Grimma på "lösdrift"

Lotus

Trådstartare
Inom kort ska min häst få gå ute dygnet runt eftersom han har en utebox i sin hage där han kan gå in om han vill. Dock är stallet beläget nära en stor väg och inte för att han brukar smita, men jag vill att han lätt ska kunna fångas in om det skulle hända, så jag vill helst ha grimma på honom dygnet runt, men är rädd att han ska fastna och funderar över alternativ.

Som det är nu står han inne i boxen på natten utan grimma och släpps ut på dagen, med grimma på.

Är en lädergrimma så pass lätt att ha sönder så det inte är någon risk att hästen skadar sig? Eller bör jag sätta fast grimman med något som jag vet brister om han verkligen skulle fastna och behöva ta sig loss? Risken är ju då att den kanske inte heller håller att leda i, och det är ju lite det som är vitsen...

Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

jag har haft två lädergrimmor som gått sönder vid '"olyckor" där jag medvetet valt att ha just lädergrimma för att den skall gå sönder om något händer.
Idag använder jag inte nylongrimma mer än i nödfall.
En halvklen lädergrimma blir säkert bra.
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

jag har nylongrimma som jag har modifierat.
jag tog bort haken som själva grimman knäpps med och satte dit ett kardborre band ist, funkar jätte bra :)
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

Klippte till en gammal nylongrimma till halsring, försvagade/skar upp vid spännet och brännde ändarna med en tändare så det inte repas upp utan smälter ihop. Då går den sönder om han skulle fastna nånstans.
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

Min madam har dragit sönder två nylongrimmor, den ena med neoprenefoder i nacken, när hon har stått uppbunden (hon har lite separationsångest men jag trodde det ändå skulle gå bra att lämna henne med två hovslagare :meh:) Det har inte krävts särskilt mycket för att hon skulle ha sönder dem, dvs hon stod inte och slängde sig en massa ggr utan ett hårt ryck med huvudet och så var hon lös och kunde försöka springa efter matte... Jag har fått känslan av att lädergrimmor är svårare att ha sönder än nylongrimmor men jag vet inte. Om du är orolig så finns det ju speciallösningar som att fästa grimman med en inte allt för stark tråd istället för haken. Eller kardborre som någon annan sa. :)
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

Har andra hästar i hagen grimma?

Har sett 2 grimmor haka fast i varandra på rätt otäckt vis, man får nog ha grimmor som kan gå sönder.
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

Han går ensam i sin del men kan umgås över staket och boxvägg med en annan, den brukar dock gå utan grimma.

jag vill att grimman ska öppnas ganska lätt om han skulle fastna, men ändå finnas där. En häst i stallet fastnade med ena framhoven i grimman när den kliade sig nyligen, det var riktigt hemskt för den blev jätterädd och slog runt när den reste sig. Inte bra...
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

fäst spännet i en nyckelring eller liknande så lossnar den delen men själva grimman håller sig hel
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

Om du är noga med anpassningen och har någon form av snabbutlösning så är det väldigt liten risk med grimma på. Du får hålla koll på skav.

Ha en grimma som inte går att justera runt nosen. Sätt grimman som du skulle sätta en engelsk nosgrimma dvs två fingrar under kindbenen men en aning lösare.
Tyvärr ser man allt för ofta hästar med nosdelen hängande löst och sladdrigt och nere vid näsborrarna.
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

Han går ensam i sin del men kan umgås över staket och boxvägg med en annan, den brukar dock gå utan grimma.

jag vill att grimman ska öppnas ganska lätt om han skulle fastna, men ändå finnas där. En häst i stallet fastnade med ena framhoven i grimman när den kliade sig nyligen, det var riktigt hemskt för den blev jätterädd och slog runt när den reste sig. Inte bra...

Det här är med största sannolikhet ett resultat av en grimma som sitter för löst,
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

Skav är ingen fara, han ska skötas varje dag och jag planerar ha minst två lädergrimmor att byta med och ev en nylon med ludd om jag vågar.

Om jag fäster både nos, och käkrem med "panikutlösning" i form av stark gummisnodd och ser till att nosremmen inte är för lös, då bör det inte vara nån fara va?

Jag tänkte mig att det är runt nacken grimman måste brista för att jag ska vara säker på att den går sönder och inte hästen, men det kanske funkar om käk- och nosrem gör det?
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

Det viktigaste tycker jag är att käkremmen går av då lossnar hela grimman. Se bara till att det inte sticker ut saker från grimman som flärpar och ringar.
 
Sv: Grimma på "lösdrift"

En lädergrimma av god kvalité är inte helt lätt att ha sönder, ens med kniv, speciellt inte om hästen inte står still och grimman är korrekt inpassad (dvs sitter inte för löst). Mina två lädergrimmor är i dubbelsytt Tärnsjö-läder, och dem skulle jag inte ge mig på att försöka slita sönder (eller skära sönder medan grimman sitter på hästen). Samma med bra, gedigna beslag; de ger sig inte bara sådär. Kan tänka mig att en del hakar kan stryka med, men det bör krävas en del.
Lädergrimmor i dåligt/sämre läder kan däremot gå sönder (min förra häst lyckades slita sönder sin flätade Hööks-grimma i transporten, och hon åkte ändå snällt och fint. Hm..).

Vill jag ha en grimma som går sönder om något händer, väljer jag en nylongrimma. Nylonet ger sig inte hux flux, men beslagen på billiga nylongrimmor är inte mycket att hurra för och ringarna tenderar att öppna sig.
 

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: Pegasus63
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp