Grovfoder till Hingstar???

S

stallharqvie

Ja i höst kommer vi ha två hingstar hemma på gården och å är fårgan vad för grovfoder passar bäst till dem, de är 1 respektive 2 år gamla och kommer mest hanteras i vinter o ev nån tömkörning på 2-åringen. Vad rekomenderar ni för grovfoder, hösilage eller hö? Dem är båda i ponnyraser så har lätta att bli lite för runda kring magen:(

tacksam för många tips och svar

Sv: Grovfoder till Hingstar???

Ett grovfoder med lågt MJ och högt smp. Hö eller hösilage spelar ingen roll, bara det är av god hygienisk kvalitet.

fri tillgång på grovfoder, o beroende på vad analysen visar (kvot på minst 8 vill man ha om man delar smrp/mj). Utöver detta skulle jag ge lusern, eventuellt lite betfor om de är kräsna, ihop med mineraler och vitaminer. Ligg i underkant med energi o högt! med protein. Om de blir för smala kan du antingen ge mer betfor, eller lägga i en skvätt olja i maten.

ska man verkligen ge fri tillgång till ponny hingstar? E lite rädd för fångriskerna o liknande:( för dem blir jättelätt runda:(

Alla mina shettisar, ston, hingstar, valacker, unghästar osv går på fri tillgång på grovfoder under vintern, inga problem alls.

Hingstar ärdessutom väldigt aktiva i hagen, med massa bus så de kommer knappst att bli för runda. Fång av bara grovfoder är inte vanligt förekommande

vet inte ens om hästar kan få fång av grovfoder, såvida det inte innehåller för stora mängder socker. Det viktiga är att de inte får för mkt energi så de blir feta, för det är då fångrisken ökar. Men de får absolut inte vara smala.

är de någon som då har tips på hur man kan ge dme på fritillgång utan allt spill:( skulle man kunna fylla upp ett badkar med grovfoder dageligen så de hela tiden finns, anses de som fritillgång?

Fri tillgång är ju om de har grovfoder hela tiden, dygnet runt.

ska de stallas in eller gå på lösdrift ?
Är de endast det två i hagen eller kommer det vara fler valacker/hingstar oxå ?

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Habina
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 407
Senast: Lyxzen
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama