Calvaro

Trådstartare
Funderar på att ge hästen lite grenar att gnaga på i rent terapisyfte. Vilket tycker de är godast? Har att välja på gran/björk/sälg. Inget av dem är giftiga va?

Sv: Grenar

Mina hästar har alltid tuggat i sig av grenarna av granarna men aldrig blivit sjuka. Vet många som slänger in granar till sina hästar för dem ska ha lite sysselsättning i sina hagar, helst under vintertid, jag tro inte att den vanliga granen är farlig. Tall gillar dem inte, men björk och asp gillar dem att skala av:)

Därimot Idegran är rent av livsfarligt.
http://sydsvenskan.se/sverige/article183792.ece

Gran är väl bäst av de alternativen du hade, men säkert inte i för stora mängder.
Annars är asp väldigt populärt bland mina pållar. Min far brukar lägga in grenar i hagen som pållarna får barka av, innan pappa hugger ved av dem. Det är så uppskattat :D

Tror tyvärr inte att det var någon asp med i våran "vednedtagning".
Bara en :devil: massa sälg som luktar f*n. Så jag förstår om hästarna inte gillar det. Jag tror jag satsar på grangrenarna då!

sälg är nog det de tycker är godast, det är iaf det vi ger alla smådjur som kanin marsvin gerbil osv osv... det är smaskens! mina hästar gilar det med!

Mina får sälg och björk att gnaga på och det är väldigt uppskattat. Slänger in några grenar varje vecka.

Då kanske det är värt att pröva lite sälg med då? Bara det inte är giftigt.....luktar ju giftigt:rofl:

om hästarna äter det så är det ju inte giftigt!:idea:

förutom enen då rå... men det är väl ett undantag?

nja, finns ju dom hästar som ätit och dött av idegran. finns ju dom som äter ekollon så dom blir dödligt sjuka med + en himla massa annat som är direkt skadligt för dom. inget jag hade "litat på" ;)

Ok det här blir lätt rörigt med vad alla tror. Finns det någon sida där man kan läsa om giftiga växter till hästar på tex. SLU, SVA eller liknande?

Jo häggen är giftig åtminstone för andra djurslag som tex kanin, skulle tro att den är giftig för häst också.

sälg, är det salix-släktet? det som jag kallar selje på norska.
isf är det favoritträd nr 1.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
572
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10