Grillning, tips & tricks?

Pica

Trådstartare
Sommar och sol (typ) betyder ju ofta att grillen ska släpas fram, avrostas och belamras med käk.

Men hur gör man egentligen? Och vad ska serveras till?
Nån som grillar nåt lite annorlunda som andra måste pröva kanske, recept på sanslöst god marinad eller vadsomhelst varje sommarhungrig behöver veta.

Jag vill överraska sambon med grillat kött och potatissallad men vet inte riktigt vad jag ska göra. Är själv vegetarian och vet inte vad som är gott. Och hur vet man att kött är färdiggrillat?

Vill bli en jävel på att grilla helt enkelt.

Så, alla grillmästare- Unite!

Marinera köttet - gärna ett dygn men 2-3 timmar räcker. Finns färdiga marinader om man inte blandar ihop själv.
Jag blandar olivolja, soja, honung, vitlök och chiliflakes - sen tillsätter jag någon krydda som passar just det köttet.
Kycklingfile är alltid lätt att grilla.
Köp tändblock eller tändplån och strunta i T-röd. Billigaste kolen kan vara sämsta så köp något mittemellan.
Tänd 20-30 min innan du ska grilla, grilla sen när kolen är vit, hissa upp gallret högt om det är tjockt kött.
Vänd flera gånger om du är osäker.
Lyft av filén och stick i tjockaste delen, när det kommer ut klar vätska är den färdig.

Till detta äter jag helst en röra på creme fraiche, smulad fetaost, vitlök, finhackad paprika o purjo och
färskpotatis som kokas 15 min, delas på mitten, rullas sen i olivolja, kryddas m peppar, salt o chili och körs i ugnen 15 min på 225-250 grader

Min svåger är en jäkla mästare på att grilla hel laxsida. Det är så galet gott så jag blir tårögd, men tyvärr har jag inte koll på knepen och grillar sällan eller aldrig fisk själv så jag får inte tillfälle att öva upp mig till sådan perfektion.

Högrev är något som mer eller mindre inte går att misslyckas med (om du bara har lite tid) och det är inte heller det allra dyraste köttet även om du köper "bra" ekologiskt/kravmärkt. Tricket är ju då att högreven ska kokas flera timmar först (kan göras dagen före själva grillandet) och sedan grillas den bara lätt för en fin yta och penslas med glaze för smaken. Googla lite på grillad högrev, så får du många beskrivningar och tips på tillbehör.

Om du kolgrillar rekommenderar jag att du köper en skorstenständare, de är oslagbara om man vill få en jämn och fin glödbädd fort. Bara att hälla ner kolen i "skorstenen", lägga in hopknövlat papper på undersidan och sedan tända papperet. Självdraget gör att kolen/bricketerna snabbt blir grå och klara samtidigt. Bara att hälla ut i grillen och sen på med galler och lock så det hinner bli varmt innan du lägger på det som ska grillas.

Jag grillar med lock på, tycker det är lättast att få allt klart ungefär samtidigt utan att man bränner det. Kolen hälls ut på ena sidan så kan du beroende på var du lägger bitarna lättare styra vad som behöver lite lägre temp, som tomater. Marinad och köttsaft droppar inte ner på glöden om du lägger det på sidan av glöden istället för på och om det behövs så ha en blomflaska med vatten till hands om det slår upp lågor så kan du snabbt släcka dessa.

Strålande idéer.

Dum fråga kanske, men gällande att grilla kyckling, ska den marineras och finns det att köpa färsk? Antar att det är filéer som gäller?

Blev själv sugen på färskpotatisgrejen såpass att magen börjat kurra :D

Instämmer att en skorstentändare är en bra investering, jag :love: min! Se till att köpa en som är stor, blir det rejäl grillfest behövs det.

Min basmarinad består av chipotleflakes, konjak, balsamvinäger, Jack Daniels Full Flavor Smokey BBQ sauce (fö det enda man kan använda JD till!) och Bong fond. Vitlök, chilisås osv kan man variera den med. Jag tycker den fungerar till det mesta.

Jag brukar också slänga på svamp, tomater, baconlindad sparris och majs.

När det gäller kyckling jag fått lära mig ett bra tips (och det blir supergott)
Förkokakycklingen i buljong tills den är i princip klar
Låt svalna något och lägg i marinad ett stund innan den läggs på grillen.
Då slipper man riskera få kyckling som är svart utanpå och rå inuti

Använd kött-termometer! Annars får man gå på konsistensen, och det kräver en del övning.
Temperaturen på grillen går att reglera till viss del genom att öpnna spjället mer eller mindre, stängt spjäll = lägst temperatur.
Mina favoriter är att grilla kycklingfile och göra ceasarsallad av det, samt att grilla ryggbiff och ha rabarberchutney som sås och med grönsaksragu istället för potatis. Hela majskolvar är också väldigt gott, men skippa de förkoka, de är läskiga.
Ska tipsa om en snabbsås också, Smaksatt creme fraish, franska örter är min favorit, bara att servera den som den är (kall).
Marinadtips: lika delar soja och sherry (bristol cream), samt lite olja och svartpeppar. Samma blandning funkar bra att blanda med creme fraishe och ha som sås, ev med ädelost i-mosat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka