grimskaft i spilta

E

Eila

Finns det några bestämmelser angående grimmskaftets längd i spiltan? Är det någon som har erfarenhet av elastiskt grimskaft istället för att använda kloss?

/Eila

Sv: grimskaft i spilta

Några bestämmelser på exakt längd tror jag inte att det finns men hästen ska kunna ligga ner bekvämt utan att grimskaftet hindrar dem.

Några rena bestämmelser finns det väl inte men en tumregel är att haken ska nå till båda främre hörnen av spiltan när grimskaftet är helt uppdraget.
Elastiskt grimskaft tycker jag låter som en större risk att hästen ska kunna trassla in sig, men jag har varken sett eller provat den varianten så jag ska inte uttala mig.

Senast ändrad av en moderator:

hästen ska kunna "stå" o sova med klossen i marken, utan att grimskaftet är sträckt eller att hästen måste stå prick intill väggen.

sanwan skrev:
Några rena bestämmelser finns det väl inte men en tumregel är att haken ska nå till båda främre hörnen av spiltan när grimskaftet är helt uppdraget.

Ett tillägg till mig själv... Haken ska alltså nå ett hörn i taget, man ska inte dra grimskaftet från hörn till hörn. Normalt sett sitter ju ringen mitt på väggen men har man inte ringen mitt på ska man kolla att haken även når det bortre hörnet.

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 053
Senast: Blyger
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 012
Senast: hamilton1
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: lytesout95
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka