M
mirjada
Sv: Grisfoder
Är det kanske gröpe du menar?
Det är lite olika sädes slag som är grovmalt som man sedan blandar med varmt vatten och när det svalnat fodrar man med det.
Min farfar (gammal kavallerist gubbe) sa att man ska ge det när hästen är smal eller har svårt att hålla hullet och jag har testat det på min nordis för många år sedan (ca 17 år sedan). Jag tror att förr fodrade man både grisar och kor med detta.
hillevie skrev:malt foder är nog inte så bra att ge, det är väldigt dammigt, och det kan fastna i strupen. då är krossat bättre.(har alltid fått lära mig att mald havre/korn får man inte ge till häst)
när man mal till grisar är det ju ofta en blandning av olika sorters säd och ärter och annat.
Är det kanske gröpe du menar?
Det är lite olika sädes slag som är grovmalt som man sedan blandar med varmt vatten och när det svalnat fodrar man med det.
Min farfar (gammal kavallerist gubbe) sa att man ska ge det när hästen är smal eller har svårt att hålla hullet och jag har testat det på min nordis för många år sedan (ca 17 år sedan). Jag tror att förr fodrade man både grisar och kor med detta.