siimone

Trådstartare
Hej! Jag skulle bli väldigt glad om ni skulle kunna förklara väldigt bra om hur man sätter på grimman på en häst, alltså detta kunde jag när jag red från 8-11 års ålder (är 14 i år) men jag ska på ridläger snart, och vill gärna veta hur man gör.. Känns lite pinsamt annars :crazy:

Sv: grimman

Lägg grimmskaftet över halsen, in med nosen i det runda hålet på grimman, trä bakom öronen och spänn under hakan med den lilla dinglande flärpen med en hake på :) KLART!

Sv: grimman

Inte så svårt. En grimma består av två hål, ett stort och ett litet, som hålls samman av två raka remmar på sidorna och en T-formad rem under käken. Steg ett är att kolla var nosen ska vara (lilla hålet) och vad som ska ligga runt nacken (stora hålet). Sen finns det två sätt. Antingen knäpper man losshaken så att remmen under käken hänger på sidan, trä stora och lilla hålet över nosen och sedan fortsätta med stora hålet över öronen för att sedan knäppa haken under käken igen.
Andra varianten är att knäppa upp spännet i nackstycket och trä in nosen i "lilla hålet" för att sedan knäppa nackstycket bakom öronen. Den andra varianten är bra för hästar som är rädda om öronen eller om grimman saknar hake under käken.

Men det ska nog gå bra. Ta din tid och håll upp grimman som den ska vara framför hästens huvud så kommer du se hur du ska göra. Grimmor är ändå ganska logiska. De enda som kan gå fel är att du sätter den ut och in men det gör alla då och då, isåfall är det bara att börja om!

Här är en bild också:
grimma.jpg

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?