mirage

Trådstartare
För kanske 10 år sedan var jag i en ladugård hos några släktingar som har en nordsvensk utöver alla korna. Han borstas i princip aldrig men är jätteblank och fin i pälsen. Frågade om detta då och fick till svar att han får Gröpe som kossorna får och utav det blir de blanka i pälsen. Har på senare tid börjat fungera lite på det och kommit fram till att det förmodligen är ett kanonhö som gjort honom blank i pälsen (kobönder brukar ju ha superhö till sina mjölkkor och jag tror att dessa vet vad de håller på med då deras familj varit bönder hur länge som helst).

Min fråga är iaf, vad är det för supermedel som kallas (eller heter) Gröpe? Kan det vara slang för något? Familjen är bosatt i Jämtland.
 
Sv: Gröpe?

Det är helt enkelt grov mald bland säd. Bla havre, korn, vete, vetekli är det grejer som jag vet var i denna röra men det var säkert nått mera också. Det skulle iaf blandas med ljummet vatten innan man gav det till hästen och det var mycket bra till hästar med lite besvärlig mage "kolik/fång benägna". (Detta lärde jag mig för ca 15år sedan)
 
Sv: Gröpe?

Åh, ett svar! :D

Misstänkte att det var något liknande. Tack för hjälpen! :bow:
 
Sv: Gröpe?

Gröpe har vi hemma. :)
Pappa har oxar och grisar, dom får gröpe. Det är korn som mals i en kvarn.
Även Saga(fjordingen)fick gröpe dom första åren vi hade henne.
 
Sv: Gröpe?

I östergötland säger man "gröppa" om havrekross. Det brukar i regel handla om enbart havre - men kan också handla om andra inblandade sädesarter och uttrycket kommer härifrån ursprungligen från svinproducerande bönder.
 
Sv: Gröpe?

Gröpe är väl benämning på grovmald säd (dvs inte mjöl) och det spelar ingen roll vad för sort utan så fort det är grovmald benämns det gröpe.
Sedan kan man ju hälla ljummet vatten över men det var gröpe redan innan ;)
Annars används gröpe också till mäsk.......har jag hört :angel:

Rolle på Österlen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp