Grindar till skåpbil?

Migo

Trådstartare
För några veckor sedan rasade skrotbilen för sista gången, och idag köpte jag äntligen en ny bil :love: Eller ja, ny och ny, den har gått 18000 mil och är nio år gammal. Men ny för oss! Det är en Caddy med en sidodörr och vanliga dörrar bak. I gamla bilen hade jag en egenkonstruerad grind i bakdörren, men nu behövs det nått till sidodörren också. Finns det jeppegrind eller liknande till sidodörren? Eller är det nån kreativ bukefalist som har hittat på nån egen grindlösning? Främsta funktionen är att kunna ha dörren vidöppen när vi står still, utan att hundarna kommer ut. De är snälla och inte så starka, så det räckte bra med kompostgaller i förra bilen. Men nu då?

Jag kör hundarna lösa i skåpet, så inga förslag om burar tack.

För några veckor sedan rasade skrotbilen för sista gången, och idag köpte jag äntligen en ny bil :love: Eller ja, ny och ny, den har gått 18000 mil och är nio år gammal. Men ny för oss! Det är en Caddy med en sidodörr och vanliga dörrar bak. I gamla bilen hade jag en egenkonstruerad grind i bakdörren, men nu behövs det nått till sidodörren också. Finns det jeppegrind eller liknande till sidodörren? Eller är det nån kreativ bukefalist som har hittat på nån egen grindlösning? Främsta funktionen är att kunna ha dörren vidöppen när vi står still, utan att hundarna kommer ut. De är snälla och inte så starka, så det räckte bra med kompostgaller i förra bilen. Men nu då?

Jag kör hundarna lösa i skåpet, så inga förslag om burar tack.

Aluflex har tillverkat grind till sidodörr i skåp, om jag inte minns fel. Funderar själv på en sådan.

Har inte robust sådana lösningar också?
Vet att jag kollat på det just med en caddy men jag minns fasiken inte om det var grindar eller en hel jättebur i hela skåpet - borde ju finnas bilder.

Uppdatera gärna om du hittar, jag funderar på samma sak men har inte frågat jeppe än då det än så länge är en önskesak mer än behöver eftersom jag har bur än.

Har inte robust sådana lösningar också?
Vet att jag kollat på det just med en caddy men jag minns fasiken inte om det var grindar eller en hel jättebur i hela skåpet - borde ju finnas bilder.
Jättebur låter bekant men det kalaset är nog inte helt billigt.

En person jag känner till har vänt sig till en anstalt där intagna tillverkade en specialbyggd bur åt honom och jag tror inte att det blev jättedyrt. Man tycker ju att de borde kunna tillverka en liknande lösning med grindar också men jag vet inte om de gör det "hur som helst" åt privatpersoner.

Nu dyker det upp reklam på barngrindar i mitt flöde. Det kanske skulle vara möjligt, beroende på hur högt du behöver och om det finns något vettigt att fästa dem mot.

Jättebur låter bekant men det kalaset är nog inte helt billigt.

En person jag känner till har vänt sig till en anstalt där intagna tillverkade en specialbyggd bur åt honom och jag tror inte att det blev jättedyrt. Man tycker ju att de borde kunna tillverka en liknande lösning med grindar också men jag vet inte om de gör det "hur som helst" åt privatpersoner.

Ja, det kanske inte var galler då.

Smart som din bekant gjorde!

Hur är det - har det dykt upp en massa regler om hur det ska vara inrättat för hundarna med?

Hur är det - har det dykt upp en massa regler om hur det ska vara inrättat för hundarna med?
Regler för transport av hundar har funnits länge. De anger minimått för bur, ventilation osv. Eftersom mina åker "kollektivt" i ett skåp är jag inte berörd av burreglerna. Hundarna räknas som last och skal vara säkrade på sånt sätt att de inte riskerar att kastas ut i trafiken eller fram i kupén vid olycka, och skåpet ska självklart vara tempererat och ventilerat.

Grindarna är alltså till för att kunna ha dörrarna öppna när bilen står stilla, utan att det finns utrymme för dem (Ale, I'm looking at you) att komma ut. Barngrindar och liknande går alltså bort.

Regler för transport av hundar har funnits länge. De anger minimått för bur, ventilation osv. Eftersom mina åker "kollektivt" i ett skåp är jag inte berörd av burreglerna. Hundarna räknas som last och skal vara säkrade på sånt sätt att de inte riskerar att kastas ut i trafiken eller fram i kupén vid olycka, och skåpet ska självklart vara tempererat och ventilerat.

Grindarna är alltså till för att kunna ha dörrarna öppna när bilen står stilla, utan att det finns utrymme för dem (Ale, I'm looking at you) att komma ut. Barngrindar och liknande går alltså bort.

Ok - tänkte där tillkommit något om hundarnas säkerhet med.

Jasså du har en sådan där som väslan i Ture Tventon som klämmer sig ut genom ett nyckelhål!

(G)Ale(n)pannan:D

Själv satte jag kompostgaller för att stänga in Dåren i köket. Satte ihop med klädnypor.
Man kunde inte gissa att det en gång varit klädnypor en timme senare.

(G)Ale(n)pannan:D

Själv satte jag kompostgaller för att stänga in Dåren i köket. Satte ihop med klädnypor.
Man kunde inte gissa att det en gång varit klädnypor en timme senare.

Det ska sägas att ingen av dem har vickat upp kompostgallret som jag hade som grind i förra bilen, ens när de satt på tävlingsparkering med får och hundar överallt runt bilen. De är väldigt snälla så. Men jag vill ändå kunna vara säker!

Klädnypor låter nästan som en utmaning faktiskt, måste vara kul att stycka? :D

Det ska sägas att ingen av dem har vickat upp kompostgallret som jag hade som grind i förra bilen, ens när de satt på tävlingsparkering med får och hundar överallt runt bilen. De är väldigt snälla så. Men jag vill ändå kunna vara säker!

Klädnypor låter nästan som en utmaning faktiskt, måste vara kul att stycka? :D

Grönt plastflis överallt:D får ta spännband eller nåt.

Nä, måste kunna ta isär de lätt, annars kommer jag inte in i köket:D

Man kan du inte flytta på kompostgallren och smita förbi när du ska in i köket då? :D

Floyd har upptäckt att kompostgallret i trappen till ovanvåningen är en enkel match. Om man puttar till det så det välter bakåt från trappan (men utan att trilla ner, för så smart har matte varit så det inte välter så enkelt), så kan man sedan lyfta det lite med nosen så det glider ner över ryggen på en och vidare ner på golvet - lätt som en plätt att ta sig upp sen :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka