grov päls?

I

ida.kar

hej!
min häst brukar vara torr och stövig i pälsen men har blivit riktigt fin nu när jag gett vetegroddsolja. dock har han långa grova strån, som "grishår/päls". är detta någon brist i fodret, eller kan det bero på att jag klipper honom?
(han får b-vit också)
 
Sv: grov päls?

ida.kar skrev:
hej!
min häst brukar vara torr och stövig i pälsen men har blivit riktigt fin nu när jag gett vetegroddsolja. dock har han långa grova strån, som "grishår/päls". är detta någon brist i fodret, eller kan det bero på att jag klipper honom?
(han får b-vit också)


suppe brukar ju också få grishår när han har vart klippt. men dom lossnar sen när sommarpälsen kommer. så jag tror att det beror på klippningen. varför vet jag iofs. inte, men dom har ju försvunnit alltid så..
 
Sv: grov päls?

vi klipper inte våra hästar efter jul (om det inte är särskilda omständigheter). då slipper man riskera att få "grispäls". grannens häst va nyklippt när hon köpte honom för drygt 1 månad sen. han har oxå grispäls. vi va tvungna att klippa en shettis i feb. förra året pga. svamp. hon blev inte fin i pälsen fören hon satte ny vinterpäls.
 
Sv: grov päls?

Min häst har också "grispäls" och han har aldrig varit klippt... :angel:
 
Sv: grov päls?

min pålle har precis likadant.. Jag klippte honom i januari sista gången.

Det har jag gjort tidigare år också, men detta är första gången som han fått "grispäls"..

Jag trodde att det var brist på något...
 
Sv: grov päls?

allihopa:

klipper han på hösten, sen nån gång till under vintern beroende på hur mycket päls han sätter. brukar inte klippa efter början av feb.
han har grispäls hela vintern,
riktiga pälsen växer inte så mycket, men det kan bli lite "tussar" här och där..
 
Sv: grov päls?

Jag klippte min i okt/nov, han har grispäls. Resten av pälsen har knappt vuxit alls... :crazy: Ska bli spännande att se hur sommarpälsen kommer bli, visar inga tecken på att få nån sån i år. :eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp