Griffelben bortopererat.

Blomskan

Trådstartare
Vad innebär det när hästen fått griffelbenet bortopererat?
Hållbarhet, eventuella framtida risker?
Någon som vet var man kan hitta bra info om detta eller har egna erfarenheter?

Sv: Griffelben bortopererat.

Vad jag har förstått så har det ingen betydelse för hållbarhet eller något annan:laugh:. Hästen har ingen användning av sina griffelben.

Kan tillägga att hästen i fråga har en konstant svullnad i benet och är klassad som ej ridbar.
Ska man dra öronen åt sig av någon anledning?

Min häst fick sitt griffelben bortopererat och har inte haft några som helst problem pga det.
Veterinären tyckte att det var tur i oturen att det var just griffelbenet eftersom dom inte använder det ändå :)

Är den svullen i hela benet? Kan tillägga att min har fått en typ förtjockning där han skadade sig/opererades som kanske skulle kunna se ut som en svullnad men det är det inte utan han har blivit så när det läktes.

Hur längesen är det sen op? Har den blivit friskförklarad av vet?

Efter vad jag har fått förklarat för mig är griffelbenet en rest kvar sedan hästen var femtåad (rätta mig gärna ifalla jag har fel info), och sitter kvar lite som en blindtarm ;)

Mitt ena fullblod fick griffelbenet avsparkat (?) och den biten opererades bort.
Från början var hon bara svullen och inte halt, så jag avvaktade och svullnaden gick ned. Sen när svullnaden blev större igen åkte jag till klinik. Hon blev aldrig halt, vilket förvånade vet.

Hon hade börjat läka och kapsla in så det fanns ganska mycket bindväv som de inte tog bort, och det ser ut som om hon är lite tjock, men det är inget att bry sig om. Nu efter ett par år har det "slätat ut sig" lite mer. Inga men öht efter konvalecensen.

Frågan är väl ifall hästen du pratar om anses som "icke-ridbar" pga griffelbenet eller pga ngt annat och av vem?

Mkt bra frågor från både Mizzmaria och Trix..
Jag ska forska vidare i dessa frågor.

Den översta biten av griffelbenet vill man ha kvar, för det stabiliserar knäet. Hur mkt det behövs på en vanlig ridhäst vet jag inte men när min svårklass hopphäst fick en hög fraktur så gjordes allt för att det skulle läka ut intakt för så högt upp så hade det gett problem för hållbarheten för hoppningen om man plockade bort det. (när jag tänker efter tror jag hans fraktur satt ca 2-3 cm under knäet).
Har hört om ett par hästar som haft problem med de kvarlämnade benändarna att de har irriterat vävnaden, vet en som fick operera om hästen för att korrigera detta. Gissar att det väl är så att de alltid när de kan lämnar den övre biten iom att vet sa att den behövs så det är väl denna benände som ibland kan ställa till det om den inte ligger helt rätt.

Hur menar du nu?

Griffelbenet sitter ju under hasen, hur skulle det påverka knäet?

Griffelbenets övre ända har ledyta mot småben i carpus (framknä) och has. Därför vill man inte ta bort övre delen av det.

Nej hästen har inget framknä. Däremot har den en armbågsled högre upp. Det som felaktigt ofta benämns framknä är en mängd småben som lite förenklat motsvarar vår handled (latin Carpus=handlov).

Jag tycker inte det är fel att tala om framknä, trots att det anatomiskt inte är ett knä. Men då är det just framknä som skall användas. Enbart knä avser nog bakknä. Jämför med engelska terminologin: knee är uttryckligen framknä (carpus), medan bakknä är stifle.

(Och framknäet motsvarar anatomiskt direkt handleden, det är inte att förenkla...)

Fler och fler upplever jag i alla fall säger helt enkelt karpus istället för framknä i vardagligt tal för att det inte ska bli något missförstånd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Lejd
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka