Grovfoder i hagen

Sv: Grovfoder i hagen

Direkt på marken. I hagen som min går i så är dom just nu fyra stycken. Blir sju till vintern.

direkt på marken, vintertid står det storbal med hösilage i hagen. hästarna går 3+2 i hagarna

Vi har ett traktordäck som vi lägger höet i för att undvika att det blir nertrampat. Tyvärr samsas inte hästarna så bra, så vi lägger en hög på marken en bit ifrån också. Går två hästar i hagen.

Har lösdrifter i mina hagar som jag ger fri tillgång på grovfoder i.I ena lösdriften finns krubbor längs hela långsidan som jag fyller varje kväll efter dom har kommit in i stallet.I andra lösdriften lägger jag på marken längs med väggarna i högar.

Jag fodrar i ett badkar, slipper jag få det nedtrampat. Jag har 2 hästar, haft 4 men då hade jag 2-3 badkar och fodrade i :)

Direkt på marken, 4 hästar.
Men nu får vi ej fodra i hagen för stallägaren, så hästarna är utan mat 8-20...:mad:

Vi fodrar i badkar och plasttunnor. I varje hage går 2-3 hästar. I vissa hagar kan de samsas med att ha ett gemensamt matställe per hage medan i andra hagar får hästarna ha vars ett matställe.

Men nu får vi ej fodra i hagen för stallägaren, så hästarna är utan mat 8-20...:mad:

Men ehm.. okej. :eek:
Anledning till detta?
Det är ju bara att räkna med att problemen kommer som ett brev på posten inom kort.

TS:
Ifrån en silagebal alt. marken när denna har spridits ut av töntiga hästar som är rädd för 'skvättet' ifrån kisset. :grin:

Jag har fyra stora kallblod som får frukost-, lunch- och eftermiddagshö i hagen. Det serveras i gamla potatislådor av trä. Fungerar perfekt!

Vi ger på marken. Hästarna går 4 + 2 + 3. Försöker lägga det på berg t.ex. så det inte ska bli nertrampat, men vissa som fodrar lunch är lite lata...

Våra går med grannens på vintern så det är 4 st.
jag brukar ge direkt på marken men funderar på att lägga i plastkar av nåt slag då det blir lerigt sen.

Våra får 4 ggr om dan ute och sen resten inne i boxen på kvällen.

Jag glömde skriva att jag har 7 hästar hemma,tre i ena hagen och fyra i andra.

INGEN mat från 8-20??? Var det ett skämt eller? Hästar ska absolut INTYE stå utan mat så länge..dom får magsår!:mad:

Det låter inte så hälsosamt :eek: Hoppas ni kan få stallägaren att ta sitt förnuft till fånga...

*Kl

Vi fodrar just nu på marken också men unghästarna tenderar att traska rakt igenom högarna och trampa ner det så har nog tänkt att ändra på det, därav tråden. Bra att få lite perspektiv genom att se hur andra gör :)

Vi fodrar på marken och det funkar väl sådär.
Det blir hemskt lerigt på de ställen där det är enklast att kasta in höet, så en del blir nedtrampat.

Med lite ansträngning kan man lägga höet där det är torrt, men då måste man gå in i hagen... :angel:

Det där är i princip anmälningsbart. Och det är du som hästägare som har ansvar för din häst, du kan inte skylla ifrån dig på någon annan. Hindrar stallägaren dig från att ge din häst adekvat skötsel så får du väl flytta eller stå på dig - för din hästs skull.

Vi ställer ut hela rundbalar i foderringar i hagarna. Hästarna går i flockar på mellan 2 - 7 stycken. Om det inte är snälla hästar i de större flockarna så får de två balar i samma hage. 7 hästar äter upp två balar på cirka tre till fyra dagar under vintern när det är kallt ute, så det fungerar bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025