Jamtland

Trådstartare
För många många år sedan hade mina föräldrar grisar över sommaren som sedan slaktades och åts med god aptit, Detta var dock före EUs tid så reglerna såg väl annorlunda ut gissar jag. Är det tillåtet för preivatpersoner att ha sommargrisar? För eget bruk alltså? Får man köpa grisar av "vanliga" grisuppfödare hur som helst? När avvänjer man griskultingarna? Vad kostar en färdigavvand kulting ungefär?

Jenny

Sv: Grisar

Är det tillåtet för preivatpersoner att ha sommargrisar? För eget bruk alltså? Får man köpa grisar av "vanliga" grisuppfödare hur som helst? När avvänjer man griskultingarna? Vad kostar en färdigavvand kulting ungefär?

Jenny

1) ja
2) ja
3) ja, för det mesta går det utmärkt
4) tidigast vid ca 8 veckors ålder brukar de vara flyttbara, men kan man få en som är lite äldre är det bara bra.
5) varierar, men från 800:- + moms är inget ovanligt

vi skall ha sommargrisar i år :)..
två stycken kommer om två veckor.. de är då avvanda från suggan..
pris vet jag inte då vi får dem ;) eller vi bytar mog gässlingar ;)

Jag har iaf hittat/bokat tre smågrisar nu. 700:-/styck ungefär ska jag få betala, det verkar ju rätt okej. Så nu är det bara att vänta! Och börja planera stängslet... ;)

Men jag må ju kunna anlita sambon som slaktare eftersom köttet enbart ska vara för eget bruk? Ska ringa SJV i morgon, tack för infon!

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 711
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd