Groov 125 eller Hippo Grow breed till känslig mage?

Willja

Trådstartare
Jag hade velat kunna ge något av Groov 125 eller Hippo Grow Breed till min häst, men han verkar reagera på Hippon som jag kör nu. Det funkade när jag försiktigt ökade upp till 1 kg, men nu på 2 kg blir han mer stissig i huvudet samt lös i magen.

Kan Krafft 125 funka bättre, eller får jag hålla mig till lucern och krafft muskel istället?

Sv: Groov 125 eller Hippo Grow breed till känslig mage?

Ingen som har erfarenhet av detta??

Nu ger jag Hippo Grow Breed och det verkar inte funka då han blir lös i magen. Frågan är om det är någon idé att försöka byta till Krafft groov 125, eller om jag får pussla ihop foderstaten med Lucern, olja och Krafft muskel istället och hoppas att det funkar bättre? Jag vill helst inte mixtra för mycket i och med att han är känslig i magen...

Jag har inga erfarenheter att ge dig men funderar på om inte Hippo grow alfa är ett alternativ. Innehåller mer protein så du kanske kan dra ner på givan.
Vet inte skillnader i samansättning av breed o alfa, det står på säcken. Men alfan innehåller en stor del lusern.
// Linda

Hmm.. Det kanske är alfan jag ger när jag tänker efter:-) Det är den med 135 g protein i alla fall...

Jag kanske kan minska till 1 kg igen och ge 1 kg lucern utöver det och se om det funkar bättre...
Han är måttligt förtjust i lucern nämligen... Det vore ju dumt att göra det lätt för matte;)

Personligen kör jag hellre på Alfa, eftersom lusernet är snällt mot magen. Med lite övertalning kanske du kan mixa in lusern i Alfan, den är ju supersmaklig och är hästen bekväm så kanske det slinker ner utan sortering...

Insåg just att jag skrivit fel i rubriken. Det är Hippo Grow Alfa som jag ger 2 kg av nu. Jag tror jag provar att gå ner till 1 Kg och ger 1 Kg lucern också så kanske det funkar...

För du tror inte att Groov 125 är mer snällt mot magen än Hippo Grow Alfa eller?

Senast så kastade han ut lucernet i boxen... Dyrt strö!
Jag skulle behöva en djupare krubba:angel:

Vad finns det i Hippogrov alfa? Det står förhoppningsvis på påsen. Det går inte att hitta på hemsidorna och du måste ju veta vad du ger för att veta om det är ngn ide att byta. Jag vet att Hippo alfa tex innehåller lusern men ngt mer?

Hittade följande på nätet:

Hippo Grow Alfa Innehållsförteckning: Lusern, havre, vete, korn, majs, vetekli, vetefodermjöl, betfor, melass, soja, bryggerijäst, fett, foderkalk, monokalciumfosfat olika vitaminer och spårelement.
Energi: 10
Protein: 135
Kalcium: 9
Fosfor: 5

Krafft Groov 125Råvaruinnehåll i fallande ordning
Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Koksalt
Lysin

Om jag ska tro ngt så är säkert alfan bäst eftersom den antagligen innehåller minst spannmål (orkar inte tänka ut om man verkligen kan läsa ut det ur informationen). Men det blir nog bra om du byter ut en del mot lusern eller i alla fall värt ett försök att testa.

Jag har inte prövat alfan men är däremot en vän av groov 125 till hästar som blir heta eller "stirriga", pga den speciella havresorten som finns i.Dessutom tycker jag att man ska se upp med majs & korn=stärkelse, vilken kan vara svårsmält för en häst med känslig mage.
Där kan istället extra fibrer vara till storhjälp, tex halm och betfor kan vara bra. Betforn är visserligen söt, men ger ju även extra vätska.

Vad får hästen för grovfoder? Kan du minska givan i krubban och öka på grovfodret istället som alternativ?

Senast ändrad:

Han får 12 kg hösilage och 1 kg lucern. Det lutar åt att jag får ta bort kraftfodret helt och gå upp ännu mer på lucernet för att få ihop foderstaten. Jag hoppas hans mage lugnar sig... Annars får jag väl försöka gå över till torrt hö istället, men det blir betydligt bökigare!

Betfor fungerar inte alls.

Du bör kanske överväga att gå över till melassfritt och se om magen kan lugna sig. Många hästar reagerar på melassinslaget i våra färdigfoder och det är laxerande.

Så innan du vet vad hästen reagerar på är det ju bara onödigt och bortkastad att testa liknande fodersammansättningar som bara heter olika namn.

Japp. Det får bli enbart hösilage och lucern för att se om det blir bättre. Om han verkar få för lite protein så kanske jag får prova Krafft Muskel...

Suck och pust! Det går åt fel håll... Kraftfodret är borta, men han är fortfarande lös i magen trots bakjäst och Proequo. Hur många dagar vågar man vänta innan jag får ta bort hösilaget?

Jag funderar på om det kan vara att han får i sig jord/lera nu när det är kort-kort gräs och hösilaget fodras på marken. Jag kan ju lägga det i en tunna istället, men han vevar runt det rätt mycket när han äter så det kommer nog bli skitigt ändå... Tips någon??

Exakt hur löst, diarréliknande? Låter inget vidare. Kan det vara bakterier i silaget? Skulle nog rådfråga en vetrinär ganska omgående, kan du ju göra över telefon?
Hoppas det ordnar sig...

Hästar som har känslig mage kan vara extra känslig mot hösilage utan att det är något "udda" i det. Vissa hästar kan bara inte äta hösilage.

Om hästen nu inte blir bättre och du har gett höslige ett tag skulle jag inte vänta allt för länge med att byta till hö. Har inte hört att jord/lera skulle göra att hästen blir dålig men kan ha fel. Är alldeles för trött i huvudet för att räkna ut hur länge hästen har varit dålig i magen. Började det när du började med hösilage?

Det är inte diarré, men lösa bollar och vattnigt runt omkring.

Jag har försökt komma på när det vände och det verkar stämma att det blivit värre sedan han bytte hage, eller om det kan ha och göra med att vi ger lunchhösilage också. Vi har alltså ökat hösilaget 3 kg. Det är nog inte något fel på hösilaget då ingen annan häst reagerat förutom stoet som han går med i samma hage. Hösilaget funkade ok när jag började med det.

Förra hösten var likadan och resulterade i en rejäl magkrasch i december och jag har pratat med veterinärer, foderrådgivare, agronomer på SLU osv, osv så jag har hyfsad koll på vad som funkar och inte. Han funkar helt klart bättre på hö, men när jag gick över långsamt så klarade han 12 kg hösilage i våras utan problem. Då åt han även korn och var bra i magen...
Det verkar vara "höstrelaterat"...
Jag har vant in det nuvarande hösilaget jättelångsamt, men det verkar inte hjälpa längre. Det måste ha hänt något annat som jag inte kommer på om det inte är att det är lerigt/ohygieniskt...

Det tar lång tid att bygga upp en väl fungerande mikroflora i grovtarmen och för varje gång man ändrar fodret så ändrar man balansen. Sedan behöver ju inte ensilaget vara OK för din häst bara för att nästan alla andra hästar i stallet klarar av att äta det.

Jag hade tagit bort stärkelserika kraftfoder och bara gett grovfoder som ensilage, hö eller lusern. Betfor (helst urvattnad), lite linfröolja och bakjäst är också bra för denna balans. Men byt inte för mkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 126
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: maria_b
·
Foder & Strö Har lite funderingar , Har en valack på 2,½ år som har en krasslig mage. Problemen började för ca 5-6 veckor sedan . Men "normal"...
Svar
8
· Visningar
1 555
Senast: kitty79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka