Gröna små odjur!!!

MinIan

Trådstartare
löss har attackerat min ros!
hur många som helst är dom och dom kommer ju döda min ros på nolltid så mycket energi dom troligen suger ur den!
Vad ska jag göra???!!

31248871.jpg

det "bubbliga" som syns på bilden är såpa, har hört att det ska vara bra och skonsamt mot växten. såpa + vatten
men räcker det? :confused:
Köpte ett medel förut, den dödade hela plantan >_<

Sv: Gröna små odjur!!!

Jag hade samma angrepp för två år sedan, och då sprayade jag såpa eller om det var diskmedel med en blomspruta, och efter ett tags sprutande försvann de, och har ej kommit tillbaka ännu :idea:

Men spruta på kvällen (eller när solen inte kommer ligga på på ett tag), så inte bladet blir fula!

diskmedel dödar inte rosen då? vill verkligen inte att denna lilla ska dö, har kämpat för att den ska överleva :p

Brukar ha lite T-röd i såpblandningen också. Har funkat för mig men man ska spruta vid mulet väder annars bränns bladen.

Såpvatten i sprejflaska. Duscha rikligt så det blir plaskblött, varje dag under en period. Lössen dör.

Såpa är snällt och inte alls frätande så det kan du använda hur generöst du vill.

Fick dessutom lära mig under midsommarhelgen att såpvatten i dosering 0,5 dl till 1 liter vatten skrämmer bort myror effektivt!

Kollade till rosen idag! alla gröna hade dött, dom såg nu istället ut som bruna vissna bladlöss ^^
Vissa låg på löven på rygg :angel:

Men jag har fortfarande en, vet ej om den är död eller om det sitter kvar envist!
en svart liten sak, är det också en sorts lus?

Kollade till rosen idag! alla gröna hade dött, dom såg nu istället ut som bruna vissna bladlöss ^^
Vissa låg på löven på rygg :angel:

Men jag har fortfarande en, vet ej om den är död eller om det sitter kvar envist!
en svart liten sak, är det också en sorts lus?

Så bra!

"mina" bladlöss sitter kvar när de är döda. Ser ut som svarta prickar istället för gröna djur.

Hål koll bara så att det inte kommer en ny invasion. De kan komma igen. F-n vet var de kommer ifrån :confused: Ena dagen ser allt OK ut, nästa är det tjocka lager på rosor och vinbär.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka