Greenguard

C

carran

Har införskaffat Greenguards till båda hästarna i dag och nu undrar jag lite. Kan de få i sig så mycket att de klarar sig på gräset sommartid om de går ute dygnet runt? Har en tinker och en shettis som båda lägger på hullet alldeles för lätt och enda möjligheten att ha dem på bete utan att de går upp i vikt är att ha mask på dem. Men hur bra är maskerna? Håller era hästar lagom vikt med dem på eller går de upp i alla fall? eller finns det rent av risk att de tappar i vikt? Sitter de kvar även på en uppfinningsrik shettis månntro? Eftersom det är första säsongen för mig och mina hästar med greenguards så vill jag gärna ha lite tips och info från er som har erfarenhet.

carran - som satsar på att ha hästar i lagom hull även i höst.
 
Sv: Greenguard

Min erfarenhet av greenguard är tyvärr bara dålig. Jag köpte en för att hålla koll på vikten på mi häst iom att han haft inflammationer. Men det tog honom ca en vecka att lära sig "slänga ut" underkäken och repa gräs så han i lugn o ro kunde tugga i sig stora tuvor! Då det ändå var lite besvärligare för honom så fick han ha den den sommaren. Till hösten var det raspningsdax o då såg jag till min förfäran att tänderna var ordenligt nerslitna på den sidan där han drog in gräs, o på den andra sidan av käken var tänderna långa o vassa. Till del har vi fortfarande problem av detta vid raspning, trots att det var tre år sedan... O det hade inte att göra med att den satt fel på något sätt, vi provade alla möjliga varianter.

I år ska han ut i hagen med fångrisk, fick en lätt känning förra sommaren. Så nu skulle jag inte drömma om att sätta på greenguard, i år blir det veterinärens val, Best Friends munkorg. Dyr men oslagbar. Shires har en billigare kopia...

Lycka till!
 
Sv: Greenguard

Jag har inte haft några problem med GG, min pålla har haft alldeles lagom hull genom hela sommaren. Jag har dock tagit av den när betet blivit för kort.

Jag vill berätta att det faktiskt finns en speciell grimma till GG, den motverkar bl a de problem som acke tycks ha haft. Jag har inte upplevt det mer än i början, och då berodde det på att GG var felmonterad.
 
Sv: Greenguard

Hur gör ni med hästar som plockar av sig grimmorna då, de får ju av sig sin GG oxå då ju
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 572
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995
Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: imba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp