C

cafu

Bonden som jag har mina hästar hos menar att min unghäst lika väl som krossad havre kan äta "gröpe", dvs det som korna äter, havre i nästintill mjöld form. Han påstår att hans hästar har ätit detta i alla år och inte haft några problem med det.

Har aldrig hört talas om att detta skulle vara bra mat för hästar och därför får hon det inte, men jag skulle gärna vilja veta varför. Är det för att det kan klumpa ihop sig i magen?
 
Sv: "Gröpe"?

ang skrev:
Varför inte hel havre?

Jo, hon får hel havre nu, jag var bara orolig att näringen inte skulle tas upp ordentligt, har hört att unghästar hellre ska ha krossad havre. Men tror inte det är så farligt?
 
Sv: "Gröpe"?

Min unghingst har ätit krossad havre fram tills nu i veckan då han får helhavre. Så länge unghästen kan tugga maten ordentligt så går det hur bra som helst att ge helhavre.
 
Sv: "Gröpe"?

Gröpe, det är väl korn som är söndermald/krossad. Men man kanske säger gröpe om krossad havre osså?
 
Sv: "Gröpe"?

Vad jag har hört, så är gröpe bra för hästar. Bönder fodrade ofta sina djur, även sina hästar, med gröpe och de mådde mycket bra av det.
Nån farbror jag talade med sa att de blev bra i pälsen av det.
 
Sv: "Gröpe"?

Jag tror dessutom djuren kan tillgodogöra sig gröpe och endel ämnen i fodret bättre än i helhavre, eller krosshavre. Men krosshavre är väl som ett mellanting mellan helhavre och gröpe.

Om du är orolig för foderstrupsförstoppning, kan du blötlägga gröpen innan. Väl i magen är det dock inte så stor skillnad på gröpe eller helhavre/krosshavre. Jag antar att den tuggar maten.
 
Sv: "Gröpe"?

Gröpe är malda sädesslag och man kan mala olika typer av säd men det vanliga är havre och korn. Jag rekomenderar inte att man ger det till hästar, hästar har en kännslig mage och den är inte annpassad för så fin malen mat och det i sin tur kan orsaka kolik mm. samma gäller hö! det finns olika typer och hästar ska ha det grovaste. gröpe är vanligt att man ger till grisar
 
Sv: "Gröpe"?

Jag vet ett antal hästar som ätit gröpe och vad jag vet så har de inte farit illa av det. Men det kan hända att dessa hästar varit uppväxta på gröpe och således är vana vid det.

Vad jag undrar över är bara vad det är hos finmalen säd som gör att den inte passar känsliga hästmagar?

Sedan måste jag bara tillägga att hästmagar inte öht är anpassade till att ta hand om kraftfoder...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
658
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp