Sv: Grisfoder

hillevie skrev:
malt foder är nog inte så bra att ge, det är väldigt dammigt, och det kan fastna i strupen. då är krossat bättre.(har alltid fått lära mig att mald havre/korn får man inte ge till häst)

när man mal till grisar är det ju ofta en blandning av olika sorters säd och ärter och annat.

Är det kanske gröpe du menar?
Det är lite olika sädes slag som är grovmalt som man sedan blandar med varmt vatten och när det svalnat fodrar man med det.
Min farfar (gammal kavallerist gubbe) sa att man ska ge det när hästen är smal eller har svårt att hålla hullet och jag har testat det på min nordis för många år sedan (ca 17 år sedan). Jag tror att förr fodrade man både grisar och kor med detta.

nä, jag bodde på en gård där dom malde foder själva till grisarna. men det blandades inte med vatten.
har ingen aning om man ska ge det till hästar.(inget jag vill prova, det dammade väldigt)
mina får fibergi och krosshavre.

Rolle skrev:
Piggfor finns i olika typer och är till grisar som ju inte är gräsätare. Eftersom tillverkaren inte sätter ut innehållet vet man inte vad som ingår :eek: , mer än möjligen salmomella (Åhus):eek:
Ett gott råd, skippa grisfodret till pållen ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

jag har ALDRIG gett piggfor till mina pållar, och har inga planer på att börja.;)

Man ska inte ge grisfoder till en häst!!!!!!!!!! :crazy:

Det finns massa hästfoder som är gjorda för gammla hästar, Eggersman Vital Senior ger jag min, men även Spillers, Dodson&Horrell osv osv har såna foder.

Sorry "lånar knapp" föll bort :o

Stisse>Grisar är inte Herbivora utan Omnivora som vi människor om jag minns rätt. Deras tarmsystem och mage fungerar inte på samma sätt som hos gräsätare. Och vad ska de med huggtänder till om de är gräsätare :eek: :D :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tjena Rolle!
Huggtänder :rofl: Jo dem kan man få smaka på om man kommer
och hälsar på hos oss och råkar gå in i köket, matreviret sas.
Vår gris gillar mest bara den närmsta familjen "flocken",
man får informera gäster om hur de ska förhålla sig.
Annars är han världens gullegris :love:

Jo du har väl rätt. Grisar å svin ute i naturen äter vad de kommer över
de är ju dessutom så otroligt glupska så man nästan kan
misstänka att de skulle kunna vara as-ätare. Vet inte?
Men vi har fått rådet att akta oss för att ge grisen kött
och absolut inte i närheten av griskött ;-)
det har väl kanske med "kanibalism" nja bakterier och ev. mutation av virus
att göra.
Våran smyger säkert i sig någon mask eller så när han är ute.

Stisse
Islandshästar å Gris

helt okej. :D
suggor kan äta upp sina avkommer....
om man kastrerar en bråck kulting, syr ihop. så är det inte så ovanligt att den kultingen "fattas" dan därpå.
(bodde på en gård med grisar, där detta hände. bonden sa att det förekom ibland, att dom även kunde äta möss.)
sen har det ju altid hetat att grisar är allätare. men dom grisar vi ska äta, föds väl oftast upp på säd, ärtor och halm om jag inte fått fel info..

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
535
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 918
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka