Griffin - sadelåsikter ånyo

T

Tican

Har letat efter en begagnad dressyrsadel ett bra tag, och ittar liksom inte rätt.

Kollar runt lite på Hööks och hittar den här (bilden från Thorowgoods hemsida, Hööks har fel bild)

gstndrd.jpg

Jag letar inte efter någon toppsadel, bara den är skön att rida i och min häst trivs med den. Knappa 4000 tycker jag verkar lindrigt - men; man måste ju ha Buke-folket med sig i ett sadelköp. ;)

Så åsikter och erfarenheter nu mina damer och herrar. :)

Vet inget om just den modellen, men gillar Griffin väldigt mycket.

Köp om den verkar bra att rida i och om den passar hästen! :)

Jag har en sån :love: :love: :love:
Jag är nöjd än så länge....

Har haft den i ca 7månader :rofl:

Jag har två stycken en dressyr och en vanlig. Tycker att dom är sköna att rida i och dom ligger bra på mina hästar.
Lätta att sköta är dom oxå.
Har haft mina i ett par år och dom ser ut precis som när jag köpte dom fast dom används mycket.
En kanon sadel..

Jag har den där, och jag Hatar den!! :crazy: Har den när det regnar för min hoppsadel blir så ful av regnet. Den är för töjbar i bommen, bossorna är för små, knästöden är konstiga, den tippar mig framåt, den blir jättevarm, hästen blir jättesvettig... Ända som är bra är att den väger nästan ingenting, behöver inte ta hand om den på nåt sätt och den är billig. Jag har nästan gett upp att försöka arbeta min häst med den sadeln... Den är dock skön att skritta på lång tygel i skogen med... :smirk:

Jag har haft en Griffin dressyrsadel av en äldre modell, alltså inte den som är på bilden. Jag älskade den sadeln! Köpte den begagnad våren 2000 för 1800 kronor och sålde den ett år senare för samma summa. Anledningen till att jag sålde var att sadeln inte passade min nya häst.

För en månad sedan "träffade" jag min gamla Griffinsadel igen på en kurs. Den var, trots flitig användning, fortfarande lika fin och ägaren är otroligt förtjust i den.

Immer

Ja, som du ser är jag den ända som svarat som inte gillar den! ;) Så det finns ju hopp. Min är förresten kanske till salu....

Priset är ju trevligt!
Jag har ingen dressyr men en allround, helt ok men inte jätteskön. Känns lite plastig.

Men till det priset en bra sadel! Jag funderar på att köpa deras bruna flatback. Men den är inte så vanlig på begagnat marknden.

Jag tycker att min är kanoon skön och att jag får ett bra stöd av sadeln när jag rider.. får ett jättebra stöd när min häst vill "dra på" lite... Köpte rengöringssprey till den och den håller sig jätte fin! borstar av den med en vanlig borste.. lätt skött! varm och gosig om vintern iaf..
inte nå problem när det regnar för min del! den är klädd i ett sådant mtrl att det inte skall dra åt sig vatten...
Det är 10års garanti på bommen och 5år på mtrl.. om jag inte minns helt fel.. :)

jag har ingen sådan, men den vanliga allrounden.
tycker den har varit bra (har snart haft den i ett år), den är lätt, lätt att hålla ren, slitstark och ser fortfarande ny ut.

MEN jag trivs inte alls i den, jag tycker den är alldeles för "tjock", alltså ingen "close contact" alls, och säger som Centaur den är jättevarm på sommaren och min häst blir jättesvettig där sadeln ligger (ventilerar väl inge bra eller nåt).
men det är vad jag tycker, alltså själva sadeln är bra på kvaliteten osv, men jag trivs inte i den sortens sadel.

letar nu efter en beg. hoppsadel i läder :smirk:

Jag har haft ett antal olika griffin sadlar (dressyr, hopp, allround) och jag älskar dem allihop. Vill aldrig mer ha en läder sadel.
Upplever inte alls att hästen blir varmare av dem eller att jag skulle bli det.

Toppen sadlar jag varmt rekomenderar.

Jag letar ny sadel till min häst pga av att den jag har är för lång för honom. Hur är längden på Griffin sadlarna? Vad tycker ni om Griffin jämfört med andra syntetsadlar tex. Wintec?

Jag har ridit i båda. Gillar Wintecen mycket bättre!
MEN wintecen jag har är mycket dyrare i inköp(isabell), så i förhållande till deras pris vet jag inte....
Wintecen känns inte plastig på samma sätt som griffin.

Att men kan byta koppjärn på wintecen är ju bra, det dåliga med det är ju att bommens form ändras samtidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka