Grimma med snabbknäppe i nacken

Ja, om du menar knäppet under ganaschen.
10922728_928940937136753_6329488030068343117_n.jpg

Brukar knäppa upp den, så går det snabbt att få av/på grimman. Vet inte om det var det du undrade, då det inte riktigt är nacken?

Menar du att du vill flytta haken från käkremmen till nackremmen? Jag tror inte det finns sådana. Jag tror det skulle bli klumpigt att slänga runt med den långa remmen med ett spänne i ändan och så minskar hållbarheten rejält. Hakarna brukar gå sönder redan vid relativt låg belastning.

Finns det grimmor med hake på nackremmen istället för käkremmen?

Ja, det finns. Men numera är det väldigt sällsynt. Förr var alla lädergrimmor med spänne på nackremmen, ingen hake på käkremmen.

Jag har en gammal nylongrimma där man knäpper nackstycket med snabbknäppe men har inte sett på länge i butik.

• Gilla
Reactions: kem
Ja, om du menar knäppet under ganaschen.
10922728_928940937136753_6329488030068343117_n.jpg

Brukar knäppa upp den, så går det snabbt att få av/på grimman. Vet inte om det var det du undrade, då det inte riktigt är nacken?

Det är ju en vanlig grimma, skulle gissa att det är det TS menar med käkrem.

Har inte sett snabbknäppe någon annanstans dock! Gissar att man vill slippa trä grimman över öronen eller liknande?

Det är ju en vanlig grimma, skulle gissa att det är det TS menar med käkrem.
Ja, en vanlig grimma med hake under ganaschen, dvs snabbknäppe, men jag förtydligade efter att jag inte var säker på om det var det TS var ute efter eller om det var remmen som går över nacken och inte under (dvs den under ganaschen). :)

Svarar alla samtidigt, hann inte beskriva så noggrant då jag startade tråden. Har, som @Gabby_Ossi gissar, en häst som inte vill få grimman dragen över öronen, och jag tycker det är bökigt att knäppa upp den vanliga nackremmen och skulle därför vilja ha ett enklare spänne där. Har inte sett det själv så därför tänkte jag kolla om det alls fanns, men det kanske är en dålig idé så som @Shaggy beskriver det.

Jag har en lädergrimma med panikhake på nackremmen. Ska se om jag hittar märke på den ikväll.
Ska se om jag kan gå in en bild också :)

Svarar alla samtidigt, hann inte beskriva så noggrant då jag startade tråden. Har, som @Gabby_Ossi gissar, en häst som inte vill få grimman dragen över öronen, och jag tycker det är bökigt att knäppa upp den vanliga nackremmen och skulle därför vilja ha ett enklare spänne där. Har inte sett det själv så därför tänkte jag kolla om det alls fanns, men det kanske är en dålig idé så som @Shaggy beskriver det.
Jag tror inte att idén i sig behöver vara dålig men med den typ av billiga hakar som används idag så fungerar det inte. Om man byter ut haken till en kvalitetshake så fungerar det säkert utmärkt. Frågan är om folk är villiga att betala det högre priset.

@Magnum @Breen tack, precis nånting sånt skulle funka :)

@Shaggy Då är jag med.
Hittade inget märke alls, men på spännet står det 'patent'. så det kanske inte är helt omöjligt att söka på för att hitta.
Har en terylenegrimma med samma typ av spänne också, inget mörke där heller dock..

Edit , hittade den nu när jag sökte på bildgoogle, hansbo säkerhetsgrimma heter min.

Hittade inget märke alls, men på spännet står det 'patent'. så det kanske inte är helt omöjligt att söka på för att hitta.
Har en terylenegrimma med samma typ av spänne också, inget mörke där heller dock..

Edit , hittade den nu när jag sökte på bildgoogle, hansbo säkerhetsgrimma heter min.

Vad bra, googlade på Eskadron nu och de hade en annan lösning för säkerhetsutlösning utan spänne. Men ska titta på Hansbo.

Vad bra, googlade på Eskadron nu och de hade en annan lösning för säkerhetsutlösning utan spänne. Men ska titta på Hansbo.

Ni har rätt, det är en Hansbo classic säkerhetsgrimma. Jag blandade tyvärr ihop det med mina andra säkerhetgrimmor som är från Eskadron, men där är det bara en nyckelring och ingen panikhake.

• Gilla
Reactions: kem

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka