Grovfoder åtgång stall vs. lösdrift?

S

scesar

Min 4-åring ska gå på lösdrift i vinter, och jag funderar på hur mycket mer grovfoder det kommer gå åt, han och kompisen kommer gå på hyfsat fri tillgång på hö som vi lägger i en låg foderhäck. På stall har han fått 8-10 kg hö/dag när höet har varit av bra kvalitet.

Sv: Grovfoder åtgång stall vs. lösdrift?

Det kommer troligen gå åt mer foder än så när du ska ha hästen på lösdrift, gissar på en 12 kg/dygn, kanske ännu mer under vintern. Har ni hö med riktigt bra värden kan man alltid fylla ut med halm så de har permanent åtgång på stråfoder för att täcka tuggbehovet utöver den näring hästen egentligen behöver.

Ju kallare det är desto mer foder går det åt. Den här vintern var ganska mild för min del så det gick inte åt så mycket foder som jag räknade med.

Han väger typ 450 kg, och är en unghäststunn Welsh cob. 153 cm.

Mitt fullblod, 159 hög,525 kg ca mular i sig ca 15 kg hö på fri tillgång.
Hösilage ts 53% äter hon ca 20-25kg på fri tillgång.
En islänning hon stod med förut åt ca 12 kg hö fri tillgång.

ja..kanske runt 12-15 kg.. brors ju på hur matglad han är:D.. det kanske kommer att gå åt ännu mer men om han skulle bli fet så kan du ju blanda ut det med lite halm:idea:;)
lycka till!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka