Groomen i vetgrinden?

Noteca

Trådstartare
Har tappat bort mitt distans TR och inte hunnit skaffa mig ett nytt, och kom på en fråga. Får min groom gå med hästen till vet grinden eller måste jag göra det själv? Har hittills alltid gjort det själv, men undrar endå. Måste groomen isåfall ha nummerlappen på sig?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Groomen i vetgrinden?

Din groom får göra det och ska ha nummerlapp på sig i så fall.
Jag tycker det är skönt om groomen sköter grinden, så jag har mer tid att äta :o.
I mitt fall är det ju ändå grommen som äger hästen, så hon har väl ändå bättre hand med honom än vad jag skulle ha.

Jag har alltid visat hästen själv i vet.grind. Först iår som jag bett sambon att visa henne i grind & mål.
Men jag vill alltid vara med på sidan om och kolla, så nervös jämt, så någon mera tid över blir det inte. ;)
Men jag hinner iaf koppla av lite under tiden.

Tack båda för era svar! :bow:

Ang numerlappen, måste groomen ha den lapp som jag har på mig eller räcker det med en annan typ av nummerlapp, tex en egen typ fälttävlanslapp eller en vanlig liten som man har på tränset i hoppning? Verkar ju bökigt att klä av sig nummerlappen, tar ju lika lång tid det som att gå själv... Jag är inte kompis med dessa lappar, trasslar bara in mig i dem vid av och påtagning... :o

Jag vet faktiskt inte hur det är med lappen. Men jag håller verkligen med dig om att det är bökigt att behöva byta. Det är lätt att glömma byta tillbaks också, när man är stressad.

Den person som visar hästen i vetgrind måste alltid bära nummerlapp. Om det inte framgår något annat på bangenomgången. Som när hästen är målad på rumpan (o det inte regnat bort).

Min tanke är att man kan dela ut nummerlappar av den typ som löpare/friidrottare har till groomen. De sätts fast med 4 säkerhetsnålar.
Har inte kollat upp vad de kan kosta, men den "billigaste" varianten är ju bara lite tjockare papper.
Då slipper man detta eviga bytande av nummerlappar. :)
Dessutom är det nog fler ryttare som låter groomen visa hästen då, just för att man bara behöver lämna över hästen, och inte offta en minut dyrbar tid på att trassla av sig nummerlappen.

Håller verkligen med dig om att det är bökigt med dessa nummerlappar. Tar ju verkligen onödig tid att krångla av sig den & sedan ska man komma ihåg att sätta på sig den igen innan man rider iväg... :angel:

Tack alla för era svar!

Så, summan av kardemumman är alltså att den som visar hästen måste ha nummerlapp av något slag i stil med den ryttaren har. Eller? Men då borde man ju kunna ta med sig ett a¤ och fyra säkerhetsnålar, och sen skriva själv på pappret det nummer som man blir tilldelad och sen ha detta papper på groomen i vetgrinden. Då kan ju groomen klä på sig den i god tid innan man kommer in i grind.

Är det tillåtet tro att göra så??

Jag VET ju att jag bara skulle bli osams med min lapp om jag skulle krångla av mej den i grinden... :o :cool: Dessutom skulle jag väl glömma å ta på den igen..... :smirk:

Senast ändrad:

Jag kan inte tänka mig att nån skulle klaga på detta.
Det viktiga är ju att alla funktionärer lätt kan se hästens startnummer.

Sen om det är arrangörens nummerlapp som bärs av groomen eller inte är ju inte så viktigt.

På Göingeritten fick man en liten nr-lapp extra + fästenålar. Nu vill jag själv visa min häst men tycker att det var ett bra intiativ.
// Linda

Då antar jag att man får göra så som jag skrev ovan, att ta ett eget A4 och skriva på. Jag ska prova iallafall! :banana:

Mahlmt; Var det meningen att den lilla extra nr-lappen skulle vara till groomen eller var den i något annat syfte? Isåfall om den var lämpad för groomen så måste det ju vara ok att göra en egen lapp.

Det är ju ryttaren som tävlar och är ansvarig för hästen. Överlämnandet av nummerlappen kan ses som en slags fullmakt till den som har nummerlappen att företräda ryttaren t.ex vid vet kontroll. Jag kan tänka mig ett hypotetiskt fall där någon med hemmagjord lapp besiktigar hästen som inte går igenom och att ryttaren då kräver att få visa hästen igen med hänvisning till att någon på eget initiativ besiktigat hästen medans ryttaren var på toaletten.
- Jo, det är långsökt jag håller med. men.......

jag var på göringeritten och så använde jag den lilla extra lappen som man fick till och satte den på min jacka. och om groomen får gå med in till vetgrinden så får de inte det uten det ska bara vara en person med hästen vi besiktningen. om detta också var en fråga från dej så har jag iaf svarat=)

Lappen var till groomen men jag vill inte uttala mig om hur andra arrangörer ser på en hemmagjord lapp vid besiktning.
Detta är en fråga som är bra att ställa på respektive bangenomgång.
// Linda

Det har du säkert helt rätt i... tyvärr måste man säga. Det kanske vore en ide för arrangörer att ha en dubbel uppsättning nummerlappar att dela ut till alla, så är det upp till ryttaren att ge "ansvaret" till eventuell groom?

Camilla

Risken finns ju. Samtidigt tycker jag nog att man inte överlämnar HÄSTEN till vem som helst.
Det borde ju snarare vara hästen som är fullmakten, mer än nummerlappen.
Nummerlappen på den som tar in hästen i grinden anser jag mer vara en hjälp för att funktinärerna ska kunna uppfatta startnumret.

Ja där har du ju en poäng, men vad händer då om man kanske inte har någon kanongroom med sig och måste gå på toaletten? Det har hänt mig många gånger att jag fått hålla andras hästar medan de sprungit iväg för att göra sina behov, oavsett om det varit på distansbanan där jag känner många, eller på någon ponnyhoppning där en vilt främmande människa sticker sin unges tyglar i handen på mig... Att de senare vågar det begriper jag faktiskt inte - tur för dem att man är en ärlig människa!

Jag själv har inte alltid haft förmånen att ha en hästkunnig groom med mig, ibland har det varit min mamma som är livrädd för hästar men ändå kan hjälpa till med mycket annat. Då har jag fått sköta allt runt hästen själv - men när man ska gå på toa får man fråga någon annans snälla groom om de kan hålla ett par minuter... :) (På någon stor viktig tävling skulle jag inte göra så - de kan ju se till att ge min häst något otillåtet men nu pratar jag mer om mindre tävlingar)

Camilla

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 211
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 400
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka