Grovfoder 2012

the_connemara

Trådstartare
Ny på detta så är jag nyfiken på vad ni har för grovfoder och vad ni betalat/kg foder.

Vad har ni för grovfoder?
Hur många kg/bal?

TS?
Energi?
Smältbart råprotein?

Hämtar ni själva eller får det hemkört?
Hur långt bort finns fodret?
Vad betalar ni per kg foder?

Hur fick ni tag på ert foder? (tex kontakter, annons, köpt där tidigare)
Har ni köpt av samma ställe tidigare?
Är ni nöjda?

Övrigt?

Hade varit kul och väldigt nyttigt att höra era svar :)

Sv: Grovfoder 2012

Hur många kg/bal? 10-12 kg

TS? 83%
Energi? 8.3 MJ/kg
Smältbart råprotein? 27 g/kg

Hämtar ni själva eller får det hemkört? Hämtade själva direkt från fältet
Hur långt bort finns fodret? Några km bara
Vad betalar ni per kg foder? Kommer inte ihåg exakt. 25 kr/balen, kanske

Hur fick ni tag på ert foder? (tex kontakter, annons, köpt där tidigare) Genom bekants bekant
Har ni köpt av samma ställe tidigare? Nej
Är ni nöjda? Inte jättenöjd men inte missnöjd heller. Sockerhalten var låg och det var det viktigaste. Bra grovhet och fin kvalitet på höet

Övrigt? Är lite nojig över att höet inte är skulltorkat och att det kommer att bli förstört innan vi hinner göra slut på det

Vad har ni för grovfoder? Hösilage
Hur många kg/bal? Ca 300-350 kg

TS? 72%
Energi? 6.8 MJ/kg foder
Smältbart råprotein? 58 smbrp/kg foder

Hämtar ni själva eller får det hemkört? Hemkört
Hur långt bort finns fodret? I samma by, från grannen
Vad betalar ni per kg foder? 350kr per bal

Hur fick ni tag på ert foder? (tex kontakter, annons, köpt där tidigare) Grannen, som vi har bra kontakt med
Har ni köpt av samma ställe tidigare? Ja
Är ni nöjda? Ja. Något högt proteinvärde för de lättfödda hästarna. Men till min tunnis så är det super :)

Hur många kg/bal? Ca 60 kg

TS? 61%
Energi? 5,9 MJ/kg foder
Smältbart råprotein? 31 smbp/kg foder

Hämtar ni själva eller får det hemkört? Får hemkört hela årets förbrukning till två stora hästar i slutet av augusti
Hur långt bort finns fodret? Ca 15 km bort
Vad betalar ni per kg foder? 2,50 kr/kg (+ moms) Får även betala en viss summa för pallarna som det levereras på, men får tillbaka en del av det när pallarna returneras.

Hur fick ni tag på ert foder? (tex kontakter, annons, köpt där tidigare) Första gången jag köpte där var det via annons
Har ni köpt av samma ställe tidigare? Ja, tror det är fjärde eller femte året jag köper från samma ställe
Är ni nöjda? Mycket nöjd med kvaliten och har så varit alla gånger jag köpt därifrån. Energivärdet i årets leverans är perfekt till två lättfödda hästar. Proteinvärde kunde dock ha varit lite högre, nu måste jag komplettera med lucern

Övrigt? Är mycket nöjd med det grovfoder jag köper nu. Balstorleken (60 kg) passar mig bra med tanke på att jag bara har två hästar. Dessutom lätt för mig att hantera själv. Priset per kg kan tyckas lite högt men å andra sidan är kvaliten super.

Hur många kg/bal? 300-350kg

TS? 72%
Energi? Kommer inte ihåg dessa exakt, men kvot 6,8 och lågt i socker iaf.
Smältbart råprotein?

Hämtar ni själva eller får det hemkört? Stallägaren hämtar 8 åt gången
Hur långt bort finns fodret? Ett par kilometer
Vad betalar ni per kg foder? 1,10kr/kg

Hur fick ni tag på ert foder? (tex kontakter, annons, köpt där tidigare) Stallägaren har köpt där "sen alltid"
Har ni köpt av samma ställe tidigare? Stallägaren ja, mitt första år
Är ni nöjda? Jag är mycket nöjd men det är lite grovt i texturen så en del strån ratar dom. Några balar har varit dåligt förvarade och fågelskadade så dom har vi fått slänga direkt, men fått kompensation i form av ny bal.

Övrigt?

Vad har ni för grovfoder? Hö
Hur många kg/bal? 10-12

TS? 85%
Energi? 8,2/kg foder
Smältbart råprotein? 48kg/foder

Hämtar ni själva eller får det hemkört? Hämtar själva
Hur långt bort finns fodret? Mellan hemma och stallet, ca 1,7 km hemifrån och ca 4 km från stallet.
Vad betalar ni per kg foder? Betalar 30 kr balen, oavsett vikt. Men runt 2,50 kr/kg kanske.

Hur fick ni tag på ert foder? (tex kontakter, annons, köpt där tidigare) Pappa ;) Han frågade första gången, sedan har jag pratat med bonden när jag behövt fylla på höförrådet.
Har ni köpt av samma ställe tidigare? Ja, för några år sen.
Är ni nöjda? Ja. Lågt socker och jag behöver inte köpa några speciella tillskott eller kraftfoder mer än potatisprotein. Bonden balar det i småbal inför varje gång, vilket ju är väldigt snällt av honom.

Hur många kg/bal? ca 11 kg

TS? 87 %
Energi? 8,7 MJ/ kg
Smältbart råprotein? 47 smbp kg/foder

Hämtar ni själva eller får det hemkört? hämtar själva
Hur långt bort finns fodret? ca 10 min
Vad betalar ni per kg foder? 3kr/kg sen i höstas då dom flesta skördar varit dåliga häromkring :crazy:

Hur fick ni tag på ert foder? (tex kontakter, annons, köpt där tidigare) I stallet vi stod tidigare köpte dom därifrån och sen har vi tagit analyser och det är oftast bra värden, så vi har fortsatt även när vi flyttade en bit därifrån till ett annat stall. :)

Har ni köpt av samma ställe tidigare? Ja

Är ni nöjda? Ja för unghästen är höet bra men för ponnyn med cushing är det lite höga värden speciellt sockret, men hon är ganska svår att hålla i hull och höet är ok enligt vet. Bra att man slipper fodra extra med tillskott eller liknande :)

Hö för 2kr kilot, hämtar och betalar vartefter vi förbrukar. Ca 24kg/bal. Tror det var ca 8mj och hm 40 någonting smrp, 10% socker.

Sambon har köpt av bonden förut men det han har på skullen nu är det sista så jag måste hitta ny leverantör, lutar åt HorseHage iom att jag bara har två hästar och kan inte lagra hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar