GreenPower lusern light?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag planerar inför vintern och letar efter lusernfoder utan melass till min fånghäst. Jag vet att det inte är fel med melass men känner samtidigt att eftersom det finns produkter utan så varför inte. Hon är ju inte svårfödd precis och behöver inte äta ngt extra. Det verkar som om många återförsäljare inte tar hen melassfritt foder. Idag hittade jag ett foder GreenPower lusern light. Jag kollade det eftersom jag tänkte att det kanske var något. Men det innehöll 50% lusern, 40% gräs, 6 % melass och 4 % olja. Det vanliga fodret dvs GreenPower normal eller vad det hette innehöll 90 % lusern och 10 % melass,
Båda sorterna kostade drygt 6 kr per kilo. Jag är inte helt insatt i alla dessa olika sorters foder men försöker lära mig. Vi har tidigare bara gett hö och kraftfoder. Det är möjligt att jag är helt dum men vad är det för mening med detta speciella lättfoder? Varför ska man betala över 6 kr per kilo för hö, även om det är bra?
 
Sv: GreenPower lusern light?

Hej!

Jag hade en tråd innan om just Green Powers lusern, vet inte om du sett den? Hur som så finns det två andra sorters lusern från Green Power som är helt melassfria:bow:. De har inte kommit till sverige än men jag fick svar av svenska foder att de planerar att ta in O-grass o Alfalfa (som sorterna heter) i sitt sortiment tidigt i höst.
Ett tips bara om du vill ha helt melassfritt, vilket jag behöver till min:)
 
Sv: GreenPower lusern light?

Hej!

Jag hade en tråd innan om just Green Powers lusern, vet inte om du sett den? Hur som så finns det två andra sorters lusern från Green Power som är helt melassfria:bow:. De har inte kommit till sverige än men jag fick svar av svenska foder att de planerar att ta in O-grass o Alfalfa (som sorterna heter) i sitt sortiment tidigt i höst.
Ett tips bara om du vill ha helt melassfritt, vilket jag behöver till min:)

Tack för svaret. Jag läste i din tråd innan. jag kunde ha skrivit i den.
Vad innehåller de två sorterna som du skriver om?
 
Sv: GreenPower lusern light?

Jag har inte riktigt förstått vad det är för skillnad mellan dem, om jag ska vara ärlig:crazy:. Det är lusern och sedan sojaolja i...
jag får nog kolla på hemsidan igen. Är inte helt säker på att jag kommer att ge det, men det låter ju lovande. Måste sätta mig in i fodret ordentligt o kolla på det "live":)

Här kan man läsa om deras olika foder:
http://www.dangroent.dk/index.php?cPath=53_60
 
Sv: GreenPower lusern light?

Jag brukar inte ge hästarna färdigfoder är lite skum på alla tillsatser.
Detta är ju inte riktigt som färdigfoder blandning. Men jag undrar varför man ersätter melassen med sojaolja. Min häst verkar inte vara känslig för socker så egentligen kan hon nog äta den med melass. Man kan undra om de måste blanda i någonting för att det ska fungera ex hållbarhet eller annat. Vilket är bäst sojaolja som jag antar bara innehåller fett eller melass då som innehåller socker? Men egentligen är det kanske så små mängder så det inte spelar någon roll.
Detta blev helsnurrigt men det är ungefär så jag kan känna mig ibland.
 
Sv: GreenPower lusern light?

Jag håller med dig, jag är både snurrig o orolig inför hösten med min känsliga häst:crazy:

Men tittade du på rätt foder? Eller fanns det fler tillsatser än oljan i?
De strålusernfoder som jag hittat som är melassfria, bl a någon från spiller, innehåller någon olja. Jag tror inte det var så mkt men jag vet faktiskt inte varför...

Är det inte så att man hellre vill ha energi ifrån fett än från socker o stärkelse? Jag tror det... har för mig HH skrivit om det. Nu har ju jag ingen fång häst, min är, ja vad jag nu ska kalla honom för, allmänt känslig bara och särskilt verkar han inte tåla melass... så hoppas hoppas de här sorterna är bra!
 
Sv: GreenPower lusern light?

Jag håller med dig, jag är både snurrig o orolig inför hösten med min känsliga häst:crazy:

Men tittade du på rätt foder? Eller fanns det fler tillsatser än oljan i?
De strålusernfoder som jag hittat som är melassfria, bl a någon från spiller, innehåller någon olja. Jag tror inte det var så mkt men jag vet faktiskt inte varför...

Är det inte så att man hellre vill ha energi ifrån fett än från socker o stärkelse? Jag tror det... har för mig HH skrivit om det. Nu har ju jag ingen fång häst, min är, ja vad jag nu ska kalla honom för, allmänt känslig bara och särskilt verkar han inte tåla melass... så hoppas hoppas de här sorterna är bra!

Det fodret som jag såg innehöll lusern, gräs, olja och melass. Jag tycker inte att det verkar vara aktuellt då jag tycker det verkar onödigt att köpa gräs på det sättet. Sedan har jag kollat den sidan du visar här.
Det är möjligt att det är bättre att ge energi från fett istället för från socker. Det låter i och för sig rimligt eftersom man ska akta sig för stärkelse. Det är det jag undrar när jag har läst mer om de olika sorterna. Om hon har skrivit så kan vi säkert tro det.
Där finns ju de som inte innehåller melass alls så de borde i så fall passa din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: GreenPower lusern light?

Det jag egentligen undrar över är varför det är tillsatser överhuvudtaget. Jag köpte i våras lusernpellets från ett danskt företag. Efter vad det stod på förpackningen så innehöll inte de någonting annat än lusern. Dessa tröttnar hästarna i och för sig ganska snabbt på. Även om man blandar med betfor. Jag tycker själv att det blir en ganska läskig sörja när jag har lagt dem i blöt.
 
Sv: GreenPower lusern light?

Aha jag missförstod dig nog:)
Jag pratade hela tiden om de melassfria sorterna "O-grass" o "Alfalfa". De innehåller väl bara lusern o sojaolja....

Jag har faktiskt provat light till mitt sto för något år sedan men tyckte inte riktigt om det då. Tror det innehåller mer energi än orginalvarianten, är det inte så?, men mindre protein... Hon fick det mest för att få något i krubban eftersom hon eg inte behöver kraftfoder...hon tyckte om det iaf :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Vi har en quarter som blir 17 år på det nya året. Sista tiden har han börjat tunna ur. Han är avmaskad. Har ej analys på hö. Tänder...
Svar
9
· Visningar
2 020
Senast: Sirap
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 956
Senast: orcide
·
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp