Sv: Griffelbensfraktur?
Hej!
Min häst fick en griffelbensfraktur för några år sedan på ett framben.
Om jag minns rätt så var det efter konstaterandet vila i ca 6v (minns inte exakt) för att se om "stumpen" skulle växa fast av sig själv. Nu var det en hög fraktur som min häst fick, dvs griffelbenet var av nästan direkt under knäet. När den inte växte fast utan rörde sig och ben callus hade bildats på stumpen som var kvar så att detta skavde på gaffelbandet gjordes operation. Efter operationen vill jag minnas att hästen skulle börja ledas för hand 2ggr om dan i en vecka, sedan skulle tiden utökas med 5 min skritt 2ggr/dag vid hand per vecka. Under tiden var hästen boxvilad för att skydda det långa operationssåret. (Har hästen haft bara spetsen frakturerad har den säkert inte lika långt operationssår)Denna skritt för hand höll vi på med i tre månader vill jag minnas. Hästen var dock fortfarande halt vid återbesöket. Hästen fick länge tid och släpptes ut i hage efter ultraljud på gaffelband, men blev inte haltfri. När hästen efter närmare 6 månader fortfarande visade lite hälta/rörelsestörning tyckte vet att hästen skulle sättas igång försiktigt. Ett lika försiktigt igångsättningsprogram gjordes i början endast 10 min skritt osv. Det tog närmare ett år att få tillbaka hästen i form, men vi har haft otur, enligt min vet märks många griffelbensfrakturer inte av särskilt mycket. De flesta orsakar inte lika mycket problem som den vi fick. Oftast är det bara om jag förstått det rätt spetsen längst ner som går av, en så hög fraktur som min fick är tydligen ovanligt.
Lycka till med din häst, hoppas den blir bra snart.