Groov och sport???

F

Fabbe

Ger min travare krafft groov och fri tillgång till hö. Tog kontakt med hans gamla skötare från travet och frågade henne vad han fick när han gick på banan. Då fick han groov och sport. Och hon tyckte att jag skulle fortsätta med att ge groov men även ge sport. Men vad har sport för verkan om man ger groov???? Hon tyckte att han skulle få 2 kg groov och 2 kg sport.....

Sv: Groov och sport???

GROOV är ett färdigfoder för föl, unghästar och avelsston.
GRUND är ett färdigfoder för alla slags hästar.
SPORT tillför energi och är ett färdigfoder för prestationshästar.

Krafft rekommenderar att man ger GRUND + SPORT till hårt arbetande hästar/tävlingshästar. Enbart SPORT kan medföra lättare matsmältningsproblem.

Vi ger Groov till föl + ettåringar och Grund till tvååringarna som tränas. När de börjar tränas hårt och ska starta ger vi Grund + Sport.

Gamla Groov var inte bara för unghästar och avelsston. Krafft rekommenderade oxå att man använde det som en "stabiliserande faktor" i tävlingshästars foderstater. Krafft Groov har även använts mycket till ridhästar och tävlingshästar för att hålla hullet uppe. Hur det är med Nya Groov vet jag inte, men det borde vara samma förutom lite ändrade värden i t ex energi och Smbrp.

Visst ja jag känner att jag måste tjata om det här med grovfoderanalys. Det är ju mycket den som bestämmer vilket kraftfoder som passar bäst in i foderstaten. :)

Nya kraft groov är ett av de bästa fullfoder som gjorts anser jag...
Det gör att hästarna får en bra mage, håller hulletenklare , särskilt bra är det om en häst behöver gå upp i vikt rejält...

Hur mycket du ska ge beror på 2 saker. 1. Hur analysen på grovfodret ser ut. 2. Hur mycket han jobbar.

Att han fick så mycket foder när han stod på travet ser jag inte som konstigt men jag betvivlar att din träning även om du tränar hårt kommer upp i samma nivå som han tränades då.

Titta på honom. Hur ser han ut i hullet??? SEr han bra ut så har du förmodligen en bra foderstat åt honom oxå.

Fabbe skrev:
Ger min travare krafft groov och fri tillgång till hö. Tog kontakt med hans gamla skötare från travet och frågade henne vad han fick när han gick på banan. Då fick han groov och sport. Och hon tyckte att jag skulle fortsätta med att ge groov men även ge sport. Men vad har sport för verkan om man ger groov???? Hon tyckte att han skulle få 2 kg groov och 2 kg sport.....

Många som tävlar inom trav, och även andra hästsporter, använder sport/groov vi tävlingar. De kan ge groov som grundfoder och stabilisering vid tävlingshästar och sedan komplettera med sport för att ladda upp inför tävling. Så groov ges som "broms" och grundfoder medans sport ges som "gas" och kompletteringsfoder. Hur hårt är det tänkt att du ska träna hästen? Ska du hålla hästen i samma träningsnivå kan du ju köra med det fodret som den gamla ägaren sa.

Lilja_89 skrev:
Många som tävlar inom trav, och även andra hästsporter, använder sport/groov vi tävlingar. De kan ge groov som grundfoder och stabilisering vid tävlingshästar och sedan komplettera med sport för att ladda upp inför tävling. Så groov ges som "broms" och grundfoder medans sport ges som "gas" och kompletteringsfoder. Hur hårt är det tänkt att du ska träna hästen? Ska du hålla hästen i samma träningsnivå kan du ju köra med det fodret som den gamla ägaren sa.

Det blir bara skogsridning för våran del.....

Okej, men du vet väl bäst vad han behöver nu då eftersom han inte alls tränas lika mycket som innan? Du behöver ju inte lyssna på gamla ägaren eftersom det är din häst nu. Jag skulle nog inte ge sport om jag var du, om ni "bara" rider skogspromenader. Hästarna här klarar sig på bara Groov som grundfoder även fast de också blir ridna skogspromenader. (vi har också varmblod)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama