Green Guard!

Gullan86

Trådstartare
det har ju pratas om att folk har dessa men det jag undrar är:

det finns ju andra modeller av såna här betesreducerare och jag har sett de med bara ett hål i mitten.

men hur vet man egentligen hur mkt hästen får i sig? får man gå lite på känn?
för så som det ser ut så verkar ju GG ge hästen tillgång till mer bete, ni som sett den, den har ju som ett "galler" inte bara ett litet hål i mitten.

är det någon av er som har haft GG på dygnet runt hela sommaren? hur har det funkat, får se skav?
får hästen verkligen i sig så mkt som den skall?.

ska man ta av den ibland så de får vila "munnen" eller vad man ska kalla det?.

Sv: Green Guard!

Man får gå på känn. Men min erfarenhet är att de får i sig ganska mycket även med GG. De lär sig liksom hur man ska "gnugga" mulen mot gräset, så att stråna kommer in.

är det någon av er som har haft GG på dygnet runt hela sommaren? hur har det funkat, får se skav?

Jag tycker att man ska ta av den ibland. Dels för skav-risken, dels för att hästen måste få klia, gnugga och röra läpparna lite fritt också. (Tycker jag alltså) Sedan skulle jag nog inte ha "saker" på hästen under natten, när man ju inte har riktig koll.

Jag har nog ungefär lika stor koll på hästen på natten som jag har klockan tolv på dagen, med andra ord ingen alls.. :angel:
Men jag håller med om att hästen kan få gå utan ibland, och få vara lite häst. Tror dock inte man ska släppa den i den "goda sommarhagen" utan reducerare, utan släppa den i en vinterhage eller annat nerbetat bete. Har fått för mig att det ska vara bättre för hästens hull, och rent psykiskt. Då förstår den kanske att den får gå på det smaskiga betet när den har reducerare, och blir kanske inte lika avigt inställd till den.
Bara spekulerar, har aldrig använt betesreducerare.

Vi köpte en green guard för två veckor sen, kan försöka ta en bild på den ikväll, den har flera avlånga hål och spänns fast med fyra remmar på en grimma.

Men vår ponny vägrar att äta med den! Vi har försökt vänja honom vid den sucessivt, började med 10 minuter, sen en kvart osv, men han ställer sig barra och vilar under något träd när han får på sig den- eller om han ser mig så kommer han lufsande med rådjursögon och vill att jag ska ta av den. Jag har suttit och tittat på honom i två timmar (det är det längsta vi har haft den på) och han dricker med den, kan klia sig och verkar inte "störd", alltså att den skulle klämma eller vara obehaglig men han går bara och luktar på gräset!

Och det är inte alls vår mening med att ha den-den ska ju reducera gräs intaget inte ta bort helt. Han har bara haft den som sagt i två timmar men iom att han går och äter konstant annars så är det ju något fel, kanske ska klippa större hål?
Vi köpte den för att han redan är jätte rund, på bara skogs-sommar-hagens gräs+ två timmar om dagen på en utarmad äng och vi har en annan häst som behöver gå på något mer än skogs-gräs men vi vill slippa ha dem i varsin hage då de är så fästa vid varandra.

Någon som har några tips på hur vi kan få honom att förstå att han kan äta med den- fast mycket mindre?

Förlåt TS för Knapplån!

Men som svar på dina sista frågor så tror jag absolut inte att man ska ha på den dygnet runt-den är av mycket hård plast och hindrar ju självklart en del av hästarnas rörelser med mulen och kan nog skava även vid bra tillpassning, usch egentligen, vad vad tusan ska man göra med en liten shettis som skulle klara sig på ett halvt grässtrå om dagen? ;)

det har ju pratas om att folk har dessa men det jag undrar är:

det finns ju andra modeller av såna här betesreducerare och jag har sett de med bara ett hål i mitten.

för så som det ser ut så verkar ju GG ge hästen tillgång till mer bete, ni som sett den, den har ju som ett "galler" inte bara ett litet hål i mitten.

Min häst har ju gg.
Han gick gå med den ett par dagar dygnet runt då ja inte "hann" vänja vid betet på samma vis som förra året. Sedan tog jag av den under dagen, satte på den på natten o sedan fick han gå utan.

Nu släppte ja in han till rosanna som går på gödslad åker o då åkte den på igen för säkerhetsskull.

Ja vet inte om skav... Han brukar inte få, men i år fick han ett jätteskav på hakan. Den ligger inte ens an där så jag begriper inte vad de kom från.
Läkt nu o ja håller förståss koll på det så de inte är av greenguarden.
Några andra skav har han aldrig fått o han har hållt sig sund o frisk o fet!

Jag har GG på mitt ena sto som redan ser ut som en tunna, allt för att hon ska kunna gå med andra hästar i stället för själv i en liten hage.
Brukar ha på den halva dygnet och tycker det funkar jättebra!

Tog ca 2 halva dagar innan hon kom på tekniken hur man äter.

Tänk på att ha vattentunna i hagen det går inte att dricka ur vattenkopp eller att komma åt saltsen/mineralsen.

Vi köpte en green guard för två veckor sen, kan försöka ta en bild på den ikväll, den har flera avlånga hål och spänns fast med fyra remmar på en grimma.

Men vår ponny vägrar att äta med den! Vi har försökt vänja honom vid den sucessivt, började med 10 minuter, sen en kvart osv, men han ställer sig barra och vilar under något träd när han får på sig den- eller om han ser mig så kommer han lufsande med rådjursögon och vill att jag ska ta av den. Jag har suttit och tittat på honom i två timmar (det är det längsta vi har haft den på) och han dricker med den, kan klia sig och verkar inte "störd", alltså att den skulle klämma eller vara obehaglig men han går bara och luktar på gräset!

Och det är inte alls vår mening med att ha den-den ska ju reducera gräs intaget inte ta bort helt. Han har bara haft den som sagt i två timmar men iom att han går och äter konstant annars så är det ju något fel, kanske ska klippa större hål?
Vi köpte den för att han redan är jätte rund, på bara skogs-sommar-hagens gräs+ två timmar om dagen på en utarmad äng och vi har en annan häst som behöver gå på något mer än skogs-gräs men vi vill slippa ha dem i varsin hage då de är så fästa vid varandra.

Någon som har några tips på hur vi kan få honom att förstå att han kan äta med den- fast mycket mindre?

Förlåt TS för Knapplån!

Men som svar på dina sista frågor så tror jag absolut inte att man ska ha på den dygnet runt-den är av mycket hård plast och hindrar ju självklart en del av hästarnas rörelser med mulen och kan nog skava även vid bra tillpassning, usch egentligen, vad vad tusan ska man göra med en liten shettis som skulle klara sig på ett halvt grässtrå om dagen? ;)

Hej tror du inte att när han väl blir hungrig att han då försöker äta med "GG", för hästar är inte dumma när det gäller mat och de verkligen är hungriga?? Han dricker vatten sa du med den, så då kommer väl ätandet oxå i gång sedan när han väl är hungrig???
;)

Jag satte på en gg på mitt runda sto. Hon gick runt och såg eländig ut i nån timme, sedan började hon äta.

Mitt problem är att hon lyckas pilla den åt sidan, och fick in hela sidospännet i munnen, så det vart bara en enda grön sörja av allt, eftersom hon givetvis fortsatte äta.

Tycker liksom inte att jag kan spänna den hårdare. Flärpen framtill funkar inte alls, får den inte runt nosremmen som har nosludd. Och ludd överallt måste jag ha, hon får väldiga skav annars, då hon är mycket tunnhårig.

Så jag är besviken på gg, tycker att jag kastat pengarna i sjön.
Fler som känner igen mitt problem, eller vet vad som är fel?

Jo, jag trodde ju det men nu har han haft på sig gg i mer än två timmar utan att ha rört ett enda grässtrå. Han har haft kolik i vintras så jag vill inte at han ska stå tom i magen, men n får de bara gå i skogshagen så får vi göra ett nytt försök efter midsommar. :)

TRÅDKAPNING!

Satt och tittade på min "viktöversikt" (sammanställning av vikt i förhållande till foderstatens energi- och proteininnehåll för de seanste 5 månaderna). Insåg att om ponny går i hagen och äter 15h/dygn kommer han få i sig ungefär tre gånger sitt behov av protein och dubbelt med energi.. Det är illa. Väldigt illa. Jag har rätt långt till stallet, och ett jobb att sköta, så jag kan inte åka upp och byta hage/ta in honom ett par timmar varje dag, även om det hade behövts.. 8 h i sommarhagen hade varit mer lagom. :crazy:
Hur mycket begränsar en betesreducerare gräsintaget på ett ungefär? Jag vet att det beror på hästen och så vidare, men på en höft? Finns det inga studier på det hehe :p

Jag har, som du redan vet, gg på min shettis.
Hon går med den dygnet runt då jag för tillfället inte har en jordhage till henne så hon kan gå utan. Dock vet jag inte om hon får i sig tillräckligt då hon har gått ner en hel del redan nu, från 173 till 163 på en vecka, dock motioneras hon mycket.

Har fått ett rejält fult skavsår men jag har limmat på ludd och nu sitter den bra igen :)

Jag har, som du redan vet, gg på min shettis.
Hon går med den dygnet runt då jag för tillfället inte har en jordhage till henne så hon kan gå utan. Dock vet jag inte om hon får i sig tillräckligt då hon har gått ner en hel del redan nu, från 173 till 163 på en vecka, dock motioneras hon mycket.

Har fått ett rejält fult skavsår men jag har limmat på ludd och nu sitter den bra igen :)

Var försiktig så hon inte går ner för fort. Det är inte alls bra. Speciellt inte för en shettis. Den kan få något som heter hyperlipemi(drabbar inte bara shettisar men dom är överrepresenterade). Och är mycket allvarligt och svårt att vända.

En länk: http://www.michvma.org/documents/MVC Proceedings/Johnson2.pdf

Senast ändrad:

Hhade det på mitt sto i höstas, de gick in på natten men hade den på under dagen.. ska även ha den under sommaren lite är det tänkt..
Då mitt sto fick fång, kn hon nte gå på bete.. så här såg den i alla fall ut, hon var emd lite förtvivlad i början men vande sig..

det ser brutalt ut:p men den e skit bra:P hon lyckades INTE få av den:P

16291222.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka