Jag och min kusin haffade en sista minuten resa en vecka innan midsommar 2011. Vi bodde på liiiitet hotell där alla var svenska/danska/norska eller finska. Min kusin njöt av en slapp vecka medan jag höll på att krypa ur skinnet, nu minns jag inte ens vad det lilla stället hette vi bodde på, men buss in till Rhodos tog 10-15 minuter. Jag personligen känner att blir det Grekland igen får det bli på en mer händelserik plats eller på ett hotell som arrangerar lite saker. Jag blir helt enkelt för rastlös annars :)

Förresten @voltis - jag kollade nu om Lefkos verkade ha fått bankomat sedan jag var på Karpathos senast. Det verkar orten inte ha fått.

Om ni tar ut någonstans i Pigadia: i vissa bankomater, t ex de som hör till Pireus Bank, får man frågan om man vill konvertera uttaget till sin egen valuta. Då ska man ALLTID svara nej - annars får man urusel kurs. Lokal valuta ska alltid väljas.

Jag visste inte ens att det skulle finnas solstolar? Det fanns en träd som skuggade vid stranden, du vet säkert vilket ;) men där satt det en man (snygg) och skrev i en stor bok på många hundra sidor, en hund bredvid, en tjej var också där och så ett tält. De var de enda som var där när vi kom dit med båten. Vi var där en hel dag, kom inga fler.

Sen var vi på fler stränder....
579918_10151174626735030_216142144_n_zps8426cbef.jpg

391486_10151174627295030_1092165457_n_zpsd2736c79.jpg

292967_10151174630995030_227359308_n_zps845f08ac.jpg

Lite folktomt :D Kan rekommendera ön, just att det fanns saker att göra också. Åkte som sagt båt och så åkte jag till Olympos och det var jättefint! Visst var det turistigt men det kändes inte lika mycket som man fått uppfattningen av ex Kos.
Nu ska jag sluta ta över tråden!

Jag visste inte ens att det skulle finnas solstolar? Det fanns en träd som skuggade vid stranden, du vet säkert vilket ;) men där satt det en man (snygg) och skrev i en stor bok på många hundra sidor

Honom skulle jag ha kommit ihåg :angel:

Jag håller med om Olympos! Folk klagar på att där är turistiskt men när jag var där var det bara några tanter som sålde grejer precis i början av byn, därefter var det ingen kommers alls. Jag gick runt där med en klump i halsen, jag får lätt det när något är så gammalt. Det är rörande. Jag såg en gammal böjd gumma som lade ved på eldstaden i bakugnen utanför sitt hus (inte ugnen som hörde till en taverna, utan längre ut i byn). Låter man sig gå lite vilse där är det helt underbart! (Fast kanske inte så kul för voltis dotter).

Hoppsan ... Ja, honom skulle jag definitivt ha kommit ihåg :angel:

Ja, grekiska kyrkor är jag helt såld på. Både arkitekturen och inredet. Så himla vackert.

Förresten @voltis - jag kollade nu om Lefkos verkade ha fått bankomat sedan jag var på Karpathos senast. Det verkar orten inte ha fått.

Om ni tar ut någonstans i Pigadia: i vissa bankomater, t ex de som hör till Pireus Bank, får man frågan om man vill konvertera uttaget till sin egen valuta. Då ska man ALLTID svara nej - annars får man urusel kurs. Lokal valuta ska alltid väljas.
Åh bra tips tack :-)
Nej Lefkos verkar inte ha uttagsautomat, så vi tar med oss en hel del kontanter, men tänkte ta oss in till Pigadia ändå, så tar ut mer då om det behövs :-)

Honom skulle jag ha kommit ihåg :angel:

Jag håller med om Olympos! Folk klagar på att där är turistiskt men när jag var där var det bara några tanter som sålde grejer precis i början av byn, därefter var det ingen kommers alls. Jag gick runt där med en klump i halsen, jag får lätt det när något är så gammalt. Det är rörande. Jag såg en gammal böjd gumma som lade ved på eldstaden i bakugnen utanför sitt hus (inte ugnen som hörde till en taverna, utan längre ut i byn). Låter man sig gå lite vilse där är det helt underbart! (Fast kanske inte så kul för voltis dotter).

Voltis har sin sambo med sig = garanterat att vi går vilse ;)
Dock reser vi med några vänner som kanske kan ta barnen så vi kan strosa lite på egen hand, för jag är väldigt inne på att besöka Olympos och jag gillar allt som är gammalt och "icke turistigt" så vill gärna hitta de där bakgatorna och gummorna som läger ved på spisen :D

Stackars TS, nu måste hon ju nästan åka till Karpathos, det finns ju inga alternativ i tråden ;)

Jag har även varit på ön Lefkas, men det var länge sedan så minns inte allt för mkt. Vi bodde lite utanför allting, så det fanns bara bad, hotellets restaurang och ngn taverna vid vattnet, sen inget mer.

Voltis har sin sambo med sig = garanterat att vi går vilse ;)
Dock reser vi med några vänner som kanske kan ta barnen så vi kan strosa lite på egen hand, för jag är väldigt inne på att besöka Olympos och jag gillar allt som är gammalt och "icke turistigt" så vill gärna hitta de där bakgatorna och gummorna som läger ved på spisen :D

Ja, det är fantastiskt vackert! Byn ligger så ensamt och så utsatt för väder och vind, brant ovanför havet. Jag har faktiskt glömt om jag hört om den nya bilvägen är byggd ända fram till byn nu. Tidigare var enda möjligheten att ta sig dit med båt, så man förstår varför det känns som om tiden stått stilla när man är där.

2012 åkte vi båt till Diafani, käkade en glass, åkte sen buss till Olymbos. Sen valde vi att promenera tillbaka från berget till Diafani, det var ett intressant val vi gjorde då....:angel:

Ja, det är fantastiskt vackert! Byn ligger så ensamt och så utsatt för väder och vind, brant ovanför havet. Jag har faktiskt glömt om jag hört om den nya bilvägen är byggd ända fram till byn nu. Tidigare var enda möjligheten att ta sig dit med båt, så man förstår varför det känns som om tiden stått stilla när man är där.

Vad jag läst mig till så ska det vara väg hela vägen fram :-) Tror tom det är asfalt hela vägen . Får se om vi åker dit själva eller med Apollos tur..

Vad jag läst mig till så ska det vara väg hela vägen fram :-) Tror tom det är asfalt hela vägen . Får se om vi åker dit själva eller med Apollos tur..

Ok, då har den blivit klar. Jag var där första gången -05 och redan då skulle den bli klar "nästa år". Det hörde jag de kommande åren också ;)

2012 åkte vi båt till Diafani, käkade en glass, åkte sen buss till Olymbos. Sen valde vi att promenera tillbaka från berget till Diafani, det var ett intressant val vi gjorde då....:angel:

Åh, det måste ha varit en fin vandring!

Jag också bara åkt båt och buss dit. Bussturen upp var en rysare på serpentinvägarna, bussföraren satt och visslade på en hymn och jag var övertygad om att vi skulle rasa över nån brant och fara till himlen allihop :crazy:

Åh, har funderat på Karpathos o de ser verkligen härligt ut!
Samos verkar också va en fin ö.

Men tänkte tipsa om Skopelos! Så fint o mysigt! Härliga stränder, roliga utflykter (Mamma Mia bl.a.), lugn stad men finns mycket barer/restauranger, söta och mycket trevliga greker och albaner :D
1287501710_ra_skopelos_town_048.jpg

Skiathos som vi flög till verkar också väldigt fint, men mer turister o party.

jag kapar tråden lite och frågar om det går att åka till grekland i september utan att det är för kallt

Grekland är fantastiskt i september! Visst, vädret kan vara lite mer växlande, i synnerhet mot slutet av månaden. Men oftast är det jättefint och havet är varmast på hela säsongen.

Jag åker alltid i september (samt slutet av maj)

@mandalaki: Om jag får för mig att åka till Grekland (vilket är troligt) så kommer jag att anlita dig som konsult för att planera resan, bara så du vet! :p

(hoppas du inte tar alltför mycket för det :o)

letar efter lite resor nu men det är ju så dyrt :( har inte råd med 8000 för två :( skit också!
Har du tittat på Airtours? De brukar kunna vara lite billigare.

Om ni kan tänka er att åka tidigare, runt 22-25 augusti, så brukar priserna vara lägre just då.

Liknande trådar

Fritid Min mamma fyller 80 i vår och pappa är några år äldre. Sitter och funderar på om vi skulle kunna resa någonstans och i sådant fall var...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: sjoberga
·
Äldre Var är det varmt och solsäkert (ska gå att sola och bada, gärna i havet!) i slutet på september/början av oktober? Ressällskapet vill...
2
Svar
28
· Visningar
2 221
Senast: mira2013
·
Kropp & Själ Eftersom jag redan hunnit planera ungefär varje timme av resan till island i maj så behöver jag nu satsa på vintersemestern 2016. Min...
2
Svar
20
· Visningar
1 712
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV