Grönt gräs i hagen

Glimris

Trådstartare
Vår vinterhage är alldeles lerig pga allt regn och dessutom är den mindre i år för vi har hägnat av skogen pga. ekollon. När kan jag öppna upp skogshagen igen? Försvinner eller ruttnar ekollonen upp nångång?
Annars skulle jag kunna öppna upp lite av sommarhagen, men där har det vuxit upp rätt mycket gräs. Kan det vara farligt för tex. fånghästar?
Så här års borde det väl inte vara nån näring i det, men det ser väldigt grönt och fint ut. Hur gör ni?

Sv: Grönt gräs i hagen

Det jag hört från flera håll om ekollon är att de är giftiga fram tills de frusit ordentligt. Jag vet några som har en hingstflock (10-15 st) i en hage med en del ekskog. De gör så att de stänger av hagen fram tills det varit några ordentliga frostnätter (de garderar sej med flera sådana) sedan öppnar de upp den delen av hagen åt unghingstarna under vintern. De har gjort så i flera år och unghästar torde väl vara mer nyfikna än andra att smaka på suspekta saker. Alla hästarna har överlevt! Men jag vet inte exakt när på sommaren de stänger av. Men hagen är förstås väl tilltagen så hästarna inte har behov av att gnaga på precis allt.

Gäller det enstaka ek kan man hängna in den med trästaket såpass långt ut som ekollonen beräknas falla.

Det är jättebra att du är försiktigt med ek. Inte alla hästar äter av det, men ibland gör de det och då blir de förgiftade och dör en mycket smärtsam död.

Det finns garvsyra i alla växtdelar i eken, men personligen tror jag att det inte gör något om en häst får i sej några eklöv om året, t ex. Mitt sto älskar att nypa åt sej ekblad när vi är ute, jag brukar lyckas hindra henne, men ett par löv om året har det blivit, och hon har inte verkat dö av det (vad jag märkt) :angel:

Jag vet inte men jag antar att garvsyra finns i små mängder även i övriga naturen och tillräckligt svaga koncentrationer ska väl inte vara så farligt, men observera att detta är min personliga gissning.

Vad gäller alternativet med sommarhagen är det ur parasithänsyn bäst att avstå från att öppna. Bästa parasitbekämpningen är alltid förebyggande. Nu är ju medlen dessutom receptbelagda.

Vad gäller fång på frostgräs så stämmer det att frostnupet gräs utgör en ökad risk för fång. Forskning har visat att ett stressat gräs innehåller mer fruktos (sockerarter) än annars. Gräset stressas när det klipps eller fryser. Därför ska man heller inte släppa hästar på nyslagen vall utan vänta ett par veckor tills det repat sej lite. Den annorlunda sammansättningen i gräset = foderomställning = tarmbakterierna är inte anpassade för det annorlunda fodret. Jag har för mej att en häst som en gång haft fång brukar betraktas som att den lättare får fång igen, så har du en fånghäst får du vara lite extra försiktig. Hur du löser det konkret vet jag inte.

Utfodra med mycket hö så äter hästarna mest det och bara lite gräs. Om inte förändringarna i betet är alltför plötsliga och kvantiteten gräs på menyn är alltför stor, så tror jag att tarmen följer med årstidernas växlingar ganska bra.

Risken är störst om hästen är fet, är kallblodsponnyras eller mycket fullblod, volymen gräs på betet är stor. Se till att öka på mängden hö ordentligt i god tid innan de första frostnätterna och att hagen är väl avbetad innan frosten nyper till. Men jag tror att när gräset väl frusit och vissnat så är det inte fångframkallande längre (s.k. fjolårsgräs).

Jättebra att du tänker till! Det är mycket att tänka på när man planerar sin egen hästhållning...!

Svar på sista raden: gräs på hösten innehåller mest sockerarter. Det är mycket proteinfattigt och därför måste man kompensera med protein även om betet ser frodigt ut!

Lycka till!!!

Men jag tror att när gräset väl frusit och vissnat så är det inte fångframkallande längre (s.k. fjolårsgräs).

Detta har jag försökt att ta reda på. Är du säker på att det är så?

Svar på sista raden: gräs på hösten innehåller mest sockerarter. Det är mycket proteinfattigt och därför måste man kompensera med protein även om betet ser frodigt ut!

Lycka till!!!

Jag har läst att gräs som har vuxit länge innehåller mkt fruktan i de grova stjälkarna. Det måste betyda att gammalt långt/högt höstgräs inte är så nyttigt för en fånghäst.
Vad är det som säger att det blir ofarligt efter frost`

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: Nelle
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 969
Senast: Lyckan i Halland
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 675
Senast: Fille
·
Hästvård Jag har ett delikat problem... REGN! Min häst går i en hage själv, det är en skogshage. Det finns två, kanske tre ställen som han kan...
2
Svar
24
· Visningar
2 587
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka