Griffelbensfraktur

Sv: Griffelbensfraktur

Har heller aldrig hört något om det. Min veterinär sa att benet snarare hade blivit starkare än förut, eftersom det hade bildats mer ben när det läkte, än vad som fanns innan.

Fast det har ju inte riktigt med saken att göra ;)
Griffelbenet behöver inte bli starkare , finns inget plus i det öht det används inte till ngt utan är en helt onödigt ben från när hästen hade tassar/tår ;)
Snarare kan det som tidigare skribent var inne på , bli en pålagring runt frakturen som då kan påverka leden eller andra känsliga delar i benet .

Har svårt att tro på det där också.

Min står med en griffelbensfraktur där jag sa att jag är öppen för operation då jag inte vill få besvär när hästen kommer igång mer men två veterinärer, varav den ena är en väl aktad sådan i veterinärsverige, båda avrådde från operation då de menade att risken med op och sövning är större än risken att hästen besväras av det. (Helt obesvärad på 8v åb) Då är båda veterinärerna väl införstådda med att hästen ska tränas och tävlas efter konvalescenten.

Operation görs när frakturen sitter på ett "mindre bra" ställe, på ngt sätt innebär misstanke om framtida problem , och om det inte är en ren /enkel fraktur/spricka osv just för att undvika problem precis som jag skrev . Är frakturen "ren" och benen ligger i läge och fraktur/spricka på "bättre" ställe låter man det vara och opererar inte . Just som du skriver och det på etablerat bevis att det brukar bli noll komplikation .

Senast ändrad:

Nej det har du väll rätt i, men det var vad han sa i alla fall ;)

Det här med att frakturer i griffelbenet kan skada andra känsliga delar, t.ex. gaffelbandet är något jag också har hört. Det var dock inte fallet med min häst som tur var, då frakturen inte satt på ett sånt ställe och läkte ihop på ett bra sätt. :)

Snarare din nivå jämfört med en väldigt erfaren och högst kompetent veterinär och dennes samarbete med duktiga och erfarna hovslagare.

Oj oj oj jag kommer vara orolig ända fram tills den 28 februari så är det bara. Min häst är opererad för griffelbensfraktur. Men efter operationen så brallade han till så skadan revs upp. Efter detta sa veterinär att ny operation var aktuellt eller 2 till 3 månaders vila. Så nu körde vi på 3 månaders vila, och åter besök den 28 feb. Så jag håller verkligen tummarna för nu att det läkt och blivit fint. Annars blir det ny operation.

Oj då har du verkligen haft mirakulös tur om hästen klarat sig utan problem med påverkan på leden ! :eek:

Ja, vi hade jättetur som fick så rena frakturer!
Själva frysbränningen är tydligen förhållandevis riskfri.

Men nu får han inte klanta till det igen. Egentligen borde han ha benskydd i hagen, men de tar han bara av sig hela tiden oavsett hur många varv silvertejp man drar runt :banghead:

Har en häst med förmodad griffelbensfraktur. Upptäcktes måndag kväll, väldigt svullen, varm och öm på insidan av ett bakben men inte märkbart halt.
Står nu lindad med zinkaband och är ute i hagen någon timme om dagen enl vet rekommendation. Men har pratat med några veterinärer och alla säger olika. Har hört total boxvila, ute i hagen som vanligt eller ute bara en stund. Hört både lindad och olindad, korta promenader och helt vila. Vem ska man lyssna på? Första gången jag stöter på denna eventuella skada.

Har en häst med förmodad griffelbensfraktur. Upptäcktes måndag kväll, väldigt svullen, varm och öm på insidan av ett bakben men inte märkbart halt.
Står nu lindad med zinkaband och är ute i hagen någon timme om dagen enl vet rekommendation. Men har pratat med några veterinärer och alla säger olika. Har hört total boxvila, ute i hagen som vanligt eller ute bara en stund. Hört både lindad och olindad, korta promenader och helt vila. Vem ska man lyssna på? Första gången jag stöter på denna eventuella skada.

Är hästen röntgad? Det första jag hade velat göra är att ta reda på hur omfattande skadan är. Det är ju olika rekommendationer på hur man behandlar en liten spricka jämfört med ett griffelben som är helt av och kan växa ihop tokigt eller liknande.

Äntligen blev min fina ridhäst frisk förklarad från griffelbensfraktur. Jag är så lycklig. Tack för alla svar och tips. Nu siktar vi på tävling fram i sommar.

Även min häst är friskförklarad sedan en vecka tillbaka och vi har satt igång och motionera lite smått :D

Min ponny hade griffelbensfraktur märkte till en början ingenting tills en dag då benet var uppsvullet och hon var halt. Åkte in till vet och fick då reda på att det hade blivit inflammerat. Blev opererad och efter två veckor fick hon börja skritta var tillbaks på tävlingsbanorna väldigt fort! Ett enkelt ingrepp enligt veterinärerna. Har sedan det tävlan fälttävlan och hon har varit frisk och kry!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 737
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 374
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare