Grönt bajs, vad kan det bero på?

E

Erfdgt

Vi har två innekatter, 5- och 4år gamla. De var på besök hos mina svärföräldrar ett par veckor (även där enbart inne) och kom hem för ca 2 veckor sedan. Hos mina svärföräldrar började någon av dom, eller båda, ha lite blod i bajset. Det var i samband med foderbyte, blodet var ljust och inte koagulerat. Vi tänkte att det kanske berodde på bytet av mat eller att de fått i sig något olämpligt trots alls.

När de kom hem fortsatte blodet i bajset och det blev bara lösare och lösare. Vi upptäckte att den ena katten bajsade blod, inte lyckats se och bekräfta att den andra gör det också. Vi började tänka att det kanske berodde på diarrén att det blev irriterat. Vi gav då medicin från Apoteket för diarré samt gav de kokad fisk att äta. De äter vanligtvis torrfoder. Efter ett par dagar med fisk, så gick vi över till blötfoder. Nu har de ätit blötfoder i ca 2 dagar.

Nu, ikväll, upptäckte jag återigen blod i bajset och bajset är alldeles grönt. Inte knallgrönt, utan mer mörkt och mossgrönt ungefär. Vad kan detta bero på?

Vi tänker kontakta veterinären nu, men de har ju inte öppet ikväll/inatt. Kan tillägga också att katten/katterna mår bra i övrigt. Är precis som vanligt, gosar, äter, sover och busar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grönt bajs, vad kan det bero på?

Det kan vara allt från en lätt inflammation i tarmen till betydligt allvarligare cancer.
En vanlig orsak till blodig avföring hos katt är inflammationer i tarmen som kan orsakas av foderallergi. Fick de sin vanliga mat när de var borta?

Ge dem skonkost och kontakta veterinär direkt i morgon.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska skifta över min nioåriga hund på seniorfoder och känner att jag har noll koll. Hunden är en spets och har aldrig haft några...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp