Grimma till svårledd häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 198
K

kbr

Hej ska göra en grimma till en häst i stallet som är svår att leda.
Hon har alltid grimskaftet över nosen. Har sett en grimma som har det inbyggt, är det någon som har hemsidans adress?

:banana: MVH Karin:banana:

Sv: Grimma till svårledd häst?

syftar du på duallygrimman??
isf..montyroberts.se

Inte för att jag någonsin varit någon förespråkare för kedjegrimskaft, men till starka hästar kan det faktiskt funka. Såna hästar som egentligen är ganska uppfostrade men ibland blir starka. Sätt kedjan från ena nosringen på grimman till den andra och lägg kedjan i kindkedjegropen.

kbr skrev:
Hej ska göra en grimma till en häst i stallet som är svår att leda.
Hon har alltid grimskaftet över nosen. Har sett en grimma som har det inbyggt, är det någon som har hemsidans adress?

:banana: MVH Karin:banana:

Min häst blev tidigare ledd med kedja under hakan för att han var så stark.
Själv använder jag inte den utan har jobbat på ledarskapet och det är antagligen där problemet sitter.
Dessutom blir vissa hästar stressade av kedjor och liknade och rädda för att få ont.

Jag tycker att om du "inte har tid" att träna ledarskapet mellan dig och denna hästen (dvs om det inte är din häst och ägaren inte låter dig jobba med den), är nog det bästa sättet antingen stigbett eller kedjegrimskaft. Du trär kedjan igenom metallplattan på vänster sidas nosstycke, under kindkedjegropen och igenommetallplattan på andra sidan. Om kedjan är för lång drar du den vidare upp mot käkmetallplattan och knäpper fast den där.

Pröva att sätta grimskaftet i sidoringen på grimman istället.
Mina hästar är hur lätt hanterliga som helt då,jag leder dem så.

//G

Kedja under hakan är en enkel och ganska billig lösning på ett tillfälligt problem. Ex vis så var man gamal häst mkt speciell, med mig gick hon lös och resten av familjen hade inga som helst problem men om någon annan skulle släppa ut henne i hagen kunde hon lika gärna slita sig utanför stalldörren och springa själv som att hon bara sakta men säkert ökade farten tills de tappade henne. Absolut inte elak bara lite dålig respekt mot de människor hon inte brydde sig om. En kedja under hakan och hon gick lika snällt som med oss andra.

Du kanske kan testa repgrimma?
Många hästar blir mer lyhörda och känsliga med en sådan.

Annars finns det ju olika typer av specialgrimmor...har bla sett en sort som säljs på Tradera, men vet inte om den är bra. Sök på korrigeringsgrimma så hittar du den.

Duallygrimman tycker jag är bra. Har en sån själv.
Den är typ som kedja över nosen fast det är ett sorts nylonrep i stället, och den nyps inte, och den sitter inte fast i ena änden utan den löper fritt som ett sidepull typ.
Svårt att förklara.

Eller som någon sa, led med bett, kanske kedja.
Prova i så fall både med kedjan under och kedjan över nosen, det är olika vad hästarna "trivs" bäst med (inte för att jag tror att de någonsin trivs med kedja, men ändå.)

Bara för att ha det sagt - träna på att leda denna häst så att hon fungerar utan att dra i grimman hela tiden.

När jag har sagt det och sen förstår att du kanske inte har den möjligheten så tycker jag själv inte att det hänger så mycket på själva grimman eller typen av grimskaft, det som är viktigast är LÄNGDEN på grimskaftet. Om hästen springer iväg så tar den i de första metrarna och sen slappnar den av, håller man då fortfarande i grimskaftet för att det är långt nog så är det bara att dra stopp.

Om jag skulle rekommendera bra ledutrustning så är det vanlig repgrimma plus ett rep (ej nylonlongerlina - garanterat brända händer!) som är ca 5-6 meter långt.

/Camilla

Prova repgrimma. Används kedjan av en ovanhand kan den skada mer än vad den hjälper och stigbettet kan skära av tungan på hästen om den skulle ex resa sej och man råkar rycka till. När jag stog på en ridskola blev flera av oss tillslut tvugna att släppa ut och ta in våra hästar själv för att personal som inte var så van slet till i kedjan innan hästarna hade gjort nåt.

Instämmer helt och hållet:bow:

Använder ALDRIG kedja då jag anser att jag aldrig kan ge den eftergiften jag vill ge med kedja, tycker den har en tendens att "låsa sig".

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag gör en undersökning av efterfrågan till att utveckla en grimma med GPS och aktivitetsspårning för att ha koll på sin häst när...
Svar
0
· Visningar
1 218
Senast: Mills
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
408
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring