Groov 125, Protein och lucern = piggigt?

Jaxonmaxon

Trådstartare
Ja, i min värld finns det ett ord som heter piggigt ;)

Min ena grabb (arabkorsning) går på fri tillgång på hösilage (SMHN) och har fått 5 dl groov 125 1 liter krafft protein och en liter lucern (det var slut muskel när jag skulle köpa sist)

Nu har jag legat sjuk i veckan och då har dom bara fått grovfoder, idag när jag stålsatte mig för att fara ut å rida en hoppestudsare (ovan nämnda häst) så var han .. lugn?! Eller ja så lugn som han nu kan vara, han var inte hysterisk iaf.

Kan det vara så att det blir för mkt energi i krafftfodret han får?
Det ska väl i princip inte vara nån energi i det eg?!
Tänker jag galet?

Sv: Groov 125, Protein och lucern = piggigt?

Det är energi (MJ) i kraftfoder också. Jag antar att du har analys,så du vet att mängden kraftfoder behövs ?

Jo det vet jag men visst ska väl dom krafftfodren jag skrev vara dom med lägst energiinnehåll?
Ja och med grov 125 och krafft muskel är det bra men som sagt de fanns inte sist så jag tog det som kändes som nästbäst och har självklart vant in honom på det "nya" fodret.

Tillägg, det är inte så att hösilaget är dåligt utan han kräver bara mer protein, den andra håller sig superfin på krubbskrammel, typ en näve.

Senast ändrad:

Jo det vet jag men visst ska väl dom krafftfodren jag skrev vara dom med lägst energiinnehåll?
Ja och med grov 125 och krafft muskel är det bra men som sagt de fanns inte sist så jag tog det som kändes som nästbäst och har självklart vant in honom på det "nya" fodret.

Låter inte som att du riktigt har kolla på vad energi innehåll innebär.

Antingen så täcks det av grovfodret, eller inte.
Om inte så ska du veta hur mycket energi du behöver lägga till.

Utan full koll på energi, så spelar det noll roll vilket kraftfoder som du ger.

Groov 125 innehåller ju havre,kan det vara den han blir piggig på ? Jag hade provat att ta bort den och om det behövs ge mer lucern.

Jag har inte räknat ut någon foderstat utan jag har helt enkelt lämnat analys och sagt att jag inte vill ha hästen mer pigg men den får gärna biffa på sig lite,.
Men eftersom han äter hösilage och det är av logiska skäl inte taget analys på varendaste bal utan några och gjort ett medelvärde så kan det kanske vara så enkelt att just den här balen är kraftigare än dom andra.

Det känns som att jag helt enkelt får ringa en vän och sätta oss ner å prata lite foderstat ^^

För som sagt höet är inte dåliga värden på men han är rätt känslig o jag vill inte att han faller ur nu när han är såpass fin i kroppen, vårkanten brukar alltid vara extra kinkig.

Det känns som att jag helt enkelt får ringa en vän och sätta oss ner å prata lite foderstat ^^

För som sagt höet är inte dåliga värden på men han är rätt känslig o jag vill inte att han faller ur nu när han är såpass fin i kroppen, vårkanten brukar alltid vara extra kinkig.

Oftast att dom faller ur är för att värdena har tappat lite under året som gått.

Det finns gratis beräkning av foderstat på nätet som jag kan rekommendera .. Men fortfarande så är ofta problemet att man har analyserat höet på hösten när värdena är som högst.

Vad menar du med att värdena är som högst på hösten? Varken energi, protein eller mineraler försvinner vid lagring av grovfoder. Det är bara vitamininnehållet som blir lägre av lagring och det analyserar man inte iallafall.

Ts
Gå in på hästsverige.se. Där kan du räkna ut en foderstat till din häst. Förmodligen får han mer energi än vad han behöver men det kan också vara så att han får energi ifrån fel foder. Våran arab kunde inte äta något spannmål utan att bli ett yrväder. Inte ens någon dl vetekli fungerade att ge för han studsade fram då. Jag skulle rekommendera att om du behöver mer protein så ge istället lite soja eller potatisprotein. Då slipper du energin och du slipper att din häst blir studsig.
Det är också så att för mycket protein gör att hästen måste använda energi för att omvandla proteinet till energi och då kan hästen tappa hull av det. Lagom är ju alltid bäst.

Tack för tipsen, men var det inte sojan som var en riktig miljöbov?! Har för mig jag läste nåt om det, fick nämligen tipset att ge honom soja för nåt år sen...

Jo soja är en miljöbov men då finns ju potatisprotein om man hellre vill ge det.

Jag har inte räknat ut någon foderstat utan jag har helt enkelt lämnat analys och sagt att jag inte vill ha hästen mer pigg men den får gärna biffa på sig lite,.
Men eftersom han äter hösilage och det är av logiska skäl inte taget analys på varendaste bal utan några och gjort ett medelvärde så kan det kanske vara så enkelt att just den här balen är kraftigare än dom andra.

Du får skilja på energi=pigg och energi i foder=används i ämnesomsättningen . För mycket energi ger en fet häst, inte nödvändigtvis en pigg häst.

Kl
Okej, glöm att jag skapade tråden han är sig lik även utan kraftfoder :o

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: Magica
·
Foder & Strö hej, har läst massa trådar, och får massa bra svar, men har ändå några frågor Jag vet hur man räknar ut foderstaten o har analys på...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: noble art
·
Foder & Strö Var inne på klinik idag med min häst och fick konstaterat att han har shivering. Tydligen så kan det underlätta för honom om man slopar...
Svar
12
· Visningar
3 141
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt