Graviditet och illamående

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Nordstjernan

Några av er här på buke har ju varit gravida, att döma av de många och livliga trådarna senaste åren :)

Har ni några små tips på vad man kan göra mot graviditetsillamående?
Hur har ni fått det att minska?

Jag känner någon ;) :o som väntar sitt tredje barn och det har varit likadant med de andra två graviditeterna. "Äta lite åt gången, sova mycket, minska stressen", råden från MVC är bara som att skrapa på ytan, eftersom det ruskiga illamåendet aldrig försvinner (varade dessvärre hela graviditeterna igenom...).

Personen i fråga som lider :angel: har själv förskrivarrätt (är alltså läkare) så bristen på medicin är inte problemet. De hon prövat hjälper inte alls (Postafen, Torecan, Lergigan, Esucos, Zofran).

Jag (?) vore jätteglad om någon kan skriva sina erfarenheter av hur man minskar detta lidande... :bow: :)

Sv: Graviditet och illamående

Hade det likadant. Och har tyvärr ingen lösning. Sambon fick såga ner 3 stora popplar på tomten för att jag inte stod ut med lukten, men sedan stank stubbarna så hemskt så han fick dra upp dem med (med bilen!)... Stackarn. Och inte mådde jag så hemskt mycket bättre för det. Jag var ute mycket och höll igång med sådant jag kunde göra, för då avledde jag åtminstone uppmärksamheten från illamåendet. Det var en lättnad att ha maginfluensa, för då mådde man åtminstone bra direkt efter :eek: , det kanske vore något att rekommendera ;) ? Och att äta långt innan man öht trodde man var hungrig, när jag höll det som bäst i schack åt jag frukost kl 6, lunch 10.40, morot kl 1, smörgåsar kl 15, middag kl 17 och middag igen sedan om jag inte mådde för dåligt för det. Och jag vet precis varför man går upp i vikt när man är gravid. Cashewnötter kunde hjälpa minns jag, men i princip bara medans man åt dem. Mandarinskal har jag för mig att jag har hört någonstans?

Dock fick jag akupunktur av min barnmorska vilket också höll det på en nivå som gjorde att jag slapp bara ligga och :eek: . Det var nog det som gjorde mest, men bort gick det ju inte.

Jag har tre barn och har levt med illamående hela graviditetstiden alla tre gånger.
För mig funkade det bättre om jag låg och blev serverad maten i sängen så att jag kunde lägga mig ner direkt när jag ätit. Andra graviditeten levde jag på makaroner, isbergssallad och senapsdressing det var det enda som inte gick emot att stoppa i sig.
För en del vet jag att det fungerar med att tugga på persilja det är ju dessutom järnrikt. Jag blev otroligt luktkänslig när jag väntade barn och det tror jag påverkar illamåendet.
Akupunktur hade jag inte tillgång till när jag väntade barn men jag är en varm anhängare av akupunktur så be "din vän" prova det är ju ofarligt.
För min del var graviditeterna rena bantningskurerna första barnet var jag 18 kg lättare dagen efter förlossningen, men då hade de faktiskt velat lägga in mig på lasarettet.
Hoppas att "hon" börjar må bättre det är så jobbigt att hela tiden må illa.

Senast ändrad:

Jag tänker kräva min man på en Smoothie på sängen varje morgon framledes! Lite svårt kanske eftersom vår lilla voffsing kräver vår uppmärksamhet på morgonen men när han är större (snart 4 månader nu) och jag också är större :smirk: (femte veckan nu) DÅ blir det smoothie på morgonen. Massor med nyttigheter och kallt dessutom

Jag rekommenderar att äta kall mat. Hela sommaren går jag runt med ett litet illamående och kan inte äta varm mat så det blir mycket fil och flingor, mackor, sallad etc. och frukt och grönsaker och annat.

Äta ofta och lite och inte stressa i all ära, det måste man också göra, men äta kall mat och börja dagen med en smoothie kommer bli mitt recept!

När jag mår illa är A-fil det som råder bot på det mesta. Men det har ju inte varit grav-illamående utan bara "vanligt illamående".

Asa_S skrev:
Mandarinskal har jag för mig att jag har hört någonstans?

Varför inte - under illamående av sjösjuka sa en kapten på gamla Sverige-Amerikalinjen till min farmor att man ska suga på en halv citron...

Själv har jag av min engelska familj fått tipset att knapra på ett ingefärskex på morgonen eftersom man är hungrig men inte får ner något speciellt och återigen har jag hört om ingefära i samband med sjösjuka.

Jag fick ganska bra effekt av de "akupressurarmband" som sälj på apoteket. Det är som muddar som sitter tajt runt handlederna, men en kula som ska trycka mot en speciell punkt på insidan av handleden. Detta lindrar illamående oavsett om man är sjösjuk, åksjuk eller bara lite gravid ;) Jag tror att de heter "Sea band", och om de inte finns på ditt apotek kan de ta hem. Jag hade mina på nästan dygnet runt och tyckte som sagt att det hjälpte. Men jag åt Postafen ibland också. (Samt smååt konstant i några veckor, vilket väl är orsaken att största delen av min viktuppgång skedde innan inskrivningen på MVC - och nu är jag i vecka 35... :smirk: )

Man kan ju också fråga barnmorskan om hon kan akupressur (inga nålar) eller till och med akupunktur (nålar), jag har inte prövat men hört flera som fått bra hjälp på det sättet.

Sjalen skrev:
Själv har jag av min engelska familj fått tipset att knapra på ett ingefärskex på morgonen eftersom man är hungrig men inte får ner något speciellt och återigen har jag hört om ingefära i samband med sjösjuka.
Min pojkvän gjorde en jättegod dricka på färsk ingefära och citron till mig när jag mådde illa, han hade hittat receptet någonstans :love: - det kändes också välgörande! Riva färsk ingefära över maten har jag också hört de som gjort.

Popplar...

Otroligt det där med Popplarna :rofl: :rofl: :rofl: men jag förstår precis situationen...Något måste bort, och luktar det så MÅSTE det bort... :)

Bra tips det där med att äta lite innan man egentligen tror att man är hungrig. Väntar man till lunchdags eller strax därpå är det redan för sent, då är man inne i en ond cirkel...

Akupunktur, jo, det är provat. Både vid förra grav och nu.
Kan ju avslöja att den där "hon" det är alltså jag, som är gravid...En mycket snäll barnmorska kommer hem ikväll och sätter akupunkturnålar nu för 2:a gången denna vecka. Det är inte någon omvälvande effekt, men förhoppningsvis en liten komponent. :smirk:

Lukter

Ja, just det där med lukterna tror jag är största boven, som triggar det värre illamåendet.

Jag är så luktkänslig att jag kan komma in i ett rum och undra, "vad har hänt här" (typ, lik som legat 1 vecka? Hund som ej hann ut? Ruskigt förlegad mat? Annan katastrof?), men ingen annan än jag känner något särskilt... :(

Smoothie

Smoothie, det lät ju himla bra.
Att äta kall mat låter precis i stil med mina behov.
En rostad macka som inte hunnit bli kall, är för mig t.o.m. kväljande. :confused:

Akupressur

Jo, jag har just nu sen några dagar akupressurband på handlederna. Gnuggar lite ibland på dem, kanske har de lite avledande effekt, från illamåendet. Fick bandet påklistrat av barnmorskan som gav mig akupunktur i förrgår (då jag låg inlagd på sjukhuset för detta elände).

Citron, tja det borde ju avleda en...
Ingefärskex, undrar om det funkar med pepparkakor? Måste prova!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka