Grinig I Boxen...

T

tusse

HEJ.
min häst är väldigt grinig i boxen.
det går inte att få tag på honom när man vill utan man måste vänta tills han vill komma. Annars drar han öronen bakåt o måttar.
när man väl har fått tag på honom är han världens goaste att greja med... när jag köpte honom var han låg rangad...
ngn som har erfarenhet av detta?:confused:

Sv: Grinig I Boxen...

om det är på morgonen när du ska släppa ut honom så ta han till sist (om det finns flera hästar i ett stall) det kanske funkar

PÅ MORGONEN SKA HAN UT FORTAST MÖJLIGT...
DÅ KOMMER HAN GENAST.
DET ÄR BARA NÄR MAN SKA HA UT HONOM ANNARS...:confused:

Ett tips är ju att alltid ha grimma på honom i boxen så det är lättare att få tag på honom.. Går det inte att vara snabb och bara gå fram till honom och inte bry dig om att han är en surgubbe..? Oftast kan dom ju försöka vara tuffa men sen när man struntar i dom och går fram ändå så brukar dom ge sig.. Men om det inte funkar..
Jag skulle nog börja "fjäska" för honom. Stå o vänta tills han kommer och då ge honom något han tycker om.. Kanske en morotsbit. Så han vet att när du kommer så blir det något trevligt.. Men det får ju inte gå så långt att han börjar tigga.. Men har det gått så långt så kommer han ju bevisligen fram till dig.. =)

Jaa , ha på grimma så är det iallafall lättare att få tag på honom .

Men en viktig sak är att du inte låter honom bestämma, uatn gå fram till honom och ta tag i honom, visa att det är du som bestämmer om man ska ut eller inte. Efter ett tag kommer han att inse att du är bossen , och att han inte har något val ! :idea:

tusse skrev:
HEJ.
min häst är väldigt grinig i boxen.
det går inte att få tag på honom när man vill utan man måste vänta tills han vill komma. Annars drar han öronen bakåt o måttar.
när man väl har fått tag på honom är han världens goaste att greja med... när jag köpte honom var han låg rangad...
ngn som har erfarenhet av detta?:confused:

Som jag ser det har din häst integritet, boxen är HANS hem. Respektera det. Dvs pyssla inte med honom i boxen, utan ta ut honom varje gång du ska göra nåt, tvinga dig inte på honom i boxen.

Du ska se att han kommer att förstå att ni har en överenskommelse om att han får vara ifred i boxen och villigt komma till dig :)

Hmm, på morgonen när han tas ut så får han komma ut i en hage och bara vara häst under dagen.

Vad händer när du tar ut honom andra gånger? Innebär gå ut ur boxen då något positivt för hästen? Försök få hästen att förknippa dig och "gå ut ur boxen" med något positivt.

när jag har släppt ut hästarna i hagen får de gå där i ca 7 tim minst.
och om jag skulle rida mitt på dan får de gå ut i hagen sen igen.:)
jag grejar aldrig med han i boxen utan tar ut honom när han ska borstas & pysslas om......
men han var sådan när vi köpte honom med, men så fort man har fått ut han från boxen blir han världens mysigaste :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar