jag söker... Hon bryr sig inte, hon vill bara ha enklaste. Hon är väldigt okunnig:(

Jag gillar rundbals hö och ängshö är perfekt för lättfödda individer, det brukar innehålla mindre Mj, men det får absolut inte vara dammigt! Inte på några villkor! Då har ni snart två hosthästar som behöver behandling och veterinär och mediciner är ju inte billigt.

Får du däremot tag på bra rundbals ängshö så är det att föredra framför ett hö som har gödslats och därmed är mer näringsrikt när ni har hästar som du vill ha fritillgång till.
Visst är det enklare att hantera småbalshö och det går inte att lagra rundbalshö ute utan det måste förvaras precis som småbalshö.

Om du köper oanalyserat hö så kan du ta analys själv och ändå räkna ut foderstat. Visst har din mamma rätt i att man tittar på hullet men man behöver ju också veta att de får i sig vad de behöver så att de inte får proteinbrist under vintern som visar sig framme i februari genom att hästarna tappar överlinjen och ser ut som ök. Man behöver också veta mineralerna så att man vet om man behöver komplettera med något mineralfoder och vilket isåfall eller om de klarar sig på enbart hö´t.

Köp boken "Hästens biologi, utfodring och avel" till din mamma så att hon kan läsa sig till hur viktigt det är med ett bra grovfoder och att man analyserar. Säg också till henne att om ni har oanalyserat hö så måste ni ju komplettera i blindo och det blir dyrare än att ta en analys och lägga till enbart det som ev. fattas.

Okej :)
Det var en lite annorlunda, for mig iaf:) Fast har tankt tanken... Min normalfodda hast ater halm med god aptit... Och den lattfodda ater bara det absolut nodvandigaste:p

Upplever du att din hast undviker halmen sapass mkt att h*n ar hungrig nar h*n kommer in*fragetecken*

Ursakta nagra bokstaver och tecken ar puts veck *utropstecken*
Misstanker att katten har sovit pa tangentbordet igen:grin:

Ber om ursäkt för att jag inte har sett dina frågor tidigare. :o

Jag tror inte att min häst är vrålhungrig vid insläpp. Lite småhungrig kan jag tänka mig, men inte så att han kastar i sig sin mat. Han är inte tillräckligt förtjust i halmen för att äta den om han inte "måste". Jag räknar med att han sätter i sig 2 kg om dagen och kompenserar bristen på protein i halmen med lusern.

OM jag tolkat dig rätt så handlar det om olika stora hästar, och då är det alltid lite knepigare att få det att gå ihop. Ett hönät med pyttesmå hål kan i sämsta fall orsaka mer frustration hos hästen om det är som du skriver, men visst är det en möjlig lösning men kanske inte vad jag hade tagit till.

Annars är väl halm en möjlighet.

Tack för svaren:love: Blir jätteglad, dethär funderar jag på dagarna i ända:o

TW: Jag har väl inte heller någåt direkt imot rundbalshö IGENTLIGEN. Vi har rundbalshö nu, det står ute eftersom stallet inte är klart än. Det har klarat sig bra hittils, men sen har det ju varit torrt också. (står på pall med pressening över)
Tänker delvis på praktiska eftersom att "loftet" ovanför stallet i våran ombyggda loge inte får så jättehögt i tak, takbjälkarna är rättså tjocka.
Och då tänker jag mig att det är enklare att ha ex. 20kilosbalar som jag kan slänga ner en åt gången på stallgången:idea:
Kollade på den boken idag faktiskt, funderar på att beställa hem! Blir så arg när hon inte lyssnar:mad:

Ingela_S, tack för svaret:bow:

Boj: De är inte SÅ stor skillnad på hästarna-Storleksmässigt. Damen är haflinger, lättfödd fånghäst. Ska sättas igång nu över vintern, inte så hård träning, 15år, 145cm .
Herren är kbl. travare och tränar hoppning och dressyr för tränare varje vecka samt uteritter, normalfödd, 6år sent inriden och bygger fortfarande en del muskler. Ca: 155cm
Vad hade du tagit till?:)

Tack än en gång för svaren:bump:

Tack för svaren:love: Blir jätteglad, dethär funderar jag på dagarna i ända:o

TW: Jag har väl inte heller någåt direkt imot rundbalshö IGENTLIGEN. Vi har rundbalshö nu, det står ute eftersom stallet inte är klart än. Det har klarat sig bra hittils, men sen har det ju varit torrt också. (står på pall med pressening över)
Tänker delvis på praktiska eftersom att "loftet" ovanför stallet i våran ombyggda loge inte får så jättehögt i tak, takbjälkarna är rättså tjocka.
Och då tänker jag mig att det är enklare att ha ex. 20kilosbalar som jag kan slänga ner en åt gången på stallgången:idea:
Kollade på den boken idag faktiskt, funderar på att beställa hem! Blir så arg när hon inte lyssnar:mad:

Ingela_S, tack för svaret:bow:

Boj: De är inte SÅ stor skillnad på hästarna-Storleksmässigt. Damen är haflinger, lättfödd fånghäst. Ska sättas igång nu över vintern, inte så hård träning, 15år, 145cm .
Herren är kbl. travare och tränar hoppning och dressyr för tränare varje vecka samt uteritter, normalfödd, 6år sent inriden och bygger fortfarande en del muskler. Ca: 155cm
Vad hade du tagit till?:)

Tack än en gång för svaren:bump:
Ja, det där är ett gissel verkligen. Jag har en häst som blir smällfet på ingenting, medan den andra är normalfödd (skulle dock bli fet om hon fick fri tillgång av det hö vi har nu). Jag får lov att ge den största givan hö på natten och två lika stora mål ute på dagen. Min normalfödda tycker inte riktigt om det, men vad gör man. Mina får hö fyra gånger om dagen (frukost i hagen, lunch i hagen mha lunchgrind, middag inne och natthö inne).

Jag kör bara med småbalar. Finns inte en chans att det skulle bli någon vettig hantering av storbalar hos mig. Men då har jag bara plats för tre hästar hos mig.

Tack för svaret:bow:
Ja då har du ju nästan som jag:idea:
Min normalfödda mår bäst på fri tillgång... Han hade fri tillgång på RIKTIGT näringsrik hösilage hela förra vintern och mådde toppen av det, men det finns inte en chans i världen att haflingerdamen skulle fixa det:angel:
Det är väl ungefär så jag har tänkt mig nu med, med största givan inne. Då herren i snitt behöver iaf 12-14kg och damen 5-7kg:eek: På ett ungefär då..
Jag tänkerså jag med med hanteringen av storbal. Men om inget annat hittas så får det väl bli så...
Har btw upptäckt att vi skulle kunna ha några storbalar i logen bredvid stallet, men letar fortfarande småbal!

vintertid tar jag ut hästarna vid 7, lägger ut ca 10 - 13 kg hö som de får klara sig på tills jag kommer hem vid 16. då får de några kg till om de ätit upp. sen tar jag in dom vid 20 - 21 och då får de ca 5 - 7 kg var att äta på under natten. I princip fri tillgång då jag hellre spiller hö under dagen än har tokhungriga hästar när jag kommer hem. men i genomsnitt äter de under vintern ca 10 - 15 kg var/dag. Båda är vana att ha mycket hö så de stressäter inte och hushåller med sin höhög. Väldigt harmoniska i sitt höätande :)

grovfodret ska ju enligt mig iaf, vara den breda grunden, sen fodrar man med kraftfoder om det behövs extra. tar eget hö i löspressbalar på ca 10 kg,alldeles lagom :)

har två olika hästar just nu, den ene kan äta i princip hur mycket som helst innan det syns, den andra lite mer lättfödd om ajg säger så. Men jag har än så länge valt att inte dra nerpå höet i hagen, utan motionera den ena mer och dra ner på kraftfodret istället.

Senast ändrad:

Jag håller med helt:bow::bow::bump:
Grovfodret är ju grunden och det är ju TOPPEN om den täcker alla behov.
Kbl. herren hade inget krafftfoder alls hela förra året, åt bara hösilage somsagt. Skulle mer än gärna ha det så igen.
Men "nytillskottet" skulle nog inte må lika bra av det tyvärr.
Hon har verkligen ingen begränsing vad gäller maten+ att hon är väldigt lättfödd.
Har heller inte samma möjlighet att öka på motionen hur mycket som helst med henne.
Hon är inte igångsatt alls nu och kommer inte sättas igång på ett tag heller. Hon hade fång på försommarn och vi tar det säkra före det osäkra.
Sen när hon är igång så har jag enbart tid att rida henne 2-3dagar i veckan, högst. Det är synd men vi går inte ihop alls. Blir bara pannkaka när vi ger oss ut tillsammans.
Det är mammas häst igentligen, men hon fungerar mest som sällskap, vilket hon verkar vara ganska nöjd med. Hon mår fint sålänge man borstar å gullar med henne.
Möjligtsvis att jag skulle kunna tömköra henne för senare inkörning...OM vi två nu skulle funka bättre med varandra då:grin:

ja fånghästar är lite speciella med utfordringen helt klart.

ang motion: Jag ahr ju en unghäst och den kan jag inte motionera hur mycket som helst ridmässigt men istället går vi ut och går 5 km varje dag, då får jag motion oxå. den slingan är utöver all annan träning. en häst, även överviktig och ur kondis orkar det, det är sånt de är byggda för. sen förstår jag om du inte hinner och det kan finnas omständigheter kring en fånghäst som gör att man inte kan. Bara som jag gör för att hålla igång min fraggel just nu. Hon har gått ner rätt bra.

:bow: Till dig som är ute och promenerar:)
Tycker det är riktigt mysigt men det blir tyvärr inte av så ofta som jag skulle vilja... Valacken går 6dagar i veckan, den 7 dagen brukar jag ta en promenad, Damen gick jag med någon gång i våras...
Det är väldigt synd med det är någonting mellan mig och Sylvera som är fel.. VÄLDIGT fel...
Våra försök slutar alltid med en sur Ida och en skitförbannad Sylvera:eek: Har aldrig varit med om det tidigare men vi är verkligen ingen bra kombination. Försöker fårstås bita ihop och motionera henne ändå, men det blir tyvärr att man drar sig för det... Nu har jag iaf inte ridit henne sedan i våras, får ta nya tag nu till hösten igen och hoppas att vi känner och accepterar varandra bättre nu:idea:
Hur gammal är din unghäst och hur ofta går du med honom/henne?:laugh:

Det bästa vore ju om du fick tag på hö med låg energihalt. Då kan du ju fodra mycket mera. (utan risken att de blir tjocka) Man kan ju också komlettera med halm så har de något att tugga på.
Bra grovfoder är A och O. Jag har väldigt lättfödda hästar och önskar att jag fick hö med mindre energi, men det är svårt att få tag på. Bra år när balansen mellan energi och protein stämmer, fodras de bara med hö + betfor för magarnas skull. När proteiner är för lågt får jag komplettera med det som behövs. Eftersom de är så lättfödda fodrar jag vintertid (när det inte finns något att tugga på i hagen) i en höbur. Då blir ättiden dubbelt så lång. När det är riktigt kallt får de även halm i hagen.

Senast ändrad:

Jag får försöka hitta foder med lite energi i då:idea:
Men du skulle inte kunna lägga upp en bild på din höbur eller?:bump::idea::p
Tacktack för svaret:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 140
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka