Griffin T4?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 170
K

Krulidut

Pratar fö en kompis som vill köpa denne sadeln till den häst hon ska rida, stor C tror jag att hästan är.

den sadeln hon är ute efter är GRIFFIN T4 DRESSYR NORMAL MANKE
Tanken är att (talar så som jag tolkade kompisen..) att hon slipper prova ut sadel, och att man kan använda den på fler hästar, att den har sånna FANTASTISKA funktioner, väldigt duktiga ryttare använder den osv.

Jag är tvecksam det vet hon om och anledningen är
"inte behöva prova ut"
"Den är billig :o:angel: "
hade nått mer.. joo
"Läder och stoppnings material hur är den mån tro?"

min åsikt är att du kan få en bättre sadel för 4000:- som är en begagnad märkes sadel som man vet är bättre i stoppning osv. (möjligt att en omstoppning kan behövas.)

Någon som just har http://www.hooks.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?pf_id=SE-320716 eller har ridit i den, åsikter motages

Sv: Griffin T4?

Jag har Griffinsadlar till min häst både hopp och dressyr och är jättenöjd med dem! Inte exakt den du länkar till utan jag har en något äldre modell. De passar mig och min häst bra!! Det är en oerhört bra syntetsadel! Men varifrån kommer citaten du skriver? Från din kompis??

För självklart måste du prova ut, nu mera finns de ju med olika vida koppjärn så du måste ju ha rätt koppjärn i. Du kan också ändra vidden lite med fish-iläggen. Men den måste ju passa hästen! Så du måste ju prova eller mäta så du vet vilket koppjärn du ska ha i! Även ryggprofilen måste ju passa, den är ganska rak tycker jag.. Passar min häst i alla fall!

De utbytbara knästöden är också bra, du kan själv välja hur du vill ha dem för att få just din sits så bra som möjligt.

Billig är den ju iom att det är syntet och inte läder! Så "Hur lädret är?" Tja, det är ju inte läder utan syntet... Men mina är superfina trots mycket användning. Enkla att göra rent också, för mig som hatar att smörja läder.. 10 års garanti på bommen som inte vrider sig, går av eller ändrar form...

Passar sadeln hästen och ryttaren så är den bra oavsett om det är en dyr märkessadel eller en billig, oavsett om den är i syntet eller läder...

Senast ändrad:

Fast Griffin är en syntetsadel och en helt okej sådan med! Sedan inte säkert att den passar hästen givetvis, men för 4000:- skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Griffin såvida den passar hästen.

Hon kan ju köpa den och sedan ta hjälp av en sadelprovare som kan se om den passar om hon inte har kunskapen själv.

Att den passar olika hästar är ju en sanning med modifikation. Bomvidden går att justera med dels utbytbart koppjärn och fish-inlägg, väldigt bra om hästen skulle muskla på sig och bredda sig, eller bli konvalecent och tappa muskler.

Vad är då summan av detta svar?
Jo, griffin är ett bra märke, med bra garantier.
Nej, inte säkert att den passar just din kompis häst.
Ja, den går att justera för att kunna passa flera hästar, men långt ifrån alla.

citaten var från mig, hon sa att den var i läder :D aja, utom sätet dårå.

Hästen är ganska svängd i ryggen men det säger hon att man kan ändra med koppargärnen men bommen är väll ändå och förblir :crazy:

Hon menade att man bara kunde köpa hem än byta kopparjärn osv. sedan upp och hoppa i princip istället som med en vanlig sadel ta med och prova ut.

okej, i guess att det var exakt det hon ville slippa att prova sadeln.

Nja, ryggprofilen kan hon nog inte ändra med koppjärnen, det är väl bara bredden?? Jag har inte koppjärn i mina, det är nytt så jag är inte så hemma på dem. Jag har fishilägg men de ändrar bara vidden över manken och jag tror koppjärn har samma funktion fast de ändrar mer än vad fishiläggen kan göra..

Är hästen alltför svängd i ryggen tror jag inte den passar, den är ganska rak, men hon kan ju alltid prova! ;)

jag vet ;) när jag ska prova sadel till hästen som jag får he till sommaren (vet ej vad det blir) så kommer sadel provas ut av sadelprovare så har jag mitt på dt torra

venne hur hon tänkte XD

Nja, ryggprofilen kan hon nog inte ändra med koppjärnen, det är väl bara bredden?? Jag har inte koppjärn i mina, det är nytt så jag är inte så hemma på dem. Jag har fishilägg men de ändrar bara vidden över manken och jag tror koppjärn har samma funktion fast de ändrar mer än vad fishiläggen kan göra..

Är hästen alltför svängd i ryggen tror jag inte den passar, den är ganska rak, men hon kan ju alltid prova! ;)

Är det inte som med wintec då, att bommen blir mer böjd ju bredare järn du har i?

Annars håller jag med, hon kan ju alltid prova!

jag har den o är mkt nöjd. Den är svängd, passar en hästen me liten till normal manke o ganska platt o lite bredare rygg. Stoppningen är jättefin, sadeln har läder stroppar som är jättebra, mkt trevligare än wintecs stela syntet. Jag tycker om att rida i den, min gamla wintec blev så bred att sitta i med vidae järn men inte denna, kommer ner mkt bättre.
Rekomenderar den absolut, men självklart ska hon prova den, bara att köpa o lämna tillbaka om den inte passar :)
98091_1200911279.jpg

Tjolahopp :D

Det är då jag som är "kompisen" jag skriver nu från min syrras buke, eftersom jag själv inte har någon, funderar på att kanske skapa :)

Jo, den hära griffin sadeln verkar faktiskt som ett riktigt kap. Den verkar faktiskt bra, nu är ju jag oxå en lättpåverkad jäfel, som går på typ allt. Men jag om jag nu ska vara helt uppriktig tror faktiskt på den här sadeln. den hade bland annat säte i vattenavstötande andasfunktion någonting :)
Och så slog det mig att det är ju nästan ännu mer praktiskt med koppjärn som går att byta ut :idea: För då kanske den passar till något fler antal hästar än om man bara har ett koppjärn.
Ännu bättre blir det ju när den är försäkrad. Vad jag nu inte vet är om jag ska ha en allround eller en dressyr.. jag kommer iof sig inte hoppa så mkt i sommar på hästen jag ska hyra i brist på mitt hoppintresse, men mkt dressyr däremot, *hjäääälp* men så kanske jag vill hoppa någon gång, och då är det ju inte så kul att hoppa i dressyr sadel *tro mig, jag vet* Fast, ja.. Nu vet jag ju inte hur pass denna lilla damen blir heller under sommaren, då hon var väldigt smal i vintras. Men jag hoppas att hon blir lite tjockare. Hon har ganska normal manke. men eftersom jag inte är så duktigt på sånt heller så vet jag ju inte vart gränsen för hög och normal manke går.
Blir bara glad ju fler som hjälper mig & Krulidut med dessa frågor kring sadeln.

Puss på er snälla hästmänniskor härute :love:

Du måste prova sadeln... Det kommer du inte ifrån. För att få en sadel som sitter bra måste du ta hjälp av någon som är mer erfaren än vad du är på det här området. Det är viktigt att sadeln sitter bra på hästen!!!

Får du inte med sadel till hästen som du ska hyra?? Låter konstigt att du måste köpa en egen för bara några månader över sommaren! Vad säger ägaren till hästen om detta?? Jag skulle inte tillåta att någon använde sadel som inte passar på min häst... Om någon av mina medryttare t ex skulle vilja köpa egen sadel av någon anledning så vore det helt okej så länge den passar!! Men det är livsviktigt!!! Aldrig att någon skulle få lägga på en sadel "vilken som helst"- på min häst!

Jag är inte alls emot Griffinsadeln, min häst har två stycken. På honom passar de! Men de passar inte alla hästar! Det finns det ingen sadel som gör! Så - ta hjälp av någon som kan det här som kan titta på sadeln och hästen!!

Lycka till med hästen (och sadel) i sommar!

Liknande trådar

Utrustning Håller på att rida in ponnyn och letar sadel åt henne. Jag har vänt och vridit på detta så mycket att jag håller på att trassla in mig i...
Svar
5
· Visningar
922
Senast: bigganl
·
E
Utrustning Hej allihopa! Vänder mig till er sadelkunniga!Vill bara höra åsikter, eftersom ja lätt nojjar över småsaker.. Jag har en...
Svar
18
· Visningar
4 982
Senast: elin_sundbo_stjarna
·
T
Utrustning Hej! Ska prova en Strömbergs sadel till min valack snart och jag undrar vad ni har för åsikter om sadlarna? Det är en dressyr jag ska...
Svar
1
· Visningar
1 128
Senast: TaylorSwift
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. mest skriva av mig lite och se vad ni andra säger, kanske någon mer som råkat ut...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31