Griffelbensfraktur?

E

emgard98

Hur lång tid tar det (kan det ta) efter en operation av griffelbenen för hästen att återhämta sig? Alltså hur lång tid ska hästen vila innan man kan börja sätta igång den igen? Jag menar då att dom opererar bort några centimeter av griffelbenen? Någon som vet? :confused:

Sv: Griffelbensfraktur?

Min häst var inte alls halt när den hade frakturen och inte heller efter operationen. (bakben) Så jag började skritta lite smått med en gång. Man fick vara lite försiktig bara så att op.såret läkte ordentligt.Sedan var det bara att fortsätta öka på med arbetet successivt.
Och den har inte haft några besvär med det alls efteråt. Bara ett fult ärr och lite överben... men det är ju skönhetsfel.

Hur lång tid tar det (kan det ta) efter en operation av griffelbenen för hästen att återhämta sig? Alltså hur lång tid ska hästen vila innan man kan börja sätta igång den igen? Jag menar då att dom opererar bort några centimeter av griffelbenen? Någon som vet? :confused:

Har du inte fått ordination av vet som opererade?

Min häst slog av griffelbenet, men det syntes inte på röntgen utan jag fick röntga om efter att ett överben börjat växa.
Han var aldrig halt, men iom att han fick en infl i benhinnan så var det helt vila i 4 veckor, sedan ingångsättning under 4 veckor, men jag var försiktig i 4 veckor extra.

Hej!
Min häst fick en griffelbensfraktur för några år sedan på ett framben.
Om jag minns rätt så var det efter konstaterandet vila i ca 6v (minns inte exakt) för att se om "stumpen" skulle växa fast av sig själv. Nu var det en hög fraktur som min häst fick, dvs griffelbenet var av nästan direkt under knäet. När den inte växte fast utan rörde sig och ben callus hade bildats på stumpen som var kvar så att detta skavde på gaffelbandet gjordes operation. Efter operationen vill jag minnas att hästen skulle börja ledas för hand 2ggr om dan i en vecka, sedan skulle tiden utökas med 5 min skritt 2ggr/dag vid hand per vecka. Under tiden var hästen boxvilad för att skydda det långa operationssåret. (Har hästen haft bara spetsen frakturerad har den säkert inte lika långt operationssår)Denna skritt för hand höll vi på med i tre månader vill jag minnas. Hästen var dock fortfarande halt vid återbesöket. Hästen fick länge tid och släpptes ut i hage efter ultraljud på gaffelband, men blev inte haltfri. När hästen efter närmare 6 månader fortfarande visade lite hälta/rörelsestörning tyckte vet att hästen skulle sättas igång försiktigt. Ett lika försiktigt igångsättningsprogram gjordes i början endast 10 min skritt osv. Det tog närmare ett år att få tillbaka hästen i form, men vi har haft otur, enligt min vet märks många griffelbensfrakturer inte av särskilt mycket. De flesta orsakar inte lika mycket problem som den vi fick. Oftast är det bara om jag förstått det rätt spetsen längst ner som går av, en så hög fraktur som min fick är tydligen ovanligt.
Lycka till med din häst, hoppas den blir bra snart.

Jag har haft griffelbensfrakturer på två hästar. Båda hade en så hög fraktur (krosskada) att de i de fallen inte opererar, utan det skall självläka. Det har tagit mellan 2 och 3 månader innan vi kunnat börja träna.
En annan häst jag haft hade en gammal griffelbensfraktur (tidigare ägaren måste ha missat detta) och ärrbildningen som hade uppstått på insidan tryckte mot gaffelbandet så den hästen lät vi operera. Han fick börja skritta när operationssåret läkt ihop och han startade på travet 8 veckor senare.

Svar till "alla":

Min häst är inte halt. Operationen är inte gjord än. Ska till strömsholm om två veckor på återbesök och då kommer det troligen bli operation, för min häst har på VB en lös benbit (ca 1-2 cm) av griffelbenet som ligger och skaver och vet. sa att det såg ut att bli ett problem i framtiden så därför kommer den nästan till 100% att opereras bort. På HB så har det bara blivit en liten spricka ca 1 dm upp på griffelbenet, den var inte lika "farlig" men kommer troligtvis bli så att dom opererar bort den lilla stumpen också.

Så det är som sagt bara stumparna av griffelbenen som ska opereras bort. Ville bara veta hur lång tid det kan ta innan hästen kan vara ridbar igen, alltså hur lång tid det kan ta innan man kan sätta igång henne igen. Och svar har jag ju fått så. Nu vet jag ju på ett ungefär. =)

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 390
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka