Griffin Cob Dressyr versus Wintecs kallblodssadel

KungTulle

Trådstartare
Jag undrar ni som har prövat Griffin Cob sadlarna OCH Wintecs "kallblodssadel" vad den nu heter kan säga mig vilken som är mest svängd i bommen.

Jag har prövat Wintecs kallblodsadel på min häst och den var på tok för rak dvs sadeln låg väl fram och bak men svävade på mitten på hästens rygg. En hel del har ju sagt på detta forum att wintecsadlarna är för svängda för deras hästar men ingen har vad jag vet jämfört dessa två sadlar.

/Kung Tulle

Sv: Griffin Cob Dressyr versus Wintecs kallblodssadel

Min erfarenhet av Griffins sadlar (Dressyr, Cob Dressyr, gamla GP:n och urgamla flatbacken) och det är att de är väldigt, väldigt raka i bommen. Wintecs sadlar blir ju mer och mer böjda ju vidare järn man har i, medan Griffin emellertid alltid är "helt" rak.

Håller med Ynthe, Griffin Haflinger/Cob köpte vi till ponnyn just för att den har så rak bom. Tänk dig en rygg modell "plint" från gympan. Sådan rygg passar den sadeln till...
/nocke/

Desto vidare koppjärn du sätter i en Wintec, desto mer svängd i bommen blir den.
Coben är lite mer svängd men den är väldigt rak ändå. Det låter som om du får leta efter en annan sadel faktiskt...

Jag håller inte med om att Coben är helt rak, den är något uppåtsvängd vid manken, och om din häst har väldigt låg manke kommer sadeln tippa fram.

Jag har en Griffin Cob dressyr XXV och helt spikrak i bommen är den inte. Provade först XV och den tyckte jag var rakare men det kan ju bero på att den var för smal.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 615
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 001
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31