Groov eller Fibergi vilket är bäst?

Sv: Groov eller Fibergi vilket är bäst?

jag gav groov till mitt fullblod en längre tid, fick tips att de skulle hjälpa honom att hålla hullet osv.

men var inte alls nöjd, ett sista hopp så provade jag fibergi elit och la havre. och underbart, fin i hullet och inga problem alls.

har även provat, soja, olja, lucern osv.. men inget höll..

sen har ju fibergi mer tuggmotstånd, pelletrerat foder gillar jag inte spreciellt mkt.

men sen beror det väl också på av vilken anledning du ska byta till..

/M

Min hästs uppfödares hästar (arabiska fullblod) har bara gett sina hästar Fibergi tidigare och hon säger att hon tycker att Fibergi är det bästa, och hade hon varit jag så hade hon bytt med en gång. Därför blev jag osäker på om jag ska byta och ge honom Fibergi istället för Groov :crazy:

fibergi är de bästa fodret jag stött på. hästen gillar det, damfritt, bra tuggmotstånd och lätt att ha och göra med.

prova dig fram ochse vad du och hästen tycker ..

/M

Det beror väl på vad som passar bäst till ditt grovfoder. Kanske behöver du nåt helt annat, eller inget.

Prövade Fibergi till min en gång, men hon rörde det inte ens... gick tillbaka till hederliga Krafft.

Har provat både krafft o fibergi på flera hästar och kommit fram till att Krafft är bäst. Hästarna sätter lättare muskler o håller hullet bättre med krafft. Nu har jag provar både Nya Groov, gamla Groov o sport. Har testat Fibergi Elit och Låg och Bas. Har testat på en si så där 50 hästar.

Min häst fungerar bättre på fibergi.
Hade krafft grov förut, men han blev lugnare och håller hullet bättre med fibergi bas. Tycker det är mycket bättre än pelleterat foder också.

Går de öht att jämföra?

Groov, speciellt Nya Groov, är ju i princip ett proteinfodermedel medan Fibergi är mera "normalfoder" med betydligt lägre proteininnehåll, oavsett om du väljer Låg, Bas eller Elit. Müslin ligger väl iofs lite högre med sina 116 g Smrp...

Alltså, så länge du har samma hö så är de inte utbytbara mot varandra.

Vidare så har fibergi lite lustig sammansättning, med stora delar melass och hackat strå, typ halm, och sånt brukar inte kosta så väldigt mycket att köpa in och ge separat...;) Groov/Nya Groov är alltså ett mera prisvärt foder.

Jag föredrar Fibergi, man ser vad man ger,. det smakar uppenbarligen mkt gott och det blir en del i krubban utan att man behöver ge flera kilo.

Jag blir yr i huvudet av alla olika foder sorter. Har kollat både på Fibergi:s & Krafft hemsidor. Om jag fattar det rätt så har krafft bara pelleterat foder förutom müslin och då måste jag ge tillskott och tillskotten var pelleterade.
Vad finns det annars man kan ge som färdig foder som är helt "pelletsfritt"??

Har du kollat Hestekraft?
Ett danskt müslifoder med hyfsat höga värden. Minns dock inte exakt vilka, men det finns säkert en hemsida med info. Jag tycker det var gott också...:d ;)

Som någon skrev så är ju innehållet (MJ o smb rp) helt olika de båda fodren. Men om man bortser från det så föredrar jag fibergi. Har provat på två hästar som inte hållit hull på Krafft och båda har blivit kanon fina. Men man får ju setill att man har hö som innehåller tillräckligt me protein.
I år då vi har lite lägre protein i höt så skulle jag ha gett (har ingen av de tunna hästarna kvar) fibergi + lusern eller Hestekraft.

Och angående att Fibergi innehåller mkt halm mm så är det inget jag bryr mig om eftersom det fungerat så enastående bra på mina "tunnisar".

Personligen ger jag mina hästar fibergi, men det passat urmärkt ihop med mitt hö. Hästarna älskar fibergin och har aldrig sett finare ut än nu... Vinterpälsen riktigt blänker! :bow:

Groov innehåller ju mycket mer protein än fibergin så är du ute efter ett foder med mer protein bör du inte välja fibergi som många har skrivit...

Beror ju helt och håller på vad som passar till ditt grovfoder.
Min fjording samt 2 åring äter Groov och varmblodet äter Fibergi.

Alla Fibergis fodersorter innehåller väldigt lite proteiner och är svårt att kombinera med ett hö med lite sämre värden. Då passar tex Groov bättre. Men har man ett hö med bra värden så brukar det gå att få ihop en bra foderstat med Fibergi.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar