grop i halsen?

U

Uddatyp

min kompis häst har som en liksom grop i underhalsen på ena sidan bara?
andra sidan ser normal ut.

grop e kanske fel beskrivet men de e rakt o sen går de in o ut o sen normat igen..
svårt att förklara.

någon som kanske vet varför den har denna "grop" i halsen?
hur skulle de påverka hästen om de e nåt med den muskeln?
 
Sv: grop i halsen?

det kan vara efter en liten muskelskada någon gång i livet, rör sig hästen normalt och utan besvär är det ingen fara..

en viss religion har en dikt om sådana gropar, och det är att "guden" har satt sitt fingeravtryck på hästens kropp och att hästen är extra lyckligt lottad, eller något sådant.. var med i en tråd för inte så längesedan..
 
Sv: grop i halsen?

"Profetens tumme" Brukar det kallas, för att profeten Muhammed ska ha vidrört hästen för att ge den sitt beskydd.
Fin teori tycker jag. Modern vetenskap skulle nog kalla det partiell ruptur, dvs att några muskelfibrer gått av så det blivit ett "hack" i muskeln. Brukar inte ge några problem om den inte är jättestor, typ närmare en knutnäve eller så (beroende på muskel förståss....)
Mitt sto har också en sån, strax över bogspetsen på ena sidan. Har aldrig märkt att det ska ha gett henne några problem.
 
Sv: grop i halsen?

Min häst har en sån "grop" på underhalsen. Ser ut som någon tryckt in med tummen (profeten då :D )
Han har en sån grop på ena skinkan också (vid svansen) så jag gissar att han är välsignad två gånger :p (vet inte varför han har dem, men har funderat på det.)
Har tyvärr ingen bild där det syns tydligt.
 
Sv: grop i halsen?

Fanns en häst på min gamla skola som hade en grop i halsen. de va efter en gammal muskelskada och gav inga problem...
 
Sv: grop i halsen?

Har oxå en häst med en grop på halsen, det är en muskelskada efter en spark, hon har inte ont av den.
 
Sv: grop i halsen?

hur kommer de att se ut sen när hästen får mer muskler?
kan den minska lite eller nåt?
nu e den ju inte så stor så den syns jätte tydligt direkt..
kan de hindra musklerna på nåt sätt?
 
Sv: grop i halsen?

Har också stött på många hästar med grop på halsen. Förklaringen till ena var att den hade fått en spark som föl.

Min ena nuvarande har också en sådan grop på halsen samt en på buken. Det har inte påverkat honnom vid ridning eller liknande.
 
Sv: grop i halsen?

Ok, då har jag fått en till förklaring! (mkt trovärdig:angel: )
 
Sv: grop i halsen?

Förmodligen har hästen fått en muskelbristning. Muskeln består av fibrer som är imgiven av en bindvävshinna. När en muskel blir översträckt går fibrer av och det bildas "hål" i muskeln. Detta har ingen betydelse så länge tillräckligt mycket fibrer finns kvar eller andra muskler kan ta över funktionen. Det gör inte ont och påverkar inte hästen på något sätt. Skadan försvinner inte men kan bli mindre synlig om andra muskler växer när hästen bygger om sin kropp med träning.
 
Sv: grop i halsen?

Min häst har också ett "tumavtryck"

ant011888.jpg
 
Sv: grop i halsen?

precis så ser gropen ut fast den sitter högre upp på halsen.
skönt o veta att dom funkar normalt endå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: FUNNY
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
9 528
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp