Grovfoder analys - hur?

Magica

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja veta EXAKT hur ni går tillväga vid grovfoder analys åt häst. Dela gärna upp i steg; var jag ska skicka det, hur jag tar analysen osv. Allt jag behöver veta :-) så att det blir rätt!

:bow:

Sv: Grovfoder analys - hur?

Jag är också intresserad av detaljbeskrivning. Jag har fått fram att Eurofins utför analyser. Men finns det andra? Eller är det monopolsituation på sådant här med analys?

Jag skickar till Eurofins och har storbalar med hösilage. Alla analysföretag brukar ha bra instruktioner på hur man ska göra.

1. Samlar ihop ett antal tussar från så många balar som möjligt. Jag och en kompis köper foder från samma bonde så vi hjälps åt. Jag tar en stor näve foder så långt in i balen jag kan och lägger den i en matkasse i frysen. Varje nytt prov läggs ner i påsen. Vi brukar ta ungefär en månad på oss att samla ihop, det brukar bli 12 - 15 balar totalt.
2. Gå in på hemsidan och beställer analys.
3. Betalar
4. Får hem en påse där provmaterialet ska läggas. När vi har fått ihop tillräckligt med antal prover så klipps allting i mindre bitar och blandas om rejält. Nu finns ett "snittprov" från alla balar i påsen. Detta (inte allt, det får inte plats) läggs i provpåsen som läggs på posten samma dag.
5. Får analysresultatet.
6. Klart!

Jag är också intresserad av detaljbeskrivning. Jag har fått fram att Eurofins utför analyser. Men finns det andra? Eller är det monopolsituation på sådant här med analys?

Det finns många andra. Googla och du ska finna ;) Här på foderforumet finns många trådar om analysföretag också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar