Grävlingar?!?!?!!!!!

S

skogssmurfen

Hallå alla bukefalister!!
HJÄLP!!!

Vi har en, eller flera, grävling (-ar) som tycks ha bestämt sig för att vår trädgård är deras egendom, och visar det med nya "små" bajshögar i stort sett varenda morgon, lite här och där i trädgården:mad::eek::mad::eek:

Ett bekymmer är att vi bor (hyr) på en liten, äldre gård som även omfattar en gammal lada med "garage-del". Vi kan inte sätta nät runt allt för att stoppa dem från att vilja vara där inne/under golvytor mm.

Vi har underrättat hyresvärden, som skulle "fundera på bekymret", och i garaget låter vi radion stå på lite halvlågt med "pratkanaler" så att de åtminstone inte vill vara där.:devil:

MEN jag vill kunna gå ut i min egen trädgård, även när det är mörkt! Vi har två hus, ett där vi bor och ett mindre som är gästhus, och där är även tvättstugan och min ateljé..och grävlingar är LÄSKIGA. Jag har hittat bajs precis utanför den dörren..:crazy:

Goda råd emottages tacksamt!!! Kan man preparera trädgården med något de hatar? Hur får man dem att vilja flytta? :confused:

Skogssmurfen

Sv: Grävlingar?!?!?!!!!!

Min kusin har också grävling boende under huset!
Det har han haft i nästan alla år (runt 30) han har bott där.
Han har massor av kort på grävling med unger som han har tagit från köksfönstret Han gillar grävlingarna och de har aldrig förstört något.
Jag vill rekommendera du tar en ficklampa med, så inte du trampar i bajs när det är mörkt!
Hoppas snart vi ser bilder på grävlingen!

Men fy!!
Var bor din kusin?? Han kanske vill ha de här också? Jag vill INTE ha dem :mad:

De kan ju vara ilskna av sig och de biter hårt..hörde en jägare säga att de biter tills det krasar, dvs benet går sönder..:crazy:

Inga "få-dem-att-flytta-tips"?

Att grävlingar är ilskna, bitska och biter tills det krasar är en seglivad och alldeles falsk myt. Nog kan de bli sura om de blir hotade, som vilket djur som helst, men är man fredlig ska de vara riktigt trevliga små krabater, har jag hört.

Senast ändrad av en moderator:

Hmm..ok att de kanske inte biter en helt oprovocerat, men hade jag velat haft en hund hade jag köpt en...:crazy:

Jag vill iaf helst att de flyttar...

Kissa runt huset och runt gården, något gammalt tips jag hört om (skröna?) är att hälla något starkt illaluktande i en öppen flaska med trasa innuti och kasta in i alla öppningar, så vill dom inte vara där. (Diesel? minnet sviker!)

Aha..förbjuder sambon att kissa någonannastans än utomhus...:idea:

Man kan även störa bort dem med t.ex. en påslagen radio och (därefter) täppa till deras gryt.

Ta kontakt med närmaste representant för jägarefurbundet så kan dom hjälpa dig med fällor och borttransport av djuren. Obs! Grävlingar är INTE farliga för människor om du inte tränger in dom i något hörn, dom är räddare för dig än du är för dom.

För ordentligt med liv så håller de sig undan. Vi hade en Mr Badger på vår tomt i stugan förra sommaren som till o med hälsade på mig på dass en natt.... och grävde upp halva gräsmattan. Pappa höll på o prutta ner sig när han borstade tänderna o det helt plötsligt kommer en nyvaken och grymtande herre lufsande mot honom. Men lite hojt så vek han av och gick in i skogen. Radio är en bra grej, försök dock att byta kanal emellanåt och höja o sänka volymen. De vänjer sig rätt lätt annars. Ha lite nattbelysning och hojta lite när ni går över tomten. För ni för mycket liv tycker de att det är ett oroligt boende och kommer att flytta snart.

Till Prosit och Janne-s:

TACK för mycket bra tips! Ska genast placera ut någon mera radio och sätta dem på olika timers, och ställa in olika kanaler :devil:
Ska även kolla jägarfrågan med hyresvärden, vore gött att bli av med dem även om de inte tänker attackera mig när jag går ut..

Jag hänger på i den här tråden, för trots att jag tycker grävlisarna är fina vill jag inte att de bor på våran tomt! Vi har små barn och det kan vara svårt att få dem att förstå att den fina "hunden" inte bör klappas eller gås fram till....

För några dagar sen satt jag ute i stugan, på verandan, lugnt och stilla surfandes, när det prasslar bredvid mig. Bara några meter framför mig kommer herr grävling ut och tar en promenad över tomten, vackert!

Vi hade ju ett "projekt vildkatt" för en hel del år sedan ute i stugan. En katt kom med brutet bakben, otroligt skygg och vi gav oss den på att lyckas fånga in den och ta till veterinär. En kväll när mamma matade den vilda katten uppe i backen bakom stugan så lät den så konstigt.... grymtade och smaskade nåt enormt :angel: Hon matade visst Mr Badger i stället :crazy:
Grävlingar är fina djur, men man vill ju inte råka skrämma eller tränga dem. Då är det ju bättre att de bor en bit bort :)

(och vi fick tag på katten, som idag har ett helt läkt ben och är jordens kelgris hemma hos mamma :) )

Till Prosit och Janne-s:

TACK för mycket bra tips! Ska genast placera ut någon mera radio och sätta dem på olika timers, och ställa in olika kanaler :devil:

De gånger vi fått inflyttad grävling så har de varit svåra, faktiskt omöjliga att få bort.
Vi har sett till att skjuta dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka