Gravida hästägare:P

Sv: Gravida hästägare:P

Med första barnet red jag fram till ungefär sjunde månaden. Under graviditeten hade jag två medryttare och vi red två dagar i veckan var. Då jag slutade rida fick de varsin dag extra och den sjunde dagen åkte jag ut och pysslade, longerade eller något liknande. Mocka eller liknande behövde jag aldrig göra, det fixade stallägaren de dagarna som var mina.
En vecka efter min dotters födelse började jag rida igen. Det blev en lugn tur, mest skritt och lite trav. Kollade först med barnmorskan på förlossningen om det var lugnt och hon svarade "Eftersom förlossningen gått bra och sprickorna var minimala så var det nog inga problem".
Framfall är dessutom mycket ovanligt i västvärlden, om det inte inträffat något speciellt vid förlossningen.

Med nummer två, som jag bär på nu, slutade jag rida tidigare, femte månaden kanske. Denna graviditeten har varit mer påfrestande. Ligameneten som håller upp livmodern började ömma ganska tidigt och så har jag fått lite foglossningar.
Tyckte inte det gjorde så mycket heller att min häst fick lite semester. Det var egentligen tänkt att hon skulle få föl till sommaren, men naturen ville annorlunda. Fölet var borta vid 90:e dygnet.
Vi får se när jag kan börja rida efter denna förlossningen, förhoppningsvis så behöver jag inte vänta så länge. Bebisen ska komma om tre veckor idag.
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag är i vecka 20 (21 imorgon) och rider som vanligt sex dagar i veckan varav 3-4 dressyrpass och 2-3 uteritter. Hoppar även varannan vecka och ska på hoppkurs nu i helgen. Har dock börjat hoppa lite lägre nu, inte för att det känns obekvämt utan mer för att jag börjar bli nojig nu när bebisen sparkar och gör väsen av sig. Blir lixom mer konkret att det finns en liten varelse därinne och då kommer beskyddarinstinkterna... Hoppas på att kunna fortsätta rida så länge som möjligt men planerar att ersätta ett av dressyrpassen med tömkörning framöver. Har även en granne som ska hålla igång henne när jag inte orkar längre samt hjälpa till med stallsysslorna, samt en kompis som tar över hoppningen och troligtvis även tävlar henne under vår och sommar. Förhoppningsvis är vi tebax på tävlingsbanorna till sensommaren men kommer behålla medryttaren efter att barnet har kommit då jag antar att det kan bli lite svårt tidsmässigt att hinna rida sex dagar i veckan. Har även en helt underbar sambo som ställer upp och hjälper mig så snart det behövs och som sedan kommer vara med och hjälpa till under träning och tävling. Att sälja pållan har aldrig varit ett alternativ, däremot var det rätt kämpigt under vecka 6-12 (illamående och kronisk trötthet) så då hade det vart rätt skönt med lite avlastning.
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag red till vecka 22. Sedan tog magen i sadeln (väntade tvillingar). Jag hade helinackordering just då och en medryttare som red (jag skötte tömkörning och longering). Min polle fick för lite tid men vi gjorde så gott vi kunde.

Var uppe i sadeln 6 veckor efter förlossningen
 
Sv: Gravida hästägare:P

Min förre medryttarhästs ägare var gravid.Då skötte jag om hästen 4dar i veckan och en annan skötare 2dar i veckan och sedan ägaren 1da i veckan,så den dagen kunde hästen vara ledig.Fuingerade hur bra som helst,och hästen var bekant med oss skötare sen tidigare
 
Sv: Gravida hästägare:P

Det var riktiga tuffingar i den här tråden ;) Rida så länge som många av er här kunde jag absolut inte. Fick bamsemage som stod rätt ut snabbt och den kändes jätteivägen och jag fick håll bara av att skritta, Puhh...

Ett bra tag efter förlossningen var man ju inte heller så sugen på en ridtur...

Min ena häst var då 7, henne lånade jag ut till min moster och sålde henne senare dit. Min andra häst var då 3, den jag har kvar idag. Direkt olämpligt att rida en unghäst när man är gravid, men jag gjorde det några gånger. Då jag flög av en dag med magen ivädret bestämde jag mig för att det skulle vara slutridet ett tag framöver. Som tur var kunde min mans syster som har unghästvana ta sig an min lilla krabat, så det löste sig! Med bra vänner omkring sig löser sig det mesta. Självklart får man vara beredd på att hjälpa tillbaka om det behövs i framtiden ;)
 
Sv: Gravida hästägare:P

Men hur har ni gjort med träningar och tävlingar? Har ni fått dra ner ordentligt när ni fått barn?
 
Sv: Gravida hästägare:P

Men hur har ni gjort med träningar och tävlingar? Har ni fått dra ner ordentligt när ni fått barn?



Nu kan ju bara jag svara för mig själv, men var sak har sin tid.
Låter ju jättefint eller hur ;). Det är ju bara så när en liten varelse dyker upp så är den helt plötsligt det viktigaste i hela livet, och träningar och tävlingar kanske få stå åt sidan ett tag. Det tar ju sin lilla tid att komma igång med amning, och rutiner och lära känna det lilla livet. Sen är de ju fantastiskt anpassningsbara! Jag har alltid haft med mina i stallet när jag mockat o så, men inte så gärna när hästarna har varit inne.
Nu när de blivit lite större är de ju rätt påhittiga och det gäller att inte vända ryggen till alltförlänge ;)
Man måste ju alltid tänka på att djur är djur och man måste alltid ha koll så inte något händer.
Nu när mina barn hunnit bli 2 och 4 år, så har vi gunghäst i stallet och gunga så de tycker det är roligt att vara med och de har lite att göra. Sen har de egen sopkvast och en rosa grep :)

När både min man och jag är i stallet samtidigt brukar vi ta in vår snälla nordsvensk så de får sitta, borsta och klappa honom, det brukar vara väldans populärt!

Livet blir aldrig som förut när man fått barn, det är lite pusslande hit och dit, men ack så härligt :love:

De är det finaste som finns helt enkelt!

Ps! Hade med denna bild som min syster tagit till en fototävling i tidningen Equipage i somras, vet att flera reagerade hur oansvarig mamma jag var som satte upp en unge helt själv på en häst :eek:
Nu var det ju så att jag släppte greppet just i fotoögonblicket.
Antar att det kanske även finns någon här inne som reagerar, älskar dock bilden så jag kunde inte låta bli.... Ds
:bump:
 
Sv: Gravida hästägare:P

Jag tränade dressyrpass fram till vecka 20. I vecka 28 tog jag sista galoppen ute i skogen men då ick jag rätt goa sammandragningar. Ställde hästen på helinaccordering o tog hjälp av maken och kompisar för att hålla igång hästen. Fick ridförbud i sex veckor efter förlssningen med akutsnitt. Red dock efter fyra runtledd o upphissad i sadeln.

Om det skulle bli fler barn blir det när häst nummer två är inkörd så att gammelgubben kan hänga med på släp.
Jag tror att man ska lyssna noga på vad kroppen säger.
Kram
C
 
Sv: Gravida hästägare:P

Sitter lite o funderar:P Ni som blivit/är gravida och har häst. Hur har ni gjort då? Sålt hästen?:S Lånat ut hästen till fodervärd? Elr har ni skaffat nån som tar hand om hästen fast den står kvar i samma stall? Elr försöker ni orka o göra så mkt som möjligt själva o sen har ni nån som rycker in lite då och då o hjälper till?

Jag skaffade fler hästar!!

Det är inte farligt att rida när man är gravid så länge man mår bra och håller sig till vettiga aktiviteter på vettiga hästar.

Första gången dröjde det tre månader innan jag red, andra gången tre dagar. Det är så olika från mamma till mamma.

Cilla
mamma, ryttare, läkare
 
Sv: Gravida hästägare:P

Hej!
Jag är gravid i vecka 18, rider de dagar jag orkar och helst när jag har sällskap med mig annars gå jag ut och gå en runda med honom de dagar jag känner mig nojjig. Fick äntligen tag på en medryttare efter att ha letat hela hösten så hon rider och fixa två dagar i veckan ev. att det utökas längre fram om det går bra. Köpte min häst i april förra året och han är en sån underbar liten häst så jag släpper honom inte i första taget!
Däremot har jag fått mycket negativt från omgivningen från icke hästfolk som tycker att jaha det är väl bara att sluta med hästar nu och sälja, jag blir så ledsen när folk ha den inställningen, jag tycker att jag känner mig piggare när jag få komma ut i stallet så jag tror att det bara är bra att ha en hobby. Hoppas på att komma igång med ridningen mer på riktigt till hösten, barnet har ju en pappa också ;)
 
Under FL var jag i stallet oftast dagtid, Då var bebis med i vagn eller hos mormor som var ledig då. Eller hemma med pappan om jag åkte ut kvällstid.

Nu jobbar jag och pappan är hemma på FL. Då delar vi upp veckorna, jag är i stallet ca 3 vardagskvällar och på helgerna då är barnet med sin pappa. Det är lättare nu med den rutinen än när jag gick hemma tycker jag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 328
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 905
Senast: Lavinia
·
Hästvård Tänkte kolla om det är nån mer som har en häst som har käkfraktur/tappat tänder pga av spark på munen? som har nå problem av det nu? Min...
2
Svar
21
· Visningar
8 059
Senast: Kokosboll
·
Hästvård Idag blev min kära häst halt,vänster fram ben. I vänster varvet markerar han liiiite i skritt o trav och i höger varvet massor när jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
20 719
Senast: Kokosboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp