griffelbensbrott

C

caspar

Finns här någon som har erfarenhet av griffelbensbrott, har en 5 årig ponny som jag i dag fått besked om att han har griffelbensbrott på båda frambenen. Hur vanligt är detta? Hur har det gått med era, berätta gärna allt ni vet för mig. Blir dom bra efter operation?

Sv: griffelbensbrott

Jag lånade en gång en häst som hade haft det på ett bakben..Han var iallafall helt okej..Tyvärr kan jag inte säga så mkt mer..Jag red och tävlade honom som normalt..men det kanske är olika../C*

Finns här någon som har erfarenhet av griffelbensbrott, har en 5 årig ponny som jag i dag fått besked om att han har griffelbensbrott på båda frambenen. Hur vanligt är detta? Hur har det gått med era, berätta gärna allt ni vet för mig. Blir dom bra efter operation?

Oj, på båda frambenen? Hur gick det till?

Jag har haft två hästar som fått griffelbensfrakturer. Båda på grund av spark från annan häst. :mad: På bägge hästarna satt frakturen (krosskada i dessa fall) högt upp på bakbenet. När skadan sitter så högt (den övre 1/3) gör man inte operation utan det får självläka under 2-4 månaders vila. Hästarna har inga men av skadan idag men dock skönhetsfel då det blivit en "knöl" på platsen för skadan.

En annan häst hade problem med att ena bakbenet svällde upp under natten. Inga gallor eller något annat påvisbart, han blev helt enkelt bara tjockare i benet. Ömmade inte för palpation av senorna, griffelbenen kändes som de skulle och han var aldrig halt. När vi ändå skulle kolla den hästen på klinik en gång av annan anledning bad vi vet titta på det. Han såg inte heler något galet men vi tog en bild på det för att vara på säkra sidan. Då visade det sig att han någon gång innan vi köpte honom hade haft en griffelbensfraktur som läkt ihop. Brottet (brukar bli en lite knöl) kändes inte på utsidan men på röntgenbilden syntes det. Denna lilla pålagring, eller vad vi ska kalla det, tryckte förmodligen mot gaffelbandet som därmed svullnade. Vi lät då operera bort biten nedanför brottet och sedan blev hästen bra igen. Han fick 6 veckor i hagen samt skritt för vagn sedan var han helt ok igen.

Till dina frågor. Griffelbensfrakturer är rätt vanliga och i regel väldigt enkla. Sitter den lösa biten inte för högt upp så opererar man ut den. Mycket sällan sker några komplikationer. Det är bättre om man kan operera än att låta självläka. Hästarna blir bra efter operation och kan återgå till normal kondition väldigt snabbt.

Griffelbensfrakturer är inte alls ovanliga, men dessbättre oftast ganska okomplicerade.
Som en rest från miljoner år sedan när hästar var tretåiga djur sitter de där - griffelbenen vars tunnaste del inte är tjockare än en halv blyertspenna.
Genom åren har tån tillbakabildats till ett ben som idag inte har någon direkt funktion. Det med undantag för griffelbenets övre del som slutar i knä- respektive hasledens ledytor.
- Där griffelbenet är som smalast är det ibland inte tjockare än 3-6 mm och den nedre delen är mycket lättbruten. Samtidigt är det en relativt okomplicerad fraktur, säger Henrik Magnusson, chefsveterinär vid ATG:s hästklinik i Karlstad.
I nyaste numret av Stallmagasinet som finns ute nu kan du läsa mer om griffelbensfrakturer och hur de botas.

http://www.stallmagasinet.com/portal/content.asp?contentid=1181

brotten sitter precis under båda framknäna, och har troligtvis uppkommit av att hästen sparkat sig själv eftersom han är superaktiv. Vi har trott att det har varit överben, han har haft detta sedan slutet på sommaren.

Senast ändrad av en moderator:

Nu är han opererad, och ska ha 14 dagars boxvila, Veterinären sa att prognosen var mycket god. Det ena brottet som börjat läka ihop var på väg in över gaffelbandet, så vi hade tur som kom nu. Det märkliga är att han har inte varit halt och inte haft besvär av brotten. Jag fasar för de fyra veckorna som vi sen ska gå med honom, eftersom han är mycket aktiv. Hur har ni gjort med era?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Elbe92
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka