Sv: Grönt gräs i hagen
Vad gäller alternativet med sommarhagen är det ur parasithänsyn bäst att avstå från att öppna. Bästa parasitbekämpningen är alltid förebyggande. Nu är ju medlen dessutom receptbelagda.
Vad gäller fång på frostgräs så stämmer det att frostnupet gräs utgör en ökad risk för fång. Forskning har visat att ett stressat gräs innehåller mer fruktos (sockerarter) än annars. Gräset stressas när det klipps eller fryser. Därför ska man heller inte släppa hästar på nyslagen vall utan vänta ett par veckor tills det repat sej lite. Den annorlunda sammansättningen i gräset = foderomställning = tarmbakterierna är inte anpassade för det annorlunda fodret. Jag har för mej att en häst som en gång haft fång brukar betraktas som att den lättare får fång igen, så har du en fånghäst får du vara lite extra försiktig. Hur du löser det konkret vet jag inte.
Utfodra med mycket hö så äter hästarna mest det och bara lite gräs. Om inte förändringarna i betet är alltför plötsliga och kvantiteten gräs på menyn är alltför stor, så tror jag att tarmen följer med årstidernas växlingar ganska bra.
Risken är störst om hästen är fet, är kallblodsponnyras eller mycket fullblod, volymen gräs på betet är stor. Se till att öka på mängden hö ordentligt i god tid innan de första frostnätterna och att hagen är väl avbetad innan frosten nyper till. Men jag tror att när gräset väl frusit och vissnat så är det inte fångframkallande längre (s.k. fjolårsgräs).
Jättebra att du tänker till! Det är mycket att tänka på när man planerar sin egen hästhållning...!