Grisar i stallet?

arna

Trådstartare
Någon som vet hur det är att ha gris i stallet? Hyr stallplats hos grannarna och nu frågar de om de kan ha grisar i en tom box.....och kan jag göra annat än att säga OK? Det är ju jag som hyr.....Har en gammal arabtant som inte har några besvär med luftvägarna och de går ute 7-21 alla dagar nu på vintern.
Någon som har erfarenhet/åsikter?
 
Sv: Grisar i stallet?

Jag har varit med om det ett par gånger. Jag har aldrig upplevt att det varit något större problem. Grisar är inte värre att ha i ett stall än något annat djur, förutsatt att man håller efter underlaget i deras box, precis som med hästarna.

Däremot får man hoppas att det är bra boxlås. Hos oss kom grisarna lös en natt och roade sig med att rota igenom alla ryktlådor de kunde hitta. Du kan ju föreställa dig kaoset som mötte oss på morgonen :)
 
Sv: Grisar i stallet?

Jag hade bara tyckt det skulle vara trevligt, gillar grisar, förutsatt att det mockades ordentligt.
 
Sv: Grisar i stallet?

Hade en minigris i stallet för hundra :) år sen vill inte minnas att det var till besvär eller ställde till problem.
 
Sv: Grisar i stallet?

Jag har varit i stall där sista grisen flyttade ut för flera år sedan och det luktade ändå gris, så jag hade varit lite skeptisk faktiskt.
 
Sv: Grisar i stallet?

Jag vet också folk som har haft en minigris i stallet. Den rymde hela tiden och bajsade på grannens gräsmatta :p. Var inte så populärt av någon anledning.

Är det en eller två grisar så tror jag inte att det egentligen skulle vara ett problem med lukt eller liknande om det är ett kallstall med bra luftutbyte men det skulle i alla fall med min häst finnas en stor risk för att hon skulle vägra gå in i stallet till att börja med. Hon är mycket skeptisk till vissa djur, bland annat grisar.
 
Sv: Grisar i stallet?

Om de mockar varje dag kommer det inte lukta mycket. Mockar de 1g/v som många gör så luktar det illa... Så för mig skulle det vara den stora frågan, samt om de kommer ha strö som en häst. Många grisar får för lite strö, klart det luktar då, med sjöblött golv o strö. Själva grisen luktar inte, det är ju avfallet.
 
Sv: Grisar i stallet?

Dina hästar behöver du inte oroa dig för. Det är snarare grisarna man ska vara aktsam på så att de inte har en för fuktig miljö (orsakat av hästarnas fuktavgivning). Men rejält med strö så grisarna kan bädda ner sig bör det inte vara några problem :)
 
Sv: Grisar i stallet?

När jag hade ponny för många år sedan hade stallägarna grisar i en hage i vår hästhage, en hage i hagen så att säga. Jag brukade hitta min ponny där hos grisarna, han stod ofta o kliade dom på ryggen :D Han gillade dom
 
Sv: Grisar i stallet?

Vi har gris/ar i stallet jag har min häst. Johanna och Pimpim heter de
Jättegulliga och har en egen box på logen :)
 
Sv: Grisar i stallet?

När jag var medryttare för många år sedan flyttade det in en gris i stallet (ägarna hade köpt den som en minigris, men den blev större...). Hästarna vande sig på några dagar att den fanns där, tror det hjälpte att stian syntes från hagarna och att man gick förbi vid varje in- och utsläpp. Den var dock inte i samma stall som hästarna nattetid, utan i en byggnad bredvid tillsammans med fåren.

Dock reagerade min medryttarhäst ett par månader efter grisens ankomst när vi mötte den på "fel" ställe. Grisen skulle enligt den hästen definitivt inte komma gående (i koppel med matte) på vägen - då måste man dansa och frusta lite...
 
Sv: Grisar i stallet?

Jag har varit med om det ett par gånger. Jag har aldrig upplevt att det varit något större problem. Grisar är inte värre att ha i ett stall än något annat djur, förutsatt att man håller efter underlaget i deras box, precis som med hästarna.

Däremot får man hoppas att det är bra boxlås. Hos oss kom grisarna lös en natt och roade sig med att rota igenom alla ryktlådor de kunde hitta. Du kan ju föreställa dig kaoset som mötte oss på morgonen :)

Hahaha , jösses som där måste ha sett ut! Jag jobbar med grisar och vet vad en skock lösa grisar kan ställa till med :D Inte jämförbart med lösa hästar precis.
 
Sv: Grisar i stallet?

Mina minigrisar bor i stallet i en box vintertid.
De har aldrig rymt eller gjort bus, däremot har jag som lösa i stallet dagtid för att de ska få motion när de är begränsade i en box. Man måste då ha stängt till hästboxarna för de förstör bäddarna.:)

De nya hästar som kommit till mig har reagerat starkt på lukt och ljud från grisarna, men de vänjer sig efter ett par dagar. Grisar är ju renliga och jag har ett hörn i boxen med spån som jag mockar 2 ggr/dag.

Jag tror inte du behöver oroa dig för din häst.
 
Sv: Grisar i stallet?

Jag har haft hästar i ett kombinerat gris- och häststall utan problem. Men jag vet också folk som inte kunnat lasta sina hästar i sin släp bara för att det åkt en gris i det eller ens kunnat rida förbi en grisgård. Vissa hästar är väldigt känsliga för just den doften.
Så det bästa du kan göra är nog att fråga din häst vad hon tycker om grislukten. Hör hon inte till dom hästar som får näst intill panik av den så går det säkert bra. Annars kan du få stora problem med att ha henne i stallet om hör till de som inte gillar/blir rädda för lukten.
 
Sv: Grisar i stallet?

jag har aldrig öht upplevt problem, de hästar som har grisskräck och reagerar på lukt osv, handlar det oftast om stora grisfarmar då lukten är extrem och grisarna många och främmande.

grisar är de mest renliga sällskapsdjur man kan ha typ om vi pratar sällskapsdjur. de luktar eller beter sig inte heller på ngt skrämmande sätt för häst i sig, så jag har aldrig upplevt problem utifrån det scenariot.
 
Sv: Grisar i stallet?

Hej!

Det finns hästar som får total tokpanik av grisar (min förra som knappt var rädd för någonting var en sån).

Sen finns det hästar som ÄLSKAR grisar, min nuvarande är sån, när vi mötte 3 stora rosa grisar på en ridtur (de var i en hage men kom farande i galopp och grymtade och jag trodde att jag skulle dö) blev hpn helt kär och vägrade typ att gå därifrån. Hon verkligen ville ha med dom hem!

Så det beror nog helt på hästarna skulle jag säga. Jag hade gärna haft grisar hos min häst- jag älskar grisar lika mycket som hon gör!

/Lavinia
 
Sv: Grisar i stallet?

Finns det någon risk att smitta kan uppstå?

Tänker på tex höns som man inte ska ha i samma utrymme som häst.

I övrigt hade jag nog inte blivit så glad då grisar låter för mycket för min smak att jag inte hade velat ha dem i samma utrymme :p Jag vill ha lugnt och tyst i stallet helst

I övrigt har jag bara varit med om hästar som får panik om de sett grisar
 
Senast ändrad:
Sv: Grisar i stallet?

Vi hade 2 grisar bredvid hagen en sommar, ponnyn var livrädd och skakade så fort man gick förbi. Vintern efter så använde ponnyn och shettisen dock stian som vindskydd, inte menat som det och det var inte heller mockat där i. Men in gick de, fick plats med en och en halv a ponny :P. Så doften vänjde de sig vid.

Grannen hade också grisar ett tag(6st ca), gick att efter mycket jobb gå förbi där med storhästen om grisarna var i andra änden av fältet eller i stian. Inte lika farliga som kossor som tur var.
 
Sv: Grisar i stallet?

jag har aldrig öht upplevt problem, de hästar som har grisskräck och reagerar på lukt osv, handlar det oftast om stora grisfarmar då lukten är extrem och grisarna många och främmande.

grisar är de mest renliga sällskapsdjur man kan ha typ om vi pratar sällskapsdjur. de luktar eller beter sig inte heller på ngt skrämmande sätt för häst i sig, så jag har aldrig upplevt problem utifrån det scenariot.

Jag blir nästan full i skratt när jag läser det inlägg, inte på din erfarenhet ang grisar, utan för att hästarna från grannstallet vägrar gå förbi mina 3 små grisar i sin hage. De får fullständigt panik och kastar sig. Värst är det när det kommer en ny häst som aldrig gått förbi här. (Jag kan rida med grisarna lösa)
Men lukt menar inte jag att grisar är orena, jag mockar min grishage 1 gång/dagen och är den första att påpeka intelligensen och renligheten hos dessa underbara djur. Utan de luktar annorlunda, ungefär som en del hästar reagerar på vilt.
Lustigt nog är det sällan några hästar har reagerat på getterna.
 
Sv: Grisar i stallet?

ja kanske är det samma kategori hästar som isåfall reagerar på kor i en hage eller kastar sig, får paniik för ungar som åker pulka osv vad vet jag? grisarna i sig är knappast problemet i sig, just för att vara grisar så att säga så som sagt, tycker ryktet att det skulle vara etablerat att hästar reagerar på gris blir lite lustigt så därfär mitt inlägg, ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 022
Senast: mars
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 957
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 144
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp